HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som byggt ett par piP ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/03/27 :  14:18:55  Show Profile Send buffy a Private Message
köpte ni med den färdiga lådan ?`, hur pass optimerad är den ?

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2004/03/27 :  17:42:23  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Ja, jag har byggt piP, ja, jag köpte den färdiga lådan.

Angående hur optimerad den är, så beror det på ur vilken synvinkel man tittar. Tittar man ur en "vanlig" självbyggares ögon så ser man en låda byggd av 16mm MDF sida/baffel och en baksida i 12mm, med endast ett litet stag inuti. Inget man förnöjt knackar på, om vi säger så. Ur en sådan synvinkel så ser ju lådan taskigt underdimensionerad ut för något som ska låta så bra...

Tittar man ur ett annat perspektiv (gissa vems), så är nog lådan så optimal den kan bli, all things accounted for. Utom Audiophilia Nervosa då.

Det är här man börjar ifrågasätta meningen med knacktest. Så länge man har resonanserna under kontroll där de faktiskt är ett problem, så behöver man inte ösa på med en massa dubbelskiktslådor etc.

Mina fem öre: Ändra inget!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000