HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 David Gray, "White Ladder"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:17:59  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Köpte just "White Ladder" med David Gray. Har hört skivan ett par gånger för några år sedan och tänkte att den borde jag köpa... sagt och gjort några år senare, komihåget är lite si och så...

Första genomlyssningen som bakgrundsmusik, direkt slås jag av att attans vad många bra låtar det var med här! Några låtar rycker iväg mig till intensivlyssning och jag måste bara sätta mig i lyssningfåtöljen!

Redan utanför sweetspot hördes att det låter mycket välproducerat och med bra ljud, och man blir verkligen inte besviken när man lyssnar närmare. Finns en hel del djupbas i bastrumslagen på flera låtar. Ljudet känns överhuvudtaget väldigt artikulerat, nästan glest men i en väldigt positiv bemärkelse fastän det är mycket ihophållet med trummor, percussion, synt, piano, bas och gitarr mm. Detta är en skiva som inte är sönderkomprimerad!


Musikstilen är lite åt souligt vispopphåll eller något mer mainstream än Susane Vega. Gillar man Mellencamp, Tracy Chapman, India Arie's fina album "Acoustic Soul" bör man absolut lyssna på den här plattan. (Någon annan forumsmedlem kan säkert ge bättre beskrivning av stilen.) Vissa låtar påminner i lite om R.E.M's mer akustiska eller lungna övningar.

Mest kända låtar från radion är nog "Babylon" och "Please forgive me", nu några år efter skivsläppet så har spåren hämtat sig från sönderspelningssyndromet och låter bra mycket bättre än i bilradion, dynamikkomprimerade av en komersiell radiostation.


Betyget blir 5 huslejon av 5.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:04:31  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Jo låtarna är bra...
Men jag vet inte om jag upplever ljudet som något vidare..
Alltså tycker det låter lite amatör mässigt på vissa inspelningar.. En dominerande bas osv.
bara mina egna lyssnings intryck.
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2004/04/01 :  17:35:38  Show Profile Send daja a Private Message
Jag tycker inspelningen är helt kass på den här skivan. Låter som om han spelat in den i sovrummet. Förstör många bra låtar.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/04/01 :  22:08:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Oavsett vad man tycker om inspelningens kvalitet håller jag med dig Leo, denna skivan är superb! Bra mycket bättre än hans senaste skiva som enligt mig innehåller 2, högst 3 bra låtar.
"white ladder" är tveklöst David Grays bästa skiva.

När det gäller inspelningen är den väldigt enkel, har läst i en intervju där David Gray själv berättar om hur inspelningen gick till.
Den senaste skivan är bättre ur ljudmässig synpunkt men det är musiken som räknas och då faller den ganska platt...tyvärr.
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/04/02 :  00:51:02  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag håller på att "spela in" min nya Reference Njoe Tjoeb 4000 cd-spelare och den är känd att låta vasst och aggressivt när den är ny. David Gray's White Ladder är ingen höjdare att lyssna på nu när spelaren är ny. Inspelningen har en konstig balans, instrumenten hörs för det mesta bara svagt i bakgrunden och Davids röst låter påträngande och penetrerande. Han var ju inte känd när inspelningen gjordes, så det var väl en budgetinspelning i hans egen studio.

Låtarna är dock bra, gillar framförallt Please Forgive Me, Babylon, Nightblindness och This Years Love...
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/04/17 :  00:00:15  Show Profile Send Amund a Private Message
Ah!!
Fler som gillar Mr Gray
Tycker det är jätte synd på en sån musikalisk och enormt bra skiva att inspelningen inte håller samma klass som resten

Men låtarna, texten och musiken är helt suverän!!!
En given skiva i samlingen!


/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000