HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 CD förvaring
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:33:47  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
Tjenare!

Jag har precis sprängt 300 skivors sträcket i min samling mitt stora problem är att hitta någon vettig, praktisk och snygg lösning till mina skivor. hur gör alla ni andra för att få till en bra förvaring som ser snygg ut?

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:37:17  Show Profile Send arcam a Private Message
Kolla på Ikea dom har ett cd-ställ i form av en hög stapel
den rymmer 180 cd
www.ikea.se




Edited by - arcam on 2004/03/28 22:42:59
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:41:57  Show Profile Send arcam a Private Message
Jag hittade ett cd-ställ som heter Benno på Ikea
rymmer 180 cd och kostar 349:-

(du kan leta på cd-förvaring på Ikeas hemsida)


Edited by - arcam on 2004/03/28 22:43:57
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/03/28 :  22:45:23  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
jag har varit på ikea och kollat men istället för att sätta flera "benno" bredvid varandra skulla jag vilja ha ett större skåp/hylla som rymmer fler skivor, det hade varit snyggare att ha en hylla istället för att sätta flera stycken bredvid varandra.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:05:47  Show Profile Send svejk a Private Message
Detta är för mig inget roligt! Har lyckats dra på mig alldeles för många. Kan väl kalla det ett lagringsproblem. Har löst det med lager bokhylla har spikat fast lister så att plattorna står rakt. Har 18 fulla rader nu får börja flytta in överflödigt i skåp.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:05:53  Show Profile Send arcam a Private Message
Det hade kanske funkat med Ikeahyllan "Billy" som egentligen är
en vanlig bokhylla men skulle kunna fungera som cd-hylla
Go to Top of Page

Rolfen
100.000-klubben

383 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:29:29  Show Profile  Visit Rolfen's Homepage Send Rolfen a Private Message
Ja, Ikeas Billy hylla är bra för större samlingar. Dom har dessutom börjat sälja speciella hyllinstser som passar till Billy gjorda för just CD (förut fick man borra lite egna hål för att få rätt delning). Det finns också glas dörrar att köpa till - skönt att slippa damma så mycket. Själv har jag tre Billy sektioner med DVD och en med CD. Bild på min Billy med CD (dock utan dom speciella CD-facken)

---[Mina prylar]---
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:30:23  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
har faktiskt funderat lite på att köpa billy hyllan och extra hyllplan så att man får fler hyllor med lagom avstånd då borde man få plats med lite skivor.
Finns här ingen som snickrat ihop någonting själv?
Go to Top of Page

ryst
Medlem i AÖ

1470 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:31:16  Show Profile Send ryst a Private Message
skit i hyllor, köp 2st Case Logic Cd-rom File Nylon 208 istället

______________________________________________
Sonos -> Classé Delta SSP-800 -> Classé Delta CA-M400 -> B&W 802D
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/03/28 :  23:35:09  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
inte så hög WAF faktor på det tyvärr men dock platsbesparande
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/29 :  06:49:21  Show Profile Send goldfish a Private Message
Gör som jag, beställ av en möbelsnickare.
Vi letade skåp ett bra tag och hittade endast ett antal kompromisser som vi såg det. Vi beställde helt enkelt av en möbelsnickare istället, då blir det de mått, träslag, antal hyllor och färg på t ex. bets eller olja som man vill ha det.

Pris varierar givetvis på hur man vill ha det mm.
Kolla med någon lokal snickeriverkstad, det behöver inte vara speciellt mycket dyrare.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------
Go to Top of Page

Munge
Member

268 Posts

Posted - 2004/03/29 :  09:22:21  Show Profile Send Munge a Private Message
Helt klart ska man köra Billy eller liknande hyllvarianter. Finns det en mer korkad möbel än "CD-stapeln"? Varför ska man ligga på golvet och krypa för att se vad det finns?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:29:07  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Använder Ikeas Billy 80 med många extra hyllplan. Bakom skivorna har jag lagt en snickrad list formad som
|_____|
där de korta pinnarna tar stöd mot hyllans bakvägg.

Tycker att förvaring i långa hyllplan är bra om man har skivorna i bokstavsordning eftersom det är lätt att trycka in nya skivor. Med Benno blir det lätt mycket plockande när man köper något på "A".

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

emil
Member

586 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:32:13  Show Profile  Visit emil's Homepage Send emil a Private Message
det lutar nog mot IKEAS billy bokhylla, verkar faktiskt vara en smart lösning dessutom så får man plats med en hel del skivor i den.
Tack för all respons och hjälp.
Go to Top of Page

netbuster
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:26:56  Show Profile Send netbuster a Private Message
Hej!
Jag kör två lösningar:
2 x 2 st Benno som skruvats ihop, till dessa fyra pelare har jag köpt ett dörrpar med frostat glas (Billy tror jag). Sen har jag byggt egna lådor och satt in i ett annat IKEA skåp i björk frun köpt. Dessa är byggda i 7mm plywood med alluminium list. jag använde alluminium list för att kunna få in tre rader med skivor (ryggarna uppåt) i ett 38 cm djupt skåp - det vanligaste djupet. Lådorna rullar på expanderskenor från Clas Ohlson där även listen inköptes. Priset för 8 lådor som rymmer ca. 90 cd's vardera blev knappa tusenlappen.
Något av intresse - i så fall kan Du bara höra av Dig
Hälsningar
Stefan
Go to Top of Page

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:06:04  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Beroende på tycke och smak, hur mycket plats man har, övriga möblemanget etc så vill jag slå ett slag för cd-förvaring i form av köpmansdisk. Alltså en möbel i midjehöjd med många lådor. När spelsuget innfinner sig är det bara att öppna en låda och bläddra bland skivorna som står med ryggtexten på rätt håll. Enkelt att hitta och du slipper stå med huvudet på sniskan så fort du skall leta upp en skiva. Dessutom är det imo snyggare än synlig cd-förvaring, typ hyllor, pelare och vitrinskåp.
Vill man kan man ha elektroniken ovanpå och då har du två möbler i en.

/Magnus
Go to Top of Page

mus
Member

262 Posts

Posted - 2004/03/30 :  09:56:57  Show Profile Send mus a Private Message
Jag är också inne på netbusters och il cattivos idé med utdragbara lådor. Någon som vet om en sådan (kommersiellt existerande) lösning?
Har kollat lite på IKEA men finner inget som riktigt passar, stora lådor som går att dra ut helt är vad som behövs!
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:44:12  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Köp en skohylla istället...
Där vinklas ju hyllplanen ut och är formade som ett L så att skivorna står stadigt.

My 2 cents...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:49:21  Show Profile Send Figge a Private Message
Ett snyggt alternativ hittar du på http://www.lourens-fisher.com/
Tänker på MultitowerII. Har två stycken själv fungerar suveränt. Lycka till.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2004/03/30 10:52:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000