HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 vad är digitalt ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/31 :  20:56:38  Show Profile Send Merry a Private Message
en liten fråga ang digitala förstärkare (class d ).dom är ju inte digital sägs det ju utan det va den bokstav som va ledig så man tog d.isåfall vad är då en digital förstärkare, när är den verkligen digital, vad är det som gör att den är digital ????

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:04:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad jag vet menar man klass D när man pratar om digitala förstärkare.
I den enklaste typen av klass D-förstärkare så "kodar man om" ljudsignalen så att den ser ut som en fyrkantvåg (det korrekta begreppet är att man "modulerar" den), dvs det liknar en digital signal, innan man förstärker den.
Efter alla förstärkningssteg så lågpassfiltreras signalen och man får då tillbaka en "vanlig" signal.

Egentligen är alltså inte signalen digital men det låter käckt att säga så i reklamen.

Några "äkta" digitala förstärkare finns inte.
Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:24:23  Show Profile Send Merry a Private Message
då är det alltså signalen som avgör om man har en digital förstärkare om jag fatta rätt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:39:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Nej, ledsen om jag var otydlig. Vad jag menade var att i ett av förstärkningsstegen ser signalen UT som om den vore digital, men det är den inte.

Visserligen kan man förstärka en digital signal om man vill, men det gör man bara om den ex. försvagats på något sätt. För slutresultatet spelar det ingen roll vilka spänningar eller strömmar som används för att föra över en digital signal, så länge alla ettor och nollor kommer fram som de ska.

Så, det finns inga "äkta" digitala förstärkare.

Det ska tilläggas att vissa förstärkare omvandlar en analog musiksignal till en digital (med hjälp av A/D omvandlare) för att man
ska kunna göra ex. rumskorrektion eller filtrering digitalt och dessa kanske kunde betraktas som "digitala förstärkare", men i slutänden måste man ändå köra signlen genom en D/A omvandlare och förstärka den på vanligt analigt sätt innan man skickar den till högtalarna.

Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:55:42  Show Profile Send Merry a Private Message
okej, man kan ju med andra ord inte skicka ettor och noller till högtalarna utan hur man än gör så blir det en analog signal i slutänden. meridian's dsp högtalare då? inte ettor o noller där heller??
sorry om jag ställer dumma dryga fråger men jag måste lära mig detta så man vet va man dillar om : ) schysst att du svarar!!
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/03/31 :  22:15:11  Show Profile Send crion a Private Message
I Meridians DSP högtalare skickar du in digital signal ex. 24bit/96KHz. Bitstreamen går sedan in i ett digitalt delningsfilter där det korrigeras för elementskillnader från referens m.m.

Efter digitala delningsfiltret där signalen splittas i 4 delar (1 för varje element) går varje elementsignal vidare till ut i 1 DAC. Därefter förstärks signalen analogt i ett Class A slutsteg för varje enskilt element i högtalaren.

Edited by - crion on 2004/03/31 22:16:02
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/31 :  22:17:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Meridians DSP högtalare är väl så vitt jag minns aktiva, dvs det sitter D/A-omvandlare och förstärkare i varje högtalare. Så även om man faktiskt kan skicka en digital signal direkt till dem så omvandlas den till en vanlig analog signal innan den förstärks och skickas till högtalarelementen.

Samma lösning används väl för övrigt av ex. B&O Beolab 5, det är en smidig lösning som ger stora möjligheter men än så länge är den dyr.

Go to Top of Page

Merry
Member

275 Posts

Posted - 2004/03/31 :  22:19:20  Show Profile Send Merry a Private Message
hightec, skulle man ju villa ha
Go to Top of Page

razor
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/31 :  22:52:25  Show Profile Send razor a Private Message
Det intressanta med en klass d-förstärkare är väl att informationen inte bara finns i ettorna och nollorna, utan även i _bredden_ på pulserna (därav namnet pulsviddsmodulerande förstärkare (PWM)). En digital dataström har ju en konstant datahastighet, medan den är icke-konstant i en pwm-förstärkare, så man kan väl säga att den är halvdigital utan att ljuga alltför mycket. Någon a/d-omvandling är det dock inte fråga om.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/01 :  09:50:59  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vissa "digitala" förstärkare bygger på fasta pulsbredder med teknik liknande 1-bitsomvandlare och har digitala ingångar, medan andra klass D-förstärkare endast har analoga ingångar där pulsbredderna kan anta vilka värden som helst.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000