HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage Thor "feature or failure" ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/03/30 :  00:58:06  Show Profile Send Guldis a Private Message
Fick min i förra veckan. En fråga till andra ägare alt kunniga:

När jag slog på huvudbrytaren bakpå så fick jag en ganska kraftig smäll i högtalarna, verkar inte finnas ngn tillslagsfördröjning. Slår man på med frontknappen så klickar (nät?)relät direkt men man slipper smällarna i högtalarna.

Är tanken att man inte får koppla in högtalarna innan huvudbrytarn är tillslagen? Skall det finnas en tillslagsfördröjning?

Lite irriterande är det för en 20k förstärkare, använder ju iofs inte huvudbrytaren för dagligt bruk.

// G




Edited by - Guldis on 2004/03/30 01:01:34

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/30 :  01:05:17  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Huvudbrytaren används väl endast om man åker bort en längre tid eller så.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/03/30 :  07:54:09  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Kraftig smäll??

Det låter lite otäckt. På alla förstärkare jag har haft (bla SAT Amplifix) har det knäppt till lite när jag slagit på strömbrytaren, inte någon kraftig smäll. Det högsta knäppet hade jag med ett NAD 208 slutsteg. Det kanske har med större trafon att göra vad vet jag ?. Hör med butiken om du är orolig annars skall du som sagt aldrig slå av stärkaren om du inte åker bort eller så.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2004/03/30 :  08:46:47  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Kontakta butiken där du köpte förstärkaren, är det något fel på förstärkaren så ska dom ordna det!
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/03/30 :  15:22:51  Show Profile Send Guldis a Private Message
Visst ska jag kontakta butiken om det är ngt fel. Vill kolla först om det är så att det rör sig om en "feature" Mao att Thor:en är så konstruerad.

Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:31:36  Show Profile Send patrikf a Private Message
quote:
Vill kolla först om det är så att det rör sig om en "feature" Mao att Thor:en är så konstruerad.

Det är väl också något jag hade kontaktat en försäljare om i första hand...
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/03/30 :  16:40:46  Show Profile Send Guldis a Private Message
Då jag rimligtvis inte är den första eller sista ägaren av en Thor så har jag i mitt första inlägg riktat frågan till "andra ägare alt kunniga".

F'låt om jag låter grinig, kontakta säljaren etc kan jag alldeles själv räkna ut att jag kan göra!

Det som jag är intresserad av o veta är om andra ägare har samma "åkomma". Blir så mycket enklare att diskutera med min återförsäljare då!

// G

Edited by - Guldis on 2004/03/30 17:50:15
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/03/30 :  18:44:23  Show Profile Send Lepra a Private Message
Har aldrig märkt något sådant på min Thor.
När jag har tryckt igång den med huvudbrytaren klickar det till och så står det "Warming up.."
Inga smällar i högtalarna eller nåt i den stilen.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/03/30 :  20:10:54  Show Profile Send Guldis a Private Message
Ska väl tillägga efter test att min inte smäller vid "varmstart".

Ur lådan mao "iskallt system", inga laddade kondingar i Thor:en och högtalare så "smällde" det rejält.

// G
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/31 :  12:51:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Hur gick det? Fick du nåt svar från säljaren?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/03/31 :  14:05:10  Show Profile Send långhåret a Private Message
Har jag fel eller är det ovanligt många som har problem / konstigheter med "Thor" ? Tillfällighet / Barnsjukdomar eller vadå?

Ser ju ut och skall enligt tester vara ett pansarbygge av högsta klass.

/en undrande

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Guldis
Member

116 Posts

Posted - 2004/03/31 :  17:09:23  Show Profile Send Guldis a Private Message
Säljaren hade som vanligt ingen aning, han hänvisar med varm hand till Hifi Consult o iofs så kan jag lika gärna kontakta HC så slipper jag mellanhanden o får förhoppningsvis snabbare svar. Jag har mejlat sladd på HC men har inte fått ngn information än.

Långhåret - Vad är det mer för "åkommor" med Thor:en som du hört talas om?

// G
Go to Top of Page

Anti-mono
Member

218 Posts

Posted - 2004/03/31 :  18:55:31  Show Profile Send Anti-mono a Private Message
Hej
Jag måste nog instämma med Lepra, jag har aldrig hört nån smäll eller liknande i högtalarna från Thoren varken när den har varit kall eller varm vid påslag av strömbrytaren på baksidan. faktum är att tycker att den är ovanligt tyst vid påslag jämfört med andra förstärkare jag har haft.


Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:31:13  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Hej Guldis!

Har varit och provkört bilar ute i landet några dar.... pojkar pojkar

Du har fått ett mail, där står följande:

Hej!

Sorry att jag inte sett ditt mail, har varit ute på vägarna i 3 dar.

Thor har en fördröjning. När du strömsätter maskinen med nätsladd samt huvudströmbrytare så lyser texten "warming up" i fönstret. Därefter går den ned i stand-by. Då slår man på den med stand-by knappen på fronten. När man vill stänga av sin förstärkare använder man enbart frontknappen.

Om man rycker sladden ur väggen eller slår av med huvudströmbrytaren utan att ta ned maskinen i stand by före, kan ett ljud komma ifrån högtalarna.

Om din förstärkare inte beter sig som ovanstående så är det något fel på den. Lämna då in den där du köpt den så fixar vi det hela på garantin.

mvh

-------------------------

Om fel på Bladelius och Advantage.... Visst förekommer de men min uppfattning är att det inte är oftare än vanligt. På Thor har vi tror jag haft 3 maskiner som strulat. Samtliga är OK efter byte av säkringar.

Vi räknar med en viss felprocent och prioriterar inkomna maskiner som felar högt. Vi har 3 möjligheter beroende på felets art och svårighetsgrad. Antingen löser vi det hela själva (vanligast), eller så skickar vi av olika anledningar maskinen till den serviceverkstad vi anlitar eller så åker vi ut med apparaten till Bladelius himself.

Som distributör kan man inte gå in och diskutera enskilda påståenden och vilda gissningslekar i negativ tonart men detta förekommer och kan kanske skapa en bild av strul runt en produkt. (räknar ej in Guldis fråga i denna kategori) Vi finns alltid att fråga, snabbaste sättet är att lägga ett mail!

mvh

sladd
Hificonsult AB

,

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/31 :  19:41:39  Show Profile Send patrikf a Private Message
Sladd, jag tycker att du agerar förededömeligt när det gäller kundrelationer på forumet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000