HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga med monsterrör...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/01 :  23:58:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Igår kom jag över åtta stycken begagnade 13E1.
Det är riktigt biffiga rör, glöden är på 13V + 2,6A och anodförlusten ligger på 90W.

Medan jag funderar på vad jag kan ha dom till tänkte jag fråga om det är någon av er som har erfarenhet av dessa. Jag har bara hittat ett enda kopplingschema på nätet och det är en single end förstärkare.
http://www.turneraudio.com.au/htmlwebpgs02/schemseul22w.htm
Så här ser det ut:
http://www.turneraudio.com.au/htmlwebpgs02/seul22monobloc.htm
Man kan tydligen plocka ut samma effekt som ur 211 men med mycket lägre anodspänning. Låter lika bra som 211 enligt vad jag förstår.
Funderar på en push-pull variant, jag vet att Morgan Jones har en sådan i sin bok. Ett par av dessa skulle motsvara fyra par EL34. Lite fräckt är det allt! Går att köra OTL också men jag tänkte något annat kunde vara intressant som omväxling. Ett par såna här i PP bör ge närmare 100W. Är det någon som har ett bra schema så vill jag gärna ha det.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/04/02 :  00:15:32  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Intressant rör, ser ut som 2 system med gemensam anod. Du bör kunna trycka en hel del ström genom det.

Det verkar dock som om skärmgallret inte tål så hög spänning.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  19:19:26  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanske ska man köra det triodkopplat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/04/02 :  19:42:32  Show Profile Send Oblivion a Private Message
hmm hade planer på att bygga den förstärkaren som du länkade till bernt

Fast rören va lite svåra att hitta billiga bara.
Hur mycket kosta dom?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/02 :  20:09:10  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
20 spänn styck...
Första gången jag sett såna i verkligheten.
Jag köpte rubbet på en gång.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2004/04/02 :  20:42:29  Show Profile Send cittroman a Private Message
Kul.
Hoppas det blir ett bygge, skulle vara intressant att följa.

Tror att Rydberg har sådana rör till salu också.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/03 :  00:35:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det blir inget bygge inom närmaste tiden iaf. Mycket annat att bygga innan.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/02 :  00:10:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu har jag fått tag på några såna här också...



VT-4C, stora direktupphettade trioder. Lika biffiga rör det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/08/02 :  00:59:09  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag råkar själv ha lite 211/VT4C liggande, ibland har jag tänkt på vad man skall göra med dom, men problemet är bara dom speciella krav dom ställer på utgångstrafon, dom flesta fabrikanter av utgångstrafo har specat lägre max matningsspänning än vad man vill använda till 211 dvs 1250V. Men jag råkade surfa på det här:

http://www.askjanfirst.de/eindex.htm

Klicka på catalouge och sedan output transformers, titta på trafon ATH45 anpassad speciellt för 211/VT4C. Inte svinbillig men inte hiskeliga priser som jag sett för Japanska trafo för detta rör. Det enda egentiga problemet sedan är matingen det är inte gottt om trafo som ger hög spänning men det kan nog gå att lösa med spänningsdubbling eller liknande.

För övrigt är 211/VT4C mycket lättare att driva än brorsan 845 ett spänningssving på +-80V fixar man betydligt lättare än +-200V. Kapacitansen på ingången är visserligen högre än för 300B tex men med ett drivrör med lite kräm i borde det gå bra.

Har någon lyssnat på 211/VT4C förstärkare och kan berätta hur det lät?

Avslutningsvis, här är ett bra datablad på 211 med arbetspunktsexempel som är identiskt med det som den Tyska trafon är anpassad för:

http://frank.pocnet.net/sheets/111/2/211D.pdf


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/02 :  02:23:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bra länkar Martin. Tack för det!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/08/02 :  10:35:55  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Åtta stycken borde alltså motsvara 32 EL34!
Sen blir det väl att stänga av elementen i hela huset.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/08/02 :  11:00:47  Show Profile Send time a Private Message
Ludahltrafos går att använda till VT4C. Har lyssnat en del på en Fransk förstärkare med 211 och 300B som drivrör, bra med effekt men inte bättre ljud än en enkel 2A3 med 6SN7 ! Att bygga en sådan är inget nybörjarprojekt eftersom spänningarna bli dödligt höga (vet hur det känns med 1000V !) speciella kablar i teflon måste användas mm, men har man väl fått ihop det så leker livet !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2004/08/02 :  11:29:21  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Kanske går att hitta något till rimliga pengar här också.

http://www.tubes.ru/

Dom här kanske.

http://www.tubes.ru/techinfo/HiFiAudio/6c33c-v.html


Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se

Edited by - Dahlberg on 2004/08/02 12:07:14
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/08/02 :  12:34:47  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som jag nämnt här på forumet tidigare så har Lundahl en trafo, 1688, som är speciellt avsedd för 845:or. Primärimpedansen ligger på 9,2k och induktansen är 70H då luftgapet är avsett för 70mA, men man kan få dem med andra luftgap också. Borde passa 211 fint. Dyra som f*n, ca. 2500:- styck inklusive moms.

Förresten, om det blir aktuellt med någon form av gruppköp från askjanfirst så hänger jag på, han har massor av spännande grejor!

En annan sak vad det gäller 211 är att de har en fin arbetspunkt på ca. 450-500V, 100mA, 5-6kohm och 0V bias. Halva signalen drar alltså gallerström men det går att lösa med ett kompetent drivsteg.
Kan tänkas att det till och med är lättare att driva än om gallerströmmen skulle börja någonstans halvvägs inne på den positiva halvvågen.
Ger ca. 15W om man fixar ett sving på +-50V. Siffrorna är tagna ur minnet.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/02 :  13:19:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dahlberg: 6C33 är tuffa i och för sig. Men dom är ju så små!

Fuling: Jag är skeptisk till att köra rören så, kan det verkligen låta bra
Man får ju prova för att veta säkert förstås.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/02 13:22:11
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/08/02 :  20:50:07  Show Profile Send time a Private Message
Jag gillar som sagt enkla förstörkare med få komponenter så en 6S45 med anoddrossel vore väl finemang ? Två steg bara ! Men det blir förståss en monsternätdel ändå

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/08/02 :  22:42:18  Show Profile Send MartinX a Private Message
Just 6S45 borde passa bra som drivsteg till 211, tål en del ström och hög branthet ger låg utimpedans, en ganska hög förstärkning också, fast en 2-stegs design ger nog ett slutsteg med relativt låg ingångskänslighet ändå typ 3volt in för max uteffekt(spekulerar på data jag minns dimmigt nu.

Har någon sett ett bra datablad på 6S45 på nätet? Dom jag hittat har haft kurvor i frimärksstorlek som man inte kan läsa så lätt.

time - förstärkaren du lyssnade på med 300B och 211 den antar jag hade transformator mellan drivsteg och slutrör annars hade ju inte 300B röret vart till mycket nytta. Låter som overkill med ett så saftigt drivsteg om dom inte körde i klass A2 också så den kanske körde en liknande arbetspunkt som den som Fuling nämnde.

När jag surfat runt och letat på nätet efter åsikter om 211 förstärkare så tycker jag mig se en tendens att de som provar tycker att dom förstärkare som kör med hög matningsspänning är dom som låter bäst, lågspänningsvarianterna verkar få omdömmet -lite luddigt typ- eller liknande.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/02 :  23:33:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I Hiragas bok talas om att driva 211 (eller var det 845?) med EL34. Det kunde ju vara en variant kanske. Jag lutar nog åt
att bygga något med 13E1 i första hand när det väl blir dags så slipper jag dom gräsligt höga spänningar som 211 ska ha.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/08/02 23:34:37
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/08/04 :  17:06:51  Show Profile Send Fuling a Private Message
Well, jag har har aldrig hört ett par 211:or så jag vet inte om arbetspunkten jag skrev om är bra i praktiken:)
Dock har jag strulat runt med 811A i "äkta" A2-drift och det lät inte helt tokigt.
Men när det gäller 211 så kan jag tänka mig att fulla 1250V och A1 låter bäst så länge man får tag i en utgångstrafo som håller.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/08/04 :  22:04:03  Show Profile Send time a Private Message
Martinx: Vet inte men troligan var det trafo mellan. AudioSculpture. Fast 300B förstärker väl 8ggr ungefär ? hursomhelst är det en knäpp förstärkare som ger 70W SE och har en EL34 som "boostar" 211 ! fråga inte hur det funkar men det gör det. Fransmännen har en tendens att göra saker krångliga, kolla bara på en gammal Citroen (sorry cittroman ) Har lyssnat på Unison men det var inget vidare. Kanske det bästa vore att driva en 211 parafeed ? trafon kan då vara vilken som helst men kondingen måste vara stor och frisk !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:18:41  Show Profile Send MartinX a Private Message
300B har en förstärkningsfaktor på 3,9. Hade förstärkaren en uteffekt på 70W single ended? Med bara ett slutrör? Jisses även med två paralella slutrör hade det varit mycket. Måste vara klass A2 i alla fall och med saftig gallerström. 211 300B och EL34 i en SE förstärkare det låter udda men fransmän går ju gärna sin egen väg. jag vet för jag kör Peugeot(som jag lagar själv).

Parafeed avlastar ju utgångstrafon men man måste få tag i en högkvalitativ induktans som anodlast, en produkt jag inte sett någon sälja, tips mottages gärna!

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2004/08/05 :  00:26:53  Show Profile Send time a Private Message
Ja, det är ett konstigt djur, steget heter nog "Ultima" Jag tror Bartolucci kan fixa en induktans, köpte en anoddrossel till "26" från dem, välljudande och snygga

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/05 :  05:09:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här fanns utgångstrafos: http://www.thlaudio.com/jamesxformer.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/08/05 :  17:45:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En bild:


Från vänster: VT-4-C (211), 13E1, KT88, 6C33CB


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2004/08/06 :  16:34:31  Show Profile Send Fuling a Private Message
Smaskens!!

Om jag stått i begrepp att bygga en monsterförstärkare med nåt av rören på bilden så hade jag nog satsat på 211. Visserligen ett helvete att få hitta komponenter som pallar för spänningen men ändå... (Tro mig, jag håller på samlar grejor till ett 813-bygge som ska gå på drygt 900V.)

DHT SE i 20-30W klassen kan aldrig bli fel!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/08/06 :  22:07:26  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Bernt, du som är en sann DIY:are bygger väll dina egna rör, börja blås glas vettja.
Fusk o använda färdiga rör...

Kan man inte ta från tomglasbacken, en massa läskeblaskglas o sätta lite trådar o tåtar..
nån plåtbit och lite skummgummi..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000