HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Försöksplanering: Efterklangstid
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2004/03/31 :  16:33:42  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Läser en kurs i försöksplanering och har fått i hemuppgift att i grupp planera, genomföra och analysera ett tvånivåers faktorförsök av valfri typ.
För att det ska vara roligt (och nyttigt) har jag och en annan gruppmedlem (som har inspelningsstudio) övertygat de andra om att vi ska mäta olika faktorers inverkan på efterklangstiden. Vi har vissa idéer om vad vi kan variera, t ex absorbenter, möblering, spikes, människor i rummet (ska man bjuda in polarna eller inte?), plus att det finns faktorer som har inverkan men som kan bli svårt att ändra rent praktiskt, bl a material i golv/väggar.
Att jag lägger in en tråd om det här är för att få in synpunkter på lämpliga faktorer och smart utförande av försöket. Finns det nåt Ni skulle tycka vore intressant att undersöka?
Det jag kan nämna är att det kan bli problem rent praktiskt att testa vissa saker, men kör på ändå. Finns det intresse kanske jag kan lägga ut rapporten också...

No hay banda

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/31 :  17:49:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Hur ska mätningen gå till rent praktiskt?
Har ni tillgång till mätrum och utrustning m.m.?

Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:02:17  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
IEK203 på LTU?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:11:59  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Just absorbenters påverkan av efterklangstid måste väl sägas vara ganska utredd redan, men en sak som man hör folk nämna ofta är växter så varför inte jämföra en medelstor fikus med ett stycke ormbunke av samma volym.

lazyboy
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2004/03/31 :  20:45:24  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Björn-Ola: Där har vi ju lite av de praktiska svårigheterna, som jag ville ha tips om. Från akustikavdelningen skulle det gå bra att låna mätutrustning, inget alltför avancerat gissar jag. Rum får vi se, det kan bli jobbigt att kånka grejer hemma hos någon så troligen försöker vi låna ett rum på skolan som är någorlunda likt ett lyssningsrum.

Ekan: Jag undrade hur lång tid det skulle ta innan du såg det här Bulls eye.

lazyboy: Skitkul Kursen heter försöksplanering och inte revolutionerande upptäckter, mao är alternativen typ att koka vatten eller nåt, det är också ganska utrett. Är fikusen eller ormbunken hög nivå förresten?

No hay banda

Edited by - Dr Fre on 2004/03/31 21:08:03
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/31 :  23:40:38  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Doktorn, kollade din icq. I know u . Vi får snacka allvar (hifi) någon dag.

//Martin

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/04/01 :  15:20:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Problemet med att mäta efterklangstid och absorbenters påverkan är att man måste ha väldigt stora rum för att kunna mäta långt ned i basen. Och det är i dom låga frekvenserna det är intressant. Alla porösa material dämpar bra i dom övre frekvenserna, det vet vi redan. Men var börjar dämpningen rulla av?
Har man stora rum krävs mycket absorbenter för att få fram en skillnad. Det är anledningen till att det är så svårt att få fram mätvärden för hemmagjorda tube-traps, vilket hade varit väldigt intressant att få.
Go to Top of Page

Dr Fre
Member

88 Posts

Posted - 2004/04/01 :  23:45:14  Show Profile Send Dr Fre a Private Message
Ekan: HiFi är allvar. Hoppas vi hinner med nån lyssning, synd att du har godbitarna 130 mil härifrån.

Björn-Ola: Tack för synpunkter. Som sagt är försöket mest för skojs skull och för att lära sig analysmetoder etc, men kan vi ordna mätningar vid låga frekvenser ska vi försöka göra det.

No hay banda
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000