HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 TAGMcLaren Audio sålt till IAG
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/04/01 :  08:28:24  Show Profile Send crion a Private Message
Efter en hel del spekulationer säljs alltså TAGMcLaren Audio till kinesägda IAG. Dock köper inte IAG produktionen, vilket sannolikt kan betyda att de lägger ned vidare produktion av TAG. Service och Garantiärenden skall de dock supporta ett tag framöver.

Från Stereophile site: http://www.stereophile.com/news/033104tag/

March 31, 2004 — Rumors have been circulating for some weeks now that the Chinese-owned, UK-based International Audio Group (IAG), which owns and operates the Quad and Wharfedale brands, was in talks with TAG McLaren, with the intention of taking over the latter's Audio division.

Such a scenario seemed quite feasible. Although TAG McLaren entered the business with great enthusiasm in 1997, first by purchasing the Audiolab brand and then, under its own name, developing its own range of innovative stereo, multichannel, and A/V products, problems emerged during the summer of 2003.

An October 2003 news item (Stereophile, Vol.26 No.10) stated that TAG would undertake a major "strategic review," following a number of job redundancies at its factory in Huntingdon, England. The following issue, I reported that that review had been completed, and that TAG would "continue to manufacture its product range and maintain ongoing research and development, and will also continue to provide full after-sales support." However, industry insiders speculated that TAG was really looking to make an honorable exit from the audio business.

The IAG deal, which we hear was actually signed on March 25, would seem to have achieved this. At the time of writing, both parties are still to reach agreement on the wording of a formal press release, but the terms of the deal look like a satisfactory result for all parties, including current owners of TAG McLaren Audio and Audiolab equipment.

Although the fine details must await the press release, as we understand it, IAG is purchasing much of the TAG McLaren Audio operation, including the intellectual property rights and the Audiolab brandname?—but not TAG's production facilities or factories. IAG will continue to operate the TAG McLaren Audio brand for a limited period, and will take responsibility for the servicing and warranties of all TAG products. A good measure of continuity should therefore be maintained, the more so perhaps because IAG is also based in Huntingdon. While it's too early to say how IAG will make use of its new acquisition, one possibility might involve reviving the Audiolab brand.



Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:37:09  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag hoppas verkligen att det är ett aprilskämt.
Go to Top of Page

ha
Starting Member

28 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:47:19  Show Profile Send ha a Private Message
Eller så flyttar de produktionen till Kina så att man snart kan köpa en AV192R på cattylink...
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2004/04/01 :  13:41:18  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Gebex: Tror nog inte det...Kolla på TAGs hemsid t ex.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/04/01 :  13:43:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message
Det är publicerat den 31mars och inte 1:a april.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:37:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Det var ju en Nyhet som heter duga!

Jag tror att jag flyttar dem till Nyhetsdelen i stället så att den inte drunknar i HiFI-diskussionerna.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/04/01 :  18:08:59  Show Profile Send Margaux a Private Message
Märkligt sammanträffande.

Jag kom precis hem efter att idag ha inhandlat ett par Quad ESL-57. Jag gick in på TAGs forum för att fråga om mitt TAG slutsteg klarar av dessa högtalare. Vad fick jag se? IAG som äger QUAD tar över och TAG flyttar in i QUADs lokaler. Otroligt.

Både TAG och QUAD ligger ju i Huntington så de flyttar bara "över" gatan.

Tråkigt att TAG inte klarar av att fortsätta. Efter det klantiga media magplasket när man gjorde en "strategisk review" förra året förlorade man många återförsäljare i framförallt England. CEO Dr Udo Zucker blev mer känd som envåldhärskare än Audioälskare.

Kanske var det för mycket 5 års plan över TAGs satsning? Definitivt tog försäljningen stryk av de ständiga prishöjningarna och kanske satsade man för mycket på ett smalt high end segment som inte blev större av att börser runt om i världen tappade mer i värde än vad den gjort på 70 år.

Alla TAG saker som jag har fungerar och låter dock lika bra som de gjorde igår. Vi får hoppas att QUAD (man har inte förvärvat namnet och något måste väl man heta) tar väl hand om de existerande TAG kunderna om det blir problem.

Utveckling är också en annan fråga. QUAD har väl inte så där jätte mycket pengar. Vad kommer man att göra med alla rättigheter som man har förvärvat? Onekligen så sitter man på spjutspetsteknologi som kostat multum att utveckla. ARCAM fick ju tex satsta fruktansvärda summor på att ta fram sin nya processor. Jag hoppas att QUAD väljer att fortsätta utveckla plattformen. Den som lever får se.

Crion skrev "Dock köper inte IAG produktionen, vilket sannolikt kan betyda att de lägger ned vidare produktion av TAG". Att TAG läggs ner är ju 100%. Man äger inte namnet. Fågan är hur det blir med plattformen? Frågan är om man bara lägger ner det som man precis har köpt? Att man inte köpt produktionen kan jag förstå. TAGs grejor tillverkades av TAG electronics som tillverkar stora delar Formel 1 bilarna.

Hoppas nu bara att TAG håller vad man tidigare lovat - att processorn kan uppgraderas till HDMI 2 när chipset kommer i slutet av 2004. Om jag kan det är jag fullt nöjd. Om inte så blir jag sur

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/04/01 :  22:49:36  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
Utveckling är också en annan fråga. QUAD har väl inte så där jätte mycket pengar.

IAG har ju med framgång flyttat tillverkningen av både Quad och Wharfedale till Kina medans produktutvecklingen är kvar i England. Så det handlar om vilka ekonomiska resurser IAG förfogar över. Köpet av TAG McLaren kan förhoppningsvis bli Quads entrébiljett till hemmabio segmentet. Tack vare Jan Erik Persson på Opus 3 har vi dessutom riktigt trevliga priser på Quad. Det här ser mycket lovande ut bara IAG klarar av att tillverka med bibehållen kvalité.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000