HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Monitor Audio GR60 eller GR20?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/18 :  16:28:42  Show Profile Send Per100 a Private Message
Finns det någon ägare till dessa högtalare som kan
hjälpa mig?

Jag har en rörförstärkare (Copland CTA501) på jag tror ca 40 "rörwatt" och undrar om denna kommer att vara:
a)tillräckligt kraftig
b)passa "ljudmässigt" till någon ovan nämnda högtalare.

Jag har tänkt göra en provlyssning, men det är inte
det lättaste då representanten för detta märke i Malmö
är så tråkiga att ha att göra med.

Andras synpunkter är alltid värdefulla.

Tack / Per

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/18 :  17:51:57  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har haft ett par Monitor Audio Studio 6, som är föregångaren till GR10, kopplad till en 15W triod (25W i pentodläge). Det var för litet, även om inte helt katastrofalt. Jag har för mig att det är samma känslighet på Gold-serien.
Misstänker att du befinner dig på gränsen, men beror litet på rummets storlek och hur och vad man lyssnar på. Du kan väl börja med att kolla om de är okänsligare än dina nuvarande högtalare.
Monitor audio är en neutral och detaljerad högtalare. Copland (jag vet inte om jag hört just din modell) får väl också betraktas som neutral men med en liten mjuk avrundning. Det borde passa bra ihop, en del kanske till och med tycker att MA blir litet för detaljerad med transistorförstärkare, i alla fall om den går åt det hårda hållet.
Konstig butik som säljer högtalarna, men inte vill låta dig provlyssna. Det är ju det deras inte obetydliga påslag är till för. Om du är seriöst intresserad av denna högtalare tycker jag du skall säga det till representanten men också klargöra att du absolut inte köper den utan först prova, om du inte kan hitta någan annan butik.


Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/09/18 :  18:01:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Tycker du representanterna för MA i Malmö är tråkiga att ha att göra med? Låter galet tycker jag, då jag varit mycket på Hifi skåne och dom alltid varit enormt bra att ha att göra med. Har du provat att snacka med dom? Jag lånade hem de högtalare jag var interesserad av från dom (Audiovector M3 signature) och jag har svårt att tro att dom inte skulle låta dig låna hem MA gold 20 eller låta dig köra din förstärkare till dom. Har svårt att föreställa mig hur pågarna på hifi skåne någonsin kan uppfattas som "tråkiga" eller mindre trevliga....

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/18 :  18:05:21  Show Profile Send Per100 a Private Message
Tack för input. Mina nuvarande högtalare är på 91dB (4ohm), GR60 är på 90dB och GR20 på 89dB.
Förrutom verkningsgraden på högtalaren har jag hört att ju fler element i högtalaren (GR60 har ju 4 element, GR20 har 3 element och mina nuvarande har 2 element), desto mer watt kräver högtalaren. Stämmer det? Hur går det isåfall ihop med att GR60 har högre verkningsgrad än GR20? Är det både verkningsgraden och antalet element som avgör hur många watt en högtalare "behöver"?
Sedan sist men inte minst, har jag hört att högtalare som vid vissa
frekvenser plötsligt sjunker lågt i impedans (tex under 4 ohm) kräver mer watt för att låta bra. Vad gäller för GR60 och GR20, kan jag förvänta mig en sådan "dipp" med någon av dessa?

/Per S

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/18 :  18:23:16  Show Profile Send Per100 a Private Message
Akhenaton : Jag har varit där en gång nyligen de senaste två åren och då lyssnade jag på ett par Audiovector och ett par GR10. Efter 5 minuters lyssnande kom en av försäljarna, och min polare inledde en kortare diskusion med honom där han i förbigående nämnde att han hört samma Audiovectorhögtalare på en mässa i Köpenhamn. Säljaren var då snabb att med irriterad röst nämna att "du har nu alltså hört dem två gånger, TÄNKER DU KÖPA NU?" Eftersom jag inte har lust med sådana kommentarer innan jag dels både provlyssnat med egen förstärkare dels i värsta fall spillt en massa av försäljarens tid och energi, så har jag inte det minsta lust att fortsätta en sådan affärskontakt. Service är enda skälet för min del att inte köpa billigare över internet.
OK, jag skall erkänna att en av dem är bra att ha och göra med, det är han som är lite äldre.
Men som en annan person på detta forumet påpekat, jag kanske hade fel skor på mig när jag var där...

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/09/18 :  18:29:59  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Galet! Jag har haft att göra med båda försäljarna där, både han som är yngre och han som är äldre, och dom har alltid varit enormt trevliga. Då kanske ska tilläggas att jag sprungit där ca 15ggr och provlyssnat utan att köpa + lånat hem Audiovector m3 signature och lämnat tillbaka dom, fortfarande utan att köpa något. Båda pågarna på Hifi skåne har varit hur trevliga som helst hela tiden trots att jag fortfarande inte köpt något, då jag inte bestämt mig än. Att den yngre av säljarna kom med en sådan kommentar låter för mig helt galet. Jag är van vid att bli behandlad som nått katten släpat in på malmö hificenter, men absolut inte på hifi skåne. Kanske skulle tillägga att jag är i nedre 20 års åldern och att försäljare inte brukar ta mig på allvar p ga av min ålder och min klädsel...

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/18 :  18:45:01  Show Profile Send Per100 a Private Message
Om du nu har varit där så ofta så kanske du har testat GR20 eller GR60 och kan kanske ge lite värdefull input?
Det var det jag ville ha svar på, inte veta att det är galet att inte vilja bli dåligt behandlad som kund. För övrigt gratulerar jag till att du har fått bra service, jag finner ingen anledning till att ifrågsätta det....

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/18 :  19:07:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jaså, det var Hifi Skåne. Antingen var det hans dåliga dag, eller så var det ett dåligt skämt som du missuppfattade. Gå tillbaka, inget problem. Misstänker att du köpt förstärkaren där, det skall du naturligtvis nämna och då kanske de också kan säga något vettigt om hur den driver högtalarna.
En skillnad på 1 dB mellan högtalarna är försumbar. Antalet element i dem behöver du inte bry dig om. Misstänker att GR20 är mer prisvärd än GR60 som jag har för mig är betydligt dyrare.
Trodde att GR-modellerna hade ungefär samma känslighet som min äldre modell, men tydligen ligger de ett par dB högre. 89-90 dB till 40W låter rätt vettigt om det är 40W i 8 ohm. När du kör den mot 4 ohm högtalare får du ut större effekt än mot 8 ohm.
Har för mig att det inte är några besvärliga impedanskurvor för Monitor Audios högtalare. Jag har i alla fall sett impedanskurva för GR10 på www.soundstage.com, finns i Reviews - Archives el. likn.
Har inte kollat Audiovector mer än flyktigt, men verkar som de är förtjusta i litet mjuka och svala högtalare på Hifi-Skåne. Jag tycker att Monitor Audio är bättre på att förmedla intensiteten i musiken.

Rent allmänt, det kan vara problem att bara dyka in i en affär där de inte känner eller kommer ihåg en längre och be att få hem grejor. Det är bättre att gå in en eller två gånger innan, provlyssna (vilket kanske leder till att man snabbt kan avskriva grejen), höra vad de har för andra alternativ, diskutera och visa att man är en hifi-intresserad person, säga att man skall tänka på saken. Jag förstår dem också, om någon bara dyker in och de har en minut på sig att bilda sig en uppfattning innan de säger ja eller nej.



Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/09/18 :  21:02:50  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag ger gärna min åsikt av Monitor Audio Gold 20. Jag tycker mycket om dessa högtalare. Som jag sagt i det tidigare inlägget så har jag sprungit på hifi skåne en hel del och de högtalare jag främst lyssnat på är just Monitor Audio Gold 20 och Audiovector M3 signature. Jag har lyssnat på dom med arcams fmj stärkare och aracams fmj cd spelare.

OBS! följande är mina egna lyssningsintryck efter en tre fyra gångers provlyssning i det stora rummet(det man kommer in i) på hifi skåne och som med alla lyssningsintryck är dom högst personliga.

Då jag lyssnade på MA Gold 20 i hifiskåne butiken så upplevde jag dem som mycket detaljerade men ändå inte tråkigt överanalyserande. Jag vet inte om du förstår vad jag menar. Jag fick även intrycket att dom var varma till karaktären. Dom lyckades även spela mina vassaste sämst inspelade skivor utan att stycka sönder dom, vilket är något enormt positivt i mina ögon. Jag upplevde också att det aldrig fanns någon som helst tillstymmelse till lyssningströtthet. Det som fick mig att tveka på dom var att dom fick någon konstig resonans i basen, iallfall i lyssningsrummet på hifi skåne. Jag är rätt säker på att man kan komma ifrån detta problem hemma, där man förhoppningsvis har ett bättre lyssningsrum än i det rummet jag lyssnade på hifi skåne. Jag upplevde dom också absolut inte som basfattiga, utan det kändes som dom spelade "mer" bas än Audiovector. Dom går förövrigt ganska djupt i basen, bra mycket djupare än en hel del andra golvare jag lyssnat på. Min slutsats var att dom var ett par mycket spelglada varma trevliga högtalare som jag nog mycket väl kunnat tänka mig leva med, men att dom kan vara ganska kinkiga på både rum och placering.

Jag jämförde alltså även Monitor Audio Gold 20 med Audiovector m3 signature, fortfarande med ovanstående kringutrustning. Jag tyckte själv att M3 signature parat med arcams fmj elektronik lät riktigt riktigt bra. Bättre än MA Gold 20 till och med. Men när jag lånade hem M3 signature så lät dom inte alls lika bra hemma i mitt lyssningsrum som dom gjorde i butiken. Jag kommer därför antagligen att låna hem MA Gold 20 och se om dom låter bättre hemma, om jag nu inte fastnar för B&W Nautilus 804 som jag kommer ha hemlånade i helgen.

Vad jag försöker säga är alltså att jag tyckte att MA Gold 20 lät såpass bra att jag har med dom bland de tre alternativ jag väljer mellan i prisklassen upp till 30 000kr.

Hoppas det har varit till lite hjälp för dig och om jag varit dig hade jag provat att gå till hifi skåne igen, jag är nästan säker på att du kommer få ett bra bemötande.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/09/18 :  21:04:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Själv uppfattade jag Monitor Audio Gold 20 som mjukare än Audiovector M3, även om ingen av dom är vass eller hård på något sätt.

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:18:35  Show Profile Send Per100 a Private Message
Anders47: Ja, jag upplever också Audiovector som svala, och då tänker jag på den modellen som jag lyssnade på i helgen (pris 37000 ca.).
Det var med en vincent förstärkare typ 30 kg minst.
Tack för dina synpunkter.

Akhenaton: Jag har själv tidigare varit inne på Nautilus 804, som jag tycker om. Jag har däremot inte haft tillfälle att jämnföra dem sida vid sida med något annat än 805. Jag kom då fram till att det är för mig värt de extra pengarna som 804 kostar mer än 805. Tyvärr accepterar inte flickvännen körsbär i vardagsrummet, och jag vill själv dessutom om jag får välja hellre ha ett ljusare träslag typ ek eller björk. Så det blir nog inga 804.

Att GR20 lyfter fram basen ser jag som positivt, då min rörförstärkare är lite svag på denna punkt.

"Jag kommer därför antagligen att låna hem MA Gold 20 och se om dom låter bättre hemma, om jag nu inte fastnar för B&W Nautilus 804 som jag kommer ha hemlånade i helgen."

Vad tyckte du om 804? Har du även haft GR20 hemma för jämnförelse?

Förresten, vad tänker du på när du säger att GR20 är kinkiga med rum och placering?

Jag kommer nog ge affären en chans till, de var nog en dålig dag.

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:25:57  Show Profile Send Per a Private Message
oxå en per s. oxå en cta 501 ägare. oxå en monitoraudiofan. har du en microseiki grammofon smäller jag av.

jag stod faktiskt och valde mellan monitoraudio (kommer ej ihåg beteckningen men det var guldseriens minsta) och jmlab electra 905. det blev jmlab då jag fann dem jämngoda (om än lite olika karaktär) men jag fick jmlabbarna till ett ngt mer fördelaktigt pris.

hursomhelst, köper du monitoraudio kommer du inte att bli besviken.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:36:47  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag har ett par audiovector m3 avantgarde. Jag upplever dom inte som svala, snarare ganska varma då de drivs med min plinius och perreaux elektronik.

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:58:50  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Ordet sval om Audiovector kanske inte var så lyckat, i alla fall inte om man plockar det ur sitt sammanhang. Jag skrev mjuka och svala i förhållanden till Monitor Audio som jag upplever förmedlar mer av musikens intensitet. Allstå sval i intensitet och engagemang (vilket betyder att "lyfta musiken" och skapa engagemang hos mig). Jag kan hålla med om att den går åt det mjuka hållet.


Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/22 :  16:45:55  Show Profile Send Rebo a Private Message
Jag håller med om att de kanske är lite mjuka, iaf då de är inspelade. Men de har i mitt tycke mycket bra dynamik utan att de låter hårt eller vasst på något sätt. Spec diskanten är ruskigt bra. Det är lätt att spela högt med dom utan att de tappar kontrollen på tyngre och mer komplex musik. Jag kör dom dock med en sub, vilket ger den där lilla extra tyngden som de annars saknar.

Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/09/22 :  18:14:42  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Själv är jag riktigt sugen på både MA Gold 20 och Audiovector m3 signature. Jag gillade inte B&W nautilus 804 riktigt så mycket som jag trodde jag skulle göra dock..

Så nu återstår det bara att försöka bestämma sig mellan audiovector och ma.. just nu ligger Audiovector bäst till..

Go to Top of Page

JPL
I have a girl

292 Posts

Posted - 2002/09/22 :  18:27:50  Show Profile Send JPL a Private Message
quote:
Jag gillade inte B&W nautilus 804 riktigt så mycket som jag trodde jag skulle göra dock..



Har du lyssnat på B&W CDM9NT..Tyckte att den lät bättre än B&W nautilus 804..mer dynamiskt och varmare i ljudet..

Patrik...

//Same Same....but Different.

Edited by - JPL on 2002/09/22 18:40:10
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2002/09/22 :  19:51:11  Show Profile Send Per100 a Private Message
Anders47: Med ordet sval menade jag kalla och brist på värme. För mig var Audiovectors 37000kr högtalare inte tillräckligt engagerande och levande. Däremot var de utstuderat precisa. Detta är ju naturligtvis en preferensfråga. Det är ingen slump att jag är ägare till en rörförstärkare, som ju är förmedlare av värme i ljudet. Rebo har tydligen hittat en lyckad kombination, och kan få fram värme i Audiovector, genom en rörförstärkare. Jag lyssnade även på Audiovectors största(?)högtalare under Arkendagarna. Mina öron tröttnade snabbt.

Per: Ja, lustigt sammanträffande. Jag lånade en gång hem ett par JM Lab Electra 915.1 och använde Copland CTA 501. Det lät katastrofalt.
Jag har inge kvalificerad åsikt om varför det gjorde det, men gissar att Coplanden inte orkade driva. Sedan dess har jag inte övervägt JM Lab. Det var därför intressant att få ta del av din kombination med electra 905! Det måste jag testa!

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/23 :  10:15:48  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by Per100



Per: Ja, lustigt sammanträffande. Jag lånade en gång hem ett par JM Lab Electra 915.1 och använde Copland CTA 501. Det lät katastrofalt.
Jag har inge kvalificerad åsikt om varför det gjorde det, men gissar att Coplanden inte orkade driva. Sedan dess har jag inte övervägt JM Lab. Det var därför intressant att få ta del av din kombination med electra 905! Det måste jag testa!





915.1 har jag haft hemma fast då hade jag en mark levinson integrerad kopplad till dem. det lät däremot ruskigt bra. stackars grannar.

tror nog inte heller att 501an kan driva 915orna på ett tillfredställande sätt.

du får gärna lyssna... men inte här och just nu för copländern är paj. skall in på reparation inom kort.

sayonara

i program my homecomputer
beam myself into the future
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2002/09/23 :  10:48:23  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har ett par B&W CDM 7NT hemlånade just nu som jag kör med en integrerad nad silverline stärkare och en marantz cd. Jag tycker väl CDM7 NT är okej, men inte alls lika bra som t ex Audiovector M3signature driven av arcams fmj serie.

Vad är skillnaden mellan CDM7 NT och CDM9 NT? Mer element bara? eller olika ljudkaraktär också?



Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000