HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fler frågor (Billig vinylspelare (Akai AP-B1?))
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/30 :  13:43:11  Show Profile Send dumbo a Private Message
Det är väl nästan off topic här men... :-)

Jag har kollat runt lite på begagnade vinylspelare, hittat bland annat en Akai AP-B1.
Jag är inte ute efter någon HiEnd-spelare precis, utan en som låter hyggligt och kostar så lite pengar som möjligt. Jag är mest ute efter att kunna fynda billig musik på vinyl i begagnatbutiker.

Vad tror ni om ovan nämnda spelare? Kan den vara något att ha?
Den har, har jag läst mig till, "P-mount cartridge". Är det bara själva nålen, eller är det något speciellt fäste för pickup:en? Kan man, om man vill byta ut pickup:en enkelt?

Föranledd av frågan kommer nästa:
Sitter det någon elektronik i signalvägen på en vinylsvarv, eller går signalen direkt från pickup:en via kabel till förstärkaren?

Någon som har andra tips om modeller man kan leta efter?
Pris ej över 500kr.

Edit:
Kan Dual CS 505-2 vara något? Eller Technics SL-BD22?
Någon som vet något om Pioneer PL-340? Hittar inget mycket info om den.

Edited by - dumbo on 2004/05/18 10:37:53

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:30:01  Show Profile Send arcam a Private Message
Du är säkert inte off-topic, det är många här på forumet som har skivspelare. Jag känner tyvärr inte till Akaien men den kanske skulle
kunna funka.
Det sitter ingen elektronik i signalvägen, men i förstärkaren måste det sitta en phono-ingång/Riaa-steg det är inte alla förstärkare som har det.
Dual CS 505-2 kan säkert funka bra, Dual gör bra skivspelare, har en själv Dual CS 505-4

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/30 :  14:44:16  Show Profile Send edison a Private Message
Dual 505-2 är mkt bättre än de flesta "billiga plast-Japsar".Under 500 kr blir kanske svårt, dock.

Och, jag skulle tom säga att Technics BD-22 är användbar åtminstone om du vill hitta nåt för 500 kr och neråt ;-)

P-mount (tror det heter T4P egentligen) är en typ av pickupfäste som Technics lanserade på det tidiga 80-talet, och som många japanska märken sen kom att använda, mest på billiga spelare.
Idén var att alla spelare skulle ha standardiserad pickupvikt och nåltryck, samt antiskatingkraft.På så vis slipper du ställa in dom detaljerna överhuvudtaget.
Ortofon har (hade...måste kolla det...) en eller ett par P-mount pickuper som kan skaffas senare, om/när du vill att dina beggade skivor ska låta bättre och slitas mindre! ;-)

Fanns även en billig Yamahaspelare på 80-talet som också är hyglig, och billig om du hittar nån.
PL-350 tror jag den hette.
Rak arm hade den hur som helst, med normalt pickupfäste.

70-talare med S-formad arm fanns från Pioneer som också är hygglig, och billig.Minns inte nåt modellnamn tyvärr, men en kompis hade en och den spelade rätt fint minns jag.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:21:06  Show Profile Send dumbo a Private Message
Man skulle kunna sammanfatta det hela med att Dual 505-2 är att föredra av de jag räknade upp iaf. Jag har faktiskt hittat två sådana, en för 200kr och en för 300kr, varav den sistnämna, av bilden att döma, är i fint skick. Den andra ser inte lika fin ut, men bilden är rätt dålig så det är svårt att se.
Vi får se om någon av dem finns kvar åxå. :-)
Nu när jag tittar närmare så ser den ena av dem ut att vara i trä och den andra ser ut ut att vara i plast (möjligen metall). Den ena är benämd CS 505-2 och den andra heter bara 505-2. Finns det olika versioner och vad skiljer dem isf åt. Är det bara materialet? (Om det nu inte är bilderna som spelar mig ett spratt.)

Men det är iaf inga konstigheter att byta/hitta pickup till de spelare som inte har P-Mount iaf? Fall man vill/behöver skaffa en bättre pickup så småningom. :-)

Ang. RIAA-steg så har jag det på båda mina förstärkare. Den ena har bara MM (vilket väl de flesta billiga pickuper är?) och den andra har omkopplade mellan MM och MC. Hur dessa steg presterar vet jag inte. Har inte haft nån spelare att testa med. Det är ju det jag ska skaffa nu. :-) Blir första vinylsvarven som jag har i egen ägo. :-)

Det kan ju hända att jag får blodad tand och skaffar något finare senare. :-)

Edit:
Och notisen ang. off topic var väl mest för att det är tveksamt om extremt billiga vinylspelare kan klassas om hifi. :-)

Edited by - dumbo on 2004/03/30 15:22:35
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2004/03/30 :  19:10:24  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Hittar du en Dual 505 , oavsett modell, under 500 kr är det en utmärkt förstaspelare. Den går att få till att låta alldeles utmärkt.De fanns både i trä , metall och plastplint om jag minns rätt, och träplinten är att föredra. Dual har en hyfsat tung tallrik , stadig plint och en rätt bra tonarm. Köper du något som inte går att få acceptabelt ljud ur tappar du bara intresset och ger upp.
Det finns mängder av billiga spelare, oftast gjorda mest i plast, från mitten och slutet av åttiotalet som följde med stereopaket mest "för syns skull" eftersom den då nya CD-spelaren var tänkt som huvudkälla i systemet, och man kan nästan generellt säga att det är skräp alltihop, undvik dessa.


När det gäller T4P pickuper skulle jag nog undvika det, det finns betydligt fler och bättre pickuper att välja på med "vanligt" fäste med två små bultar. Att lära sig ställa in en pickup är inte så svårt om man tar sig tid att lära sig.

Skivspelarna från före -82 är i regel mycket bättre än de som kom efter CDns genombrott, även de Japanska spelarna, problemet är att de kan vara slitna och behöva en genomgång. Men har man tur kan man göra fina fynd på loppisar för en billig penning.
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/05/18 :  10:36:45  Show Profile Send dumbo a Private Message
Drar upp denhär tråden igen...

De Dual 505-2 jag hade hittat var ju borta (inte så konstigt kanske). Efter att ha letat ett tag, utan att eg hittat något intressant (mest gamla vrak eller japanska plastspelare) hade jag nästan bestämt mig för att spara ihop till en Pro-Ject Debut II, men så, idag, så fann jag något som kanske kan vara intressant.

Visserligen ingen Dual 505, men en 503-1. Han som har den vill iofs ha 600kr för den, men det är inte mer än att jag kan sträcka mig dit. Kan det vara något? Den är enl. utsago inte särskilt mycket använd, så den borde inte vara särskilt sliten och så.
Vad tror ni, ni som vet lite mer än jag om vinylspelare. :-) Går det att få något vettigt ur en sådan? Är den värd pengarna?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000