HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Liggande högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/03/30 :  13:54:03  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Hej igen alla!

Denna gång behandlar min fråga huruvida det är möjligt eller lämpligt att placera en högtalare liggande i en bokhylla med bakstycke.

Förutsättningarna är ungefär följande:
I det nu nästan färdigrustade lilla vardagsrummet på cirka 18,5 m2 skall eventuellt två stycken stativhögtare av god men enkel modell (vet inte vilken än - det beror bland annat på svaren i denna tråd) placeras på ömsom sidor om televisionsmottagaren. Högtalarna skall förutom ljudet från TV, video och DVD också återge lite musik från den innehavandes CD-förstärkarkombinationen Denon DM31 (cirka 2*20W). Eftersom högtalarna bör befinna sig på var sin sida om TV:n, vara på något så när vettigt avstånd från varandra och på hyfsad höjd, behöver de placeras i de bokhyllor som finns på sidorna om TV:n. Eftersom bokhyllorna i första hand ska innehålla böcker är höjden på de hyllor som är bäst placerade för högtalarna cirka 20cm. Hyllorna är 30cm djupa och har bakstycke.

En surfning på Nätet efter högtalare som rekommenderas för placering i hylla, ger besked om att det är mycket få som enbart är 20cm höga. Djupet är i regel inga problem och bredd under 20cm är vanlig. Det vill säga om man lägger högtalarna ned får de plats i bokhyllorna! Men då inställer sig ett antal frågor:

- Är det lämpligt att ha högtalare liggande?
- Kan man råka ut för några konstiga akustiska fenomen?
- Är till exempel elementupphängningar avpassade för att belastningen kontinuerligt skall kunna vara vänd vinkelrätt mot den avsedda?
- Jag har funnit högtalare där tillverkaren uppger att de bör vändas upp och ner om de placeras högt (Dali 1001 och 2002). Kan dessa vara tåligare att användas liggande än högtalare där detta inte rekommenderas?
- Bör jag sätta upp någon form dämpning i bokyhyllornas bakvägg? (i och för sig giltig även om högtalarna står rättvända)
- Borde jag ställt fler frågor om nåt som jag inte har en aning om i sammanhanget?

Svar emotses tacksamt!
/Jörgen G

edit: svenskan...

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/03/30 14:12:01

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2004/03/30 :  19:29:30  Show Profile Send lazyboy a Private Message
Hejsan. På din fråga om de kan gå sönder av att spelas liggande svarar jag nej. Ljudmässigt är det väl inte det bästa att placera en högtalare i bokhyllan, oavsett om det är "bokhyllehögtalare" eller inte.

Om man ändå gör det bör man nog som du föreslår dämpa bakom (på alla sidor om egentligen) högtalaren. Det finns högtalare som är konstruerade att användas liggande. De är oftast studiohögtalare och kan då vara anpassade för närfältslyssning, men du kan ju kika i den branschen iallafall.
Att lägga ner en högtalare som inte är konstruerade för det är nog ljudmässigt inte att rekommendera, men om de ändå står i en bokhylla så kanske spridningen är av mindre betydelse, så du kan ju alltid prova.

lazyboy
Go to Top of Page

Guynicer
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/03/30 :  21:26:09  Show Profile Send Guynicer a Private Message
Varför inte köpa två centerhögtalare?


B&W DM602 S3, Blackfoot stativ - Yamaha CDC-565 - Pioneer DV350 DVD - NAD C352 - Tara Labs kabel - Audio Pro Ego Sub med lakritssnöre.
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/31 :  00:41:01  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Har testat att lägga mina MA GR10:or, men det lät bedrövligt!

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/31 :  18:18:01  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Högtalarens spridning blir helt anorlunda på det hållet, högtalaren/delningsfiltret är optimerat för ett visst läge. Du kan få skumma utfasningar av vissa frekvenser.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

magnus
Member

110 Posts

Posted - 2004/03/31 :  22:50:40  Show Profile Send magnus a Private Message
Det kan ju vara trevligt att lägga ner högtalarna om man brukar ligga o lyssna i soffan!!
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/31 :  23:18:04  Show Profile Send Mnyb a Private Message
En grej till, eventuell basreflexport bör vara ricktad framåt, en sak jag skulle testa (om jag blev tvingad att ha högtalare i en hylla)vore SD fötter. Då skallrar nog inte hyllan så mycket som den skulle gjort annars.
Skall högtalaren stå nära TV så bör den vara magnetiskt skärmade

Mer förslag, ett sub,sattelit system då kan satteliterna vara så små att du kan ha dem på rätt håll och de är numera oftast tänkta till hembio så de brukar vara skärmade.

Mvh
Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:07:07  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för bra svar. I synnerhet detta om att högtalare är akustiskt designade för att vara rättvända, det hade jag ingen aning om.

Det här med att använda två centerhögtalare har jag inte tänkt på. Å andra sidan drar priset iväg lite eftersom två st centrar bruka kosta mer än motsvarande par standardhögtalare. Dessutom är ju i regel centerhögtalarna större så de tar mer plats i bokhyllan - och den är redan lite i minsta laget för de böcker som egentligen ska stå där.

Jag har i alla fall lärt mig något och till följd av det blivit mer brydd...

mvh/ Jörgen G

PS
Lämna gärna fler synpunkter/DS

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000