HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag har sett ljuset!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:40:21  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Nej, detta inlägg är INTE ett aprilskämt...

Så har jag då till slut funnit mina nya högtalare. Efter en hel del provlyssnande av olika högtalare så blev beslutet till slut ganska enkelt. Det finns en högtalare i prisklassen (upp till cirka 8k) som jag anser höjer sig över de andra. Vinnaren är Infinity Beta40. Konkurrensen bestod i slutändan av

Audio Pro Black Diamond
B&W DM309
B&W DM602 S3
B&W DM 602.5S
KEF (kommer ej ihåg modellbeteckningen, pris 8k)
JM Lab/Focal Chorus 716S

Hårdaste konkurrensen kom från B&W DM602 S3, men de kom till korta när det gäller basfundament och diskant. Det är en väldigt bra högtalare, men räcker inte till mot Beta40 anser jag.

Jag kunde till slut enkelt konstatera att Beta40 var ganska överlägsen i mina öron. Det är enligt mig en komplett högtalare och kan DEFINITIVT INTE jämföras med föregångaren Alpha40. Skillnaden är enorm…Beta 40 har en tightare bas och en underbar diskant, den behåller Alpha40:s alla detaljer men blir aldrig vass eller hård, i alla fall uppstår en fin synergi när de drivs av min integrerade Yamaha AX892. (Misstänker att Beta40 behöver en del muskler för att låta riktigt bra, men det har Yamman gott om…och Yamahas elektronik är INTE skrikiga längre, de har på senare tid skärpt sig rejält, de har i mina öron en neutral klang nuförtiden) Dessutom är mina Beta40 inte i närheten av att vara inspelade ännu, det var ej heller de provex. Jag lånade hem tidigare…Så de lär ju släppa ytterligare….*mums* De lär kräva ganska lång inspelningstid.

Så nu kan jag slå mig till ro….en kort stund…för nu lär ju behovet uppstå att se över om man inte kanske rots allt måste uppgradera elektroniken…;-)

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:37:35  Show Profile Send Babar a Private Message
Trevligt:-) Det är skönt när man kan koncentrera sig mer på musiken och inte hela tiden undra vad som "låter fel" i anläggningen.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:43:07  Show Profile Send n0p a Private Message
Brukar vara trevligt om man bifogar länk/bild på högtalaren som inköpts http://infinityspeakers.com/homeaudio/product_detail.aspx?prod=BETA40BK&series=BET&cat=BFS

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:57:37  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Yes, jag hann dock inte gräva fram länken när tråden skrevs...men tack för att du gjorde det!

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:39:36  Show Profile Send Roq a Private Message
Borde inte rubriken vara: "Jag har hört ljudet!"
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:47:15  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej!

Kul att du hittade "din" högtalare! Alla har ju olika tycken och smak, så det kan bli svårt att hitta rätt ibland! Jag vart faktiskt rekommenderad att hellre köpa B&W av min lokala hifibutik (som inte säljer B&W men Infinity)än infinity...Dock gamla Alpha serien! Vad lyssnade du på med för kringutrustning när du testade B&W 602S3?

Lycka till med ditt köp!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:16:11  Show Profile Send The Leafs a Private Message
När jag lyssnade till DM602S3 användes en faktiskt något bättre ( i alla fall dyrare) cd+förstärkare än jag har själv. Lyssnade med NAD C372 förstärkare samt Thule Audio CD (modellen som kostar typ 9k, minns ej modellnamnet)

Tycker det fortfarande är en mkt bra högtalare, extremt prisvärd, men jag föredrog Beta40 på nästan alla parametrar trots att jag lyssnade på DM602S3 med väldigt kompetent elektronik. Intressant är att säljaren som sålde Beta 40 till mig pratade väldigt varmt om B&W:s högtalare i allmänhet, och kille på HiFi-klubben sa att han verkligen gillade de flesta Infinity-högtalare han har lyssnat till...tycker det tyder på bra klass hos säljarna att kunna säga nåt bra om en konkurrent.

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:22:28  Show Profile Send Martinez a Private Message
Det är alltid kul att läsa såna här trådar! Själv är jag mycket imponerad av gamla B&W DM602 S2. Har dock inte hört S3 än.

Var köpte du infinityn nånstans?

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:27:02  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Kul att du hittat "hem"
Själv har jag inte härt Beta serien men alfa däremot...
Det är bland det värsta jag utsatt mina öron för..
Bumlig och okontrollerad bas..
Jag var tvungen att fråga säljaren om han hade Loudness på!
-Nej, det är rak kurva fick jag som svar.. Blääh!
Hoppas verkligen Betan är bättre...

Visst är det underbart att smaken är som baken!!
Mvh
TiGgR.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/04/01 :  19:27:15  Show Profile Send sampix a Private Message
Vore kul om Infinity kommit på rätt spår igen.
Det har varit lite dåligt med bra högtalare från den gamla fina tillverkaren

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/01 :  20:16:24  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jodå, jag tycker Infinity är på väg att hitta "hem" igen...Beta serien kan inte alls jämföras med Alpha...Beta är bättre på.....allt.
Trots att mina är helt oinspelade så finns inte ens embryo till tendens av Alphans vassa diskant. Lyssnade till Alphan för ett halvår sedan och lyssnade på akustisk gitarr....stålsträngad....Say no more. Samma skiva med Beta, samma elektronik...skillnaden är enorm. Dock har jag märkt att Beta behöver ha ett stort avstånd till bakvägg. Min möblering medger helst inte mer än cirka 60-70 cm...de behöver nog mer för att vara optimala i vissa rum. MEN man kan ju dra ut dem när det blir dags för finlyssning och sambon inte är hemma.... Som ni redan har förstått så anser jag att alla som spekulerar på en högtalare i denna prisklass (7k) borde lyssna på Beta.

Jag köpte mina på Radiocentralen här i Umeå

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/04/01 :  22:48:48  Show Profile Send Poe a Private Message
Kul att du hittade ett par högtalare du gillade.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/02 :  03:51:50  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
varför valde du inte Jmlab.Focal?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:04:40  Show Profile Send The Leafs a Private Message
JM Lab / Focal är en högtalare med mkt bra detaljåtergivning, den levereras massvis med detaljer, har en mkt fin diskant, men jag tycker den saknade lite....vet inte kan inte riktigt sätta fingret på det...spelglädje kanske. Detta är ju helt subjektivt min åsikt, jag kan förstå att denna högtalare har massvis med anhängare.Det är väl bara det att den inte låg i min smak

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:29:32  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Appropå goda ord mot konkurrerande märken, när jag handlade högtalare (det blev B&W) uttalade sig den lokala hifi-butiken enligt följande:

"B&W Nautilus låter förjävligt, dom är helt enkelt felkonstruerade. Alla på mässan tyckte likadant, dom är helt kassa"

Och det var 802/801/800 detta uttalande avsedd.

Det mest ironiska med det hela var att ett par meningar före detta så sade de att de är relativt unika i sin sits i och med att de är den enda hifi-butiken på orten och får såleden välja och vraka fritt bland tillverkare av högtalare, och därmed är det enbart det bästa och mest prisvärda i respektive prisklass de säljer, jämfört med butiker i större städer där vissa butiker säljer vissa märken och snackar oftast skit om högtalarmärken som bara en konkurrent får sälja. Killen tänkte uppenbart inte på B&W när han uttalade sig.

Jag sade inte ett ord efter hans B&W-uttalande, istället stod jag bara och fetflinade åt honom, och han fattade ironin, men försäkrade mig ändå att de stora bowlingklots-Nautilushögtalarna låter helkasst och är felkonstruerade! *flin*

Så kan det vara ibland

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2004/04/02 09:31:09
Go to Top of Page

Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:03:41  Show Profile  Visit Audionet's Homepage Send Audionet a Private Message
Grattis till ett lyckat köp.

Det är alltid underbart när man sätter sig ner och är så otroligt nöjd med sin senaste uppgradering, eller för den delen ommöblering. Ommöblering kan vara en otrolig stor uppgradering :-)

Det handlar alltid om matchning, det är så viktigt att få alla ingående komponenter att trivas tillsammans. Därför kan vi tycka så olika om samma produkt, det är så många parametrar som skall stämma.

Det är också trevligt när säljare tar hänsyn till detta och rekommenderar till att avstå från köp om han på rak arm vet att det inte kommer att stämma med dina övriga grejor.

Mvh
Audionet

- Jag undrar hur dom medeltida människorna kunde klara sig utan skivspelare.
- Det kunde dom inte, dom är ju döda allihop.

Min blogg http://matvinhifi.blogspot.se
Min hemsida http://www.bildifokus.se
Facebook
http://www.facebook.com/Bildifokus
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:17:15  Show Profile Send The Leafs a Private Message
JonasP: ditt flin var på sin plats tycker jag. Jag har iofs inte lyssnat speciellt mkt på Nautilusmodellerna. (Man vet ju att de är utanför budgeten, men man är ju nyfiken...) och jag har ännu inte hört nån Nautilushögtalare som har varit felkonstruerad....eller låtit nåt annat än mkt bra.

Den säljaren som vräkte ur sig det måste ju ha varit helt på läktaren...och sökt efter den puck som låg i hans egen målbur...

"Inget avstånd är för långt för ett vällovligt syfte... exempelvis att se och höra på Quad." - Greensleeves
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/04/02 :  10:46:28  Show Profile Send Zombie a Private Message
Roq: FYI, ljus är extremt högfrekvent ljud. Behandla en glödlampa med respekt, det är egentligen en hypersuper-tweeter...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Martinez
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/04/02 :  12:55:44  Show Profile Send Martinez a Private Message
Ljus är ljud? Nej, jag tror inte det :)

/Martinez
Too much coffee makes you feel good
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/04/02 :  14:11:44  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Både ljud och ljus är ju vågrörelser men inte av samma typ.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/02 :  15:05:44  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag hörde från en butik att Jamo Concert 8 var minsann det sämsta dom lyssnat på. Anledningen var att man inte kunde sitta 3st i en soffa och få sweetspot samtidigt. (dom säljer inte Jamo då..´, men konkurrenten på längre ner på gatan gjorde)






www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/02 15:07:05
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/04/02 :  16:01:58  Show Profile Send Roq a Private Message
Zombie: jepp, det är vågrörelser båda två men ljus är ju dessutom en partikel - fotoner.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/02 :  21:42:47  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis "The Leafs", alltid roligt att hitta något man trivs med, själv hade jag ett par Infinity reference 2,5 i 15 år med stort utbyte.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000