HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Volympotentiometer
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:34:15  Show Profile Send pix a Private Message
Ja, jag har ställt frågan men fortsätter att tjata...
Hur löser man problemet med volympotentiometer bäst ?
Skall man köra 2 st steg fullt ballanserat krävs 4 st potentiometrar...
Ok detta kan gå att fixa med ELMA04 vridströmställare i 4 däck och löda på 4 st resistansstegar.

Men en ideal volympot har ju en fast impedans mot drivsteget (10K) och detta skulle gå att lösa med två stycken reistansstegar/kanal och fas.

Genom att ha två spänningsdelare/kanal och fas där den ena är stigande och den andra kompenserar för impedansändringen mot drivsteget (Säg till om det är någon som fattar..
Skulle detta fungera dock krävs då 8 däck och 8 resistansstegar !!

Då börjar det bli dyrt och trångt !

En annan lösning är en Potentiometerkrets (har sett med 4st potentiometrar/krets).
Doch styrs dessa vanligtvis med seriedata så programering och PIC krets krävs

Är det ingen som har någon inteligent ide hur detta löses på bästa sätt.
Ev kan man ha separata potntiometrar för höger/vänster men när det gäller att dämpa faserna i en balanserad signal vill man ju att dessa skall synka och bör därför vara på samma axel.

Hur gör de stora ?? Krell m.fl.

Jag per om ursäkt om ovanst. verkar förvirrat
Men jag hoppas att det framgår vad jag är ute efter.
En volympotentiometer kan ju inte bli den mest avancerade komponenten i hela Hifianläggningen !!

/Pix


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:48:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag håller som bäst på och funderar på ett DIY försteg av något slag (har inte riktigt bestämmt mig vilken typ av krets jag ska använda). Kommer dock köra med en bunt resistorer+reläer kontrollerade av något Atmel-krets (antagligen Mega8 el. Mega16).
Det verkar vara den bästa och billigaste lösningen.
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:50:39  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Varför inte en 4däcks vridomkopplare... (Min gamla Revox har
omkoppklare..iofs bara ett två-däcks..)
10 lägen måste räcka!!!

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/26 :  21:42:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
En sak som slog mig: Om du bestämmer dig för att gå mikroprocessor-vägen så ska det väl inte vara några problem att fixa programmeringen? Man kan man ju bygga en egen programmerare för någon hundralapp, alternativt be någon här på forumet flasha en krets. Natruligtvis måste man också ha ett lämpligt program att flasha men det borde vara rätt lätt att göra (alternativt finns det säkert att hitta på nätet).

Själv köpte jag en STK500 (utvecklingskort till Atmels AVR processorer)+några mikroprocessoer från www.lawicel.se för ett par veckor sedan (kostade totalt 1100 kr).
Tanken är både att lära mig programmera AVR-kretsar (de är väldigt behändiga och kostar inte mycket) samt kunna flasha kretsar för egna projekt. Jag använder GNUs AVR-libc för programmeringen (freeware), kan man redan lite C är det väldigt lätt att komma igång. Rekommenderas!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/27 :  03:12:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Volym med trafo? http://www.sowter.co.uk/attens.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/27 :  07:06:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Själv köpte jag en STK500 (utvecklingskort till Atmels AVR processorer)+några mikroprocessoer från www.lawicel.se för ett par veckor sedan (kostade totalt 1100 kr)

Jag köpte mitt STK500 kit för 500 eller var det 800 kr. Jag beställde fel men det var så billigt att jag behöll det. Jag skulle egentligen ha haft AVR ISP, den lilla grå dosan som är ännu billigare, bara runt 300 spänn. Jag tycker det är snyggt av Atmel att ha så billiga och bra utvecklingskit.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/27 :  08:09:32  Show Profile Send Freddie a Private Message
Även jag har Atmels STK 500 kit. Rekommenderas!!

Om man ska göra ett litet program, för att tex. fixa fjärrstyrning eller styra en PGA2310 så skulle jag rekommendera Bascom AVR kompilatorn. Det är en Basic kompilator med väldigt många färdigskrivna rutiner.. vilket gör det hela väldigt enkelt och smidigt. Om man inte är sugen på att göra allt i C eller assembler förstås
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:49:11  Show Profile Send f95toli a Private Message
1100 var med STK500 (som jag tror kostade runt 600), nätbuka, ett par Mega8 samt en Mega16.

Fördelen med GNUs grejer är ju att de är helt fria, den fria versionen av Bascom är ju begränsad.
Det finns dessutom ett rätt bra forum där man kan hitta mycket info på www.avrfreaks.net
Om man bara ska sköta ut/ingångar (för tt styra LED, switchar mm) är programmeringen väldigt enkel och det finns gott om exempel att ladda ned.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2004/03/27 :  20:19:29  Show Profile Send pix a Private Message
Tack för alla tipps
En programerad PIC el likn. låter mycket intressant då det går att bygga vidare med fjärr och ev display senare.
Jag var väll lite rädd att detta kräver år av programeringsutbildning
Finns det några tipps om websidor som beskriver programeringsbiten från grunden.
(Jag har lite C++ erfarenheter lång, långt borta som kanske kan skakas till liv )
Tack än en gång för mycket bra gensvar på forumet !
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/27 :  20:52:19  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har du använt C++ är nog inte programmeringen några problem, den typ av program man skriver till ex. en AVR är ju inte så komplicerade.

Kolla länken till www.avrfreaks.net ovan så hittar du rätt mycket info, länkar till info om PIC kanske någon annan kan bidra med?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000