HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio 52SE, Audiovector Mi3 eller B&W 704?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/03/31 :  07:59:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilken av dessa bör man välja om man lyssnar mest på rock och hårdrock? Jag kan få B&W 704 för 16.000, Audiovector Mi3 kostar 15.500, och Dynaudio 52SE 12.000. Mitt rum är ca 20 kvadratmeter stort. Har ej provlyssnat ännu, men ska. Någon med erfarenheter av dessa högtalare, eller kanske av andra i ungefär prisklasen 10-15.000?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/31 :  11:11:24  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Beror nog lite på vad du har för utrustning. Själv tycker jag att Audiovector har ett ganska artikulerat mellanregister vilket gör att rock /hårdrock kanske kan låta lite jobbigt (min egen helt subjektiva uppfattning). De andra har jag ingen uppfattning om
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/03/31 :  11:20:43  Show Profile Send Roq a Private Message
Hej matte76.
På senaste Sheraton-mässan tyckte jag i alla fall att Dynaudio 52SE lät fint då de drevs av kraftig McIntosh-elektronik. Den högtalaren borde räcka för ditt rum. Jag har ägt Audiovector M3 och M3 super och tycker inte att M3 är värd sina pengar - det börjar bli bättre vid Super men då kostar det också betydligt mer än Dynaudio 52SE.
De nya Mi3 kanske är mycket bättre? Jag har bara hört en stund på dessa på mässan och jag vet inte vilken modell det var.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/03/31 :  11:49:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Varför sålde du Audiovector? Köpte nåt annat? Ingen med fler tips? Dynaudio 52SE ligger bra till, men ska först provlyssna denna och fler med några favvo-skivor.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/31 :  12:38:40  Show Profile Send marbrink a Private Message
Dynaudio 52SE tycker jag låter grymt bra för pengarna! Men de kräver nog hyfsad elektronik för att komma till sin rätt...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/03/31 :  13:10:04  Show Profile Send matte76 a Private Message
tack Marbrink, jag har Nad C542 och Rotel Ra-1060, så min elektronik passar nog Dynaudio 52SE bra.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/03/31 :  13:31:40  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Jag har gamla AV M3 (basic) köptes från Danmark till ett bra pris (10500:- SEK), vilket gjorde att jag valde dem före Dynaudio 52SE, jag hade liksom satt 10000:- till maxpris för högtalarna och hade då bara min NAD 3020B som nog skulle vara i tunnaste laget för Dynaudio, M3:orna, dom funkar kanonbra till allt, men det finns som kurreburre sa, en liten tendens att det ibland kan bli lite "artikulerat" i övre mellanregistret, därför bör man kanske kombinera med lite "varmare" elektronik....har själv beställt en Vincent SV-233 till min setup....kommer att låta jättebra...spelar själv förresten också på NAD C542, om du bor I stockholm kan du få komma å lyssna hos mig....

EDIT: Stavfel

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet

Edited by - Thomas_Ö on 2004/03/31 13:32:54
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2004/03/31 :  14:21:20  Show Profile Send aplodon a Private Message
Jag har själv 52SE i ett 20 kvm rum och det låter utmärkt (kopplade till Audiolab 8000S och cd-spelaren Cambridge 500SE).
Har inte hört B&W men väl Audiovector M3 Avantgarde, dock med annan elektronik och i ett annat rum (något kalare, dvs mindre dämpat). Har själv en vägg full med böcker bakom högtalarna och halvtjocka mattor över hela golvet, + två soffor + fåtölj). M3 lät betydligt vassare i diskanten. 52SE har en fantastisk diskant - mjuk och detaljerad på samma gång. Detsamma gäller mellanregistret - röster låter fantastiskt bra.
M3 hade mycket torr och välartikulerad bas, lätt att följa basgångar. Kan låta "häftigt" vid provlyssning men frågan är om det inte kan bli jobbigt i längden. Basen hos 52SE upplever jag som en aning blöt/mjuk men andra som lyssnat tycker annorlunda. Förmodligen är den något mjukare basen mer "naturlig" än den väldigt torra hos M3. Dessutom är det mjuka men samtidigt detaljerad ljudet 52SE:s styrka. Dom är mycket behagliga att lyssna på - ingen lyssningströtthet här inte.
Dynaudions diskant och mellanregister samt en något mer konturskarp bas - det är min önskedröm. Få se hur högtalarna reagerar när det kommer ett paket från Kina.
Kan också nämna att han som hade M3 Avantgarde har bytt till Dynaudio (3.4) och verkar nöjd med det.

Har svårt att tänka mig att du blir besviken om du väljer 52SE, men du måste förstås provlyssna. Dessutom är dom ju billigast av dina alternativ.

Edited by - aplodon on 2004/03/31 14:28:45
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/31 :  14:38:52  Show Profile Send n0p a Private Message
Fler tips, varför inte http://www.vonschweikert.com/vr1.html

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:08:45  Show Profile Send PeterL a Private Message
Om du kan tänka dig att köpa begagnat så provlyssna gärna ett par begagnade Nautilus 804:or. Hörde dom bla för ett par dagar sedan i en jämförelse med 704:orna. Alla som lyssnade tyckte att 804 utklassade 704 och det med så stor marginal att 804 kändes mer prisvärda som nya. Du bör hitta ett par begade för runt 15'-18'.

52SE lät ok på HighEnd mässan, förmodligen rätt prisvärd högtalare.

Har inte lyssnat på Mi3, men gamla M3 Siganture har jag lyssnat på ett flertal gånger, med olika kringutrustning. De är de minst prisvärda högtalare i den prisklassen som jag någonsin lyssnat på.
Riktigt tråkiga! Hoppas Mi3 är bättre.

PeterL

Edited by - PeterL on 2004/03/31 15:09:18
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:23:53  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...märkligt...men det sista jag skulle säga om Audiovector högtalare är väl "tråkiga"...nåja jag anser mig väl definitivt INTE som en expert, har inte lyssnat på tillräckligt många högtalare ännu, men måste dock säga att jag gjort jämförelser side-by-side med ett antal golvhögtalare, dock i en annan prisklass... (6000-9000:-)

- B&W 309
- B&W 602.5
- Dali Suite 2.8
- Audiovector C2

och då kan man inte säga att audiovector var tråkig....den var klart bäst och roligast med en helt annan "musikalitet" än de andra anser jag....men...anser nog själv också att 15500 för Mi3 (basic) är lite mycket...Dynaudio:n låter kalasfint verkligen och det enda du missar är lågbasen som ändå finns i större utsträckning hos M3:an.


Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/03/31 :  15:26:52  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...en snabbis bara...glöm inte att du måste ha stativ till 52 SE:orna vilket förstås gör att priset kommer upp i paritet med den andra....

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2004/03/31 :  16:16:21  Show Profile Send Poe a Private Message
Tjena matte76,

Jag har nyligen köpt ett par 52SE själv och är mycket nöjd. Lyssnade bl a på nya Mi3, men fann dessa lite för tråkiga och med något "rundad" bas för min smak. Jag har också lyssnat på B&W 705, men fann Dynaudio som de helt klart bästa alternativet för min smak. Nu snackar du iofs. om 704:orna och de kanske är ett bra alternativ om du lyssnar mycket på hårdrock och höga volymer.
Lycka till!

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2004/03/31 :  16:17:54  Show Profile Send ayayay a Private Message
Jag skulle satsa på antingen Audiovector eller Dynaudio.

B&W kommer inte till sin rätt förrän du kommer högre upp i pris, enligt mig då förstås.

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2004/03/31 :  20:14:13  Show Profile Send binmarv a Private Message
Tjena Matte! Jag har ett par Audiovector och tycker att de är förträffliga. De spelar på bra till all sorts musik, däremot måste du tänka på kringutrustningen. De kan låta aningen ljusa om du kör mindre bra grejer eller med elektronik som drar åt det hållet. I valet av din typ av musik kan det bli i värsta fall bli påfrestande så därför rekomendera jag någon av de andra högtalarna.

/Martin

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page

MosFet
Member

57 Posts

Posted - 2004/03/31 :  20:55:01  Show Profile Send MosFet a Private Message
Till den typen av musik hade jag valt en större högtalare, d.v.s ingen stativ eller slimmad golvhögtalare. Dessutom en inte alltför detaljerad högtalare, med andra ord kanske en dragning åt det mörka hållet. Ta med egna skivor vid lyssning så att du inte blir lurad av den glesa "hissmusiken" som brukar användas vid demo.

Doh! Bara en ändring till...
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:35:14  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har inte lyssnat på Mi3, men gamla M3 Siganture har jag lyssnat på ett flertal gånger, med olika kringutrustning. De är de minst prisvärda högtalare i den prisklassen som jag någonsin lyssnat på.
Riktigt tråkiga! Hoppas Mi3 är bättre

Skönt att veta att det inte är fel på mina öron, jag tycker också att M3 Signature är löjligt överprisade, och riktigt tråkiga!
Samtidigt ska jag väll säga att jag har lyssnat på M3 Avantgarde med Audiovectors aktiva delningsfilter tror jag att det var, kostar mycket i alla fall. Och det lät riktigt bra,raka motsatsen mot Signature.
Hur som helst så verkar Audiovectors olika högtalare låta mycket olika och en del verkar vara riktigt dyra i förhållande till vad de presterar, i alla fall i mina öron. Men nu har jag ju inte lyssnat på den nya serien alls, kan ju kanske vara bättre.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:38:57  Show Profile Send PeterL a Private Message
Missade att du lyssnar på rock och hårdrock MAtte. Det förändrar ju det hela. Ett par större och lite varmare högtalare än de du själv föreslår kanske skulle passa bra.

PeterL
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2004/03/31 :  21:59:07  Show Profile Send FBK a Private Message
matte76!
Jag rekomenderar starkt att du även provlyssnar på Wharfdales Evo-40 Pr 10.000kr Dessa högtalare har ett ljud som går mot det mörka.
http://www.avland.co.uk/wharfedale/evo40/index.htm

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2004/03/31 :  23:43:33  Show Profile Send ReKo a Private Message
Varför inte dynaudio 72.. då får du en golvare med trevlig värme och bra tryck.. Vet inte om din rotel stärkare klarar att driva dem fullt ut men det borde kunna låta trevligt iaf..

lycka till
/ Ante
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/01 :  07:33:59  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för alla tips. Jag lyssnar mest på rock & hårdrock, men även en del annat, som tex akustiskt. Just nu lutar det åt Dynaudio 52SE, med en kompletterande sub framöver. Eller någon av de andra! Lite osäker, men ska först lyssna på några favvo-skivor och se hur de olika högtalarna låter till dem. Ska lyssna på bla Smashing pumpkins, Soundgarden, Judas Priest, Ebba Grön. De jag ska provlyssna är: Dynaudio 52SE, Audiovector Mi3, Mi 3 Super, Mi1 super/signature, B&W 704, JMLab cobalt 816S och Wharfedale Evo 40. Får se om det blir någon till kanske. Har ett digert arbete framför mig!! : )

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/01 :  13:55:02  Show Profile Send matte76 a Private Message
någon som har fler tips/råd i denna tråd?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:05:22  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Aurum Cantus Lesiure 2se! Tycker definitivt att du ska provlyssna dessa burkar!
Det bästa jag hört för pengarna iaf.
Men om de faller dig i smaken vet jag inte så... PROVA!!
Återförsäljare.
www.goldenagemusic.se

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:19:05  Show Profile Send Roq a Private Message
matte76: Ursäkta att jag inte svarat tidigare. Du undrade varför jag sålde mina M3 Super:
Jag var egentligen ganska nöjd med mina Super då de drevs av Vincent SV-233. Det var bara uppgraderingsmonstret som tvingade mig att byta till Amphion Xenon och det har jag inte ångrat i efterhand Däremot står jag fast vid att M3 (grundmodellen) inte är värd sitt pris. Annars gillade jag verkligen Audiovectors fasta, kontrollerade bas - det upplevde jag som AVs största förtjänst.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:14:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
varför är Audiovector M3 ej värd sitt pris?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:32:09  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Då det gäller audiovector M3, kanske man kan tycka att 15500:- är i mesta laget, å andra sidan är jag jättenöjd med mina, men betalade som sagt bara 10500:- , jag gillar Audiovectors ljud och hade nästan bestämt mig för att köpa C2:an för 8500:- , vilken jag tyckte var den klart bästa golvhögtalaren av de jag jämförde med:

- B&W 309
- Mission M35
- B&W 602.5
- Dali suite 2.8
- Audiovector C2

men eftersom jag då kunde köpa M3 för bara lite mer och då få den s.k uppgraderingsmöjligheten så blev det ett par M3:or, jag är dock tveksam att om jag hade haft en budget på 15000:- att jag skulle valt dem, då kanske Dynaudio 72 golvarna varit mer prisvärda, men men, som sagt , försök å lyssna, gärna med lite "varmare" elektronik.

Audiovector högtalarna låter alla ganska rappt, musikaliskt och öppet, med en aning ton åt det "ljusare" hållet, vilket av vissa känsliga (äldre) öron kan uppfattas som lite "vasst". Största skillnaden mellan M3 och M3-Super uppfattar jag vara "punchen" i basen hos super som är fastare och stadigare.

Lycka till med lyssningen och svälj inte någras kommentarer om att M3:orna är "jättetråkiga" med hull och hår ;) ....de ÄR visserligen inte lika bra som -super och -signatur modellerna men då pratar vi ju också om en annan prisklass.

// Thomas

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000