HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vad göra ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:38:39  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Vad kan man bygga med 2 st EL84 och en utg trafo från en gitarrstärkare och 2 st 6L6GC och en utg trafo med linjeutgång?
Bernt, du kanske vet nått ?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:59:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är ju utgångsrör allihop, jag vet inte riktigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:05:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Här får du ett förslag med två EL84:or
Men om den passar med din utgångstrafo vet jag inte..



Vad man kan hittapå för kul med 6L6GC vet jag inte...

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:10:37  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Hur man ska utnyttja utg trafon med lingeutgång fattar jag inte riktigt, man måste ju tydligen ha en anpassningstrafo för att få till 4 eller 8 ohm om jag fattat rätt men jag har för mej att det skulle gå att driva en 16ohmare direkt enligt beräkningar som jag och en kompis gjorde på trafon. I gitarrstärkaren satt det ett EL84 i SE. Kan den utg trafon klara 2 EL84 i paralell ? Hur pass bra kan ett rörsteg hantera bas ? Typ använda som sub steg.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:25:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nä, sub tror jag inte blir bra med det. Det blir inte tillräckligt bra kontroll för att det ska bli bra. Men du kan ju testa, det blir en erfarenhet i vilket fall.
quote:
Hur man ska utnyttja utg trafon med lingeutgång fattar jag inte riktigt

Hur menar du då, vad tänkte du göra?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:40:39  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Tobbe, skrev att trafon va en SE och de EL84 jag har är inte särskilt matchade men man kanske kan använda en trafo med två 110 volts lindningar ?

Bernt, kanske nått som duger till någe monosystem med högtalare från samma tidsålder ?
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/29 :  18:36:21  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Vad tror ni om ett 6L6GC PP steg tillsammans med en gammal (50-60 tals?) 12 tums bashögtalare och ett diskant (kompressions?) horn, detta är en kombo som mäter 12 ohm på elementen. Diskanthornet saknar "hornet" men ett sånnt kanske går att få tag i (neriks, vad tror du ?) och detta tänkte jag sätta i en öppen baffel eller i en låda med diskanthornet uppbyggt uppepå. Hur lågt i frekvens kan ett gammalt diskanthorn gå ?

Kanske 6L6 steget skulle kunna driva basen och UL84 steget jag ska bygga om kan driva diskanten, vad tror ni om det ?

Edited by - DIYamps on 2004/03/29 18:37:44
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/29 :  18:36:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Javisst, varför inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/29 :  21:48:09  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Bah! Hittar inte min utgångstrafo som jag tidigare använt, nån som har en utg trafo och nättrafo för 6L6GC att sälja billigt ?

Edited by - DIYamps on 2004/03/29 22:08:43
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/29 :  22:45:08  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Bernt, du kanske vet nått eller nån som har billiga nät och utg trafo för 6L6GC ??
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/30 :  11:33:26  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Kan kan använda en vanlig nättrafo som utgångstrafo i EL84 PP koppling ?

Edited by - DIYamps on 2004/03/30 11:54:20
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000