HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Billiga rör och socklar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/03/31 :  10:13:25  Show Profile Send zahnn a Private Message
Letar efter 3 st E88CC (eller ECC88, vad är rätt egentligen, har sett bägge namnen, kanske olika rör) och socklar till dessa. Tänkte bygga Morgan Jones hörlursförstärkare (har ingen url här).

Var är bäst (läs billigast) att köpa dessa och/eller andra rör, eller är det kanske någon som har några som ligger och skräpar...

[z]

I like boolean logic
NOT

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/31 :  10:39:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hör med Bernt Jansson.
Han har nog PCC88 rör(annan glödspänning) o socklar till övers.
Om jag minns rätt så är E88CC longlife varianten på ECC88.

Du kan även höra med Rydberg o Niro116 om de har några lämpliga rör.


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/03/31 :  17:02:03  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag köpte min första uppsättning E88CC till min Morgan-Jones på Ebay. Har prexis beställt 3 st från Bernt så hör med honom!

Socklar köpte jag på www.svalander.se.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:55:40  Show Profile Send zahnn a Private Message
Tackar så mycket, och kollar där ni sade...=o)

php: Vad ska du ha dina rör till?

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/31 :  22:37:43  Show Profile Send Mindless a Private Message
Svalander kan jag då STARKT rekommendera. Han var mycket trevlig att prata med via mail och snabbt gick det att få sakerna, 1 dag!

Och helt korrekt, E88CC är long life version av ECC88, annars är det samma rör ljudmässigt skulle jag tro (om de är av samma märke)

Vet inte hurvida bra en Morgan Jones hörlurs amp är, har bara läst lite grann om den, och de bilder jag sett på färdigbyggda har varit gräsliga, rent motbjudande fula. Rör och matt plåt eller plast ska aldrig blandas ihop, aldrig!

http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=cmoy5_prj.htm

Där har du ett bra exempel på en motbjudande Morgan Jones förstärkare.

Själv bygger jag just nu en förstärkare till mina HD600's. Tror den kommer låta mycket fint. Lådan börjar bli klar, ska bara borras lite hål för skruvar till socklarna sen hål för diod, potentiometer och hörlursjack, sen bara löda ihop socklarna med allt. Har nog den klar till helgen.

Här har du länk till schema på den, har inte möjlighet att se om länken funkar, Netscape är lite skumt med nerladdnings filer. Kan dock skicka via PM om du vill titta lite närmare.

http://w1.223.telia.com/~u22311088/Blasten/Bilder/Projekt/Projekt7/Projekt7.rar

Total priskostnad på den är relativt hög för en liten förstärkare (min vart rätt stor dock 20x20x12 BxDxH) för min del har den kostat ca 2700kr. Kom undan lindrigt till viss del eftersom jag fick ett par rör för 10kr av en bekant. Dock så var det andra paret av samma märke så jag fick köpa ett par av Bernt här på forumet. Lade ju på en del på priiset men det var det säkert värt.

Edited by - Mindless on 2004/03/31 22:38:21
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/01 :  00:39:59  Show Profile Send zahnn a Private Message
Jag vet att den ser fullständigt vidrig ut på de flesta bilder jag sett, men det är ju inget som hindrar att den låter bra, eller att jag kan få den snygg...

Har ett ungefärlig hum om hur det skall bli, och har en bra låda till den redan. Dessutom var det en väldigt bra beskrivning av den på just http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=cmoy5_prj.htm.

Tror att jag hamnar på lite över 1000:- för alla delar med låda... men det blir säkert mer...
Lycka till, och gör ett fint bildreportage...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:31:34  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
zahnn: Som jag skrev, till en Morgan Jones... du kan se hur långt(?) jag har kommit på www.whatever.nu/diy/

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:19:10  Show Profile Send zahnn a Private Message
Det första man blir blind på är ögonen...

Det var bland annat din sida som gjorde att jag valde just Morgan Jones... Man kan ju som synes få det riktigt snyggt...

ps. Gillar ordningen på bordet...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:33:43  Show Profile Send Mindless a Private Message
Inte för att klaga men folk här verkar sakna öga för ordning (resistorerna uti socklarna, bordet med saker)

Och en sak, du är inte rädd för lite väl mycket värme på en punkt vid rören? Men du kanske vill ha den så kompakt som möjligt? Själv har jag då monterat rören ungefär såhär:

.....X.......X.....
.
.
.
.
X.................X

Med ca 6 cm (centrum -> centrum) på de bakre rören, och tror det var ca 10 mellan dom främre, och det är ca 7 cm mellan centrum på de främre och de bakre så jag har då rätt bra spridning, dessutom är min låda i trä, så det blir inte varmt på samma sätt skulle jag tro. Nåja, ska bli kul att höra från dig sen då du är klar med den hur den låter!

EDIT : Imorn kommer jag nog lägga upp bilder på den snyggaste volym knobben jag sett! (svarvad mässing och en liten trä knob) Kanske lite på lådan.... vi får se!

Edited by - Mindless on 2004/04/01 16:35:37
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/04/01 :  23:30:01  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Zahnn: Jag hittar på bordet, fast det är nog dags att städa snart... frå blir när projektet är klart =)

Vad gäller värmen så är jag medveten om att det kan bli probelm. Jag resonerade som så att det är värt att testa. Tanken är att borra ventilationshål i locket ovanför rören. Jag vill helst ha en liten och kompakt tingest. Får se hur det går, har fått den riktiga trafon nu (fynd på Ebay) samt väntar på andra rör sedan ska jag snajsa till det sista.

Har dessutom haft turen att inte ha något problem med brum. Använder ingen drossel i filtreringen i nätdelen. Fick en massa brum när jag bytte trafo men det berodde på rippel på glödspänningen. En större konding och problemet var i stort sett avhjälpt.

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/04/02 :  00:04:58  Show Profile Send Mindless a Private Message
Hur stor är egentligen risken att du får brumm i ampen? Dom förstärkarna jag har i huset är bara en par gamla, så hörlursjacken är i dålig kvalité och dom brummar rätt mycket på högre volymer. Vad är det som skapar brumm för den delen? DC? Dåliga lödningar?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000