HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Egen strömrenare....skulle det funka?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:09:30  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Hej!

Jag har länge varit sugen på en sådan där nätströmsrenare som
gör AC->DC->AC och på så sätt genererar "ren" växelström. Dessa himla apparater är ju dock sjukligt dyra och därför har jag funderat lite. Skulle man inte kunna köpa ett kraftigt nätagg(AC->DC) och en växelriktare och bara koppla samman dessa? Skulle inte det bli samma sak och till en bråkdel av vad en sådan där för ändamålet avsedd apparat kostar!

Någon som kan lite el kan väl ta ned mig på jorden och berätta varför det inte skulle funka! För om det gjorde det skulle det väl vara en kul idé? Jag kan inget om el, så ta det gärna på trivial nivå!

Om jag hade råd så skulle jag.....

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:24:23  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
Kommer ihåg att det satt växelriktare i stabshytterna när jag gjorde lumpen. Man kanske kan få tag på en sån och modda lite.
Har dock ingen aning om hur de funkade.

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:27:47  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Dessa växelriktare spottar ut fyrkantvåg vilket inte var så bra, eller ? Ska man ha en växelriktare som ger sinusvåg och ett kraftigt nätagg så är man uppe i nästan priset för en UPS men detta har mycket sämre verkningsgrad, så en UPS tror jag lönar sej i längden.
Go to Top of Page

hifi-carl
Member

130 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:33:37  Show Profile Send hifi-carl a Private Message
Hmm...kunde väl just tro det. Det är ju alltid så när man kommer på något skoj! *ler* Då är det väl bara att spara då....fast med min billiga anläggning kan det aldrig vara värt med en riktig UPS förstås!

Om jag hade råd så skulle jag.....
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/26 :  21:23:26  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är lite skeptisk till den typen av "renare", jag tvivlar inte på att det fungerar men frågan är om det nödvändigtvis är bättre?

Om man har grejer som inte drar så mycket ström (förförstärkare och DACar) är ju ett alternativ att använda batterier och "trickle charge" (har inte det blekaste vad det heter på svenska). Denna metod används på en del mätutrustning jag använder på jobbet. Det är definitivt billigare och fungerare bra. Problemet är ju att det bara fungerar att göra detta med grejer som har extern strömförsörjning och dc in(man får ersätta det externa nätaggregatet med batteri+laddkretsar).
Å andra sidan borde man väl kunna lägga in en 12V->230V omvandlare efter en sådan krets om man vill.

Jag misstänkter att det billigaste sättet är att inte köpa grejer speciellt gjorda för hifi, en dator-UPS kostar inte extremt mycket så länge som man inte planerar att koppla in stora slutsteg(=man behöver mycket ström/effekt). Jag vet att ex. Monster även säljer UPS/spänningsstabilisatorer till datorer( i all fall i USA, pga alla "Brown-outs" är nog såna prylar vanligare i USA än i Sverige) och man kan nog vara hyggligt säker på att där sitter samma grejer som i deras hifi-prylar.

Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/26 :  22:24:10  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
UPS ger inte så ren sinus som man kan tro dock...

En galen variant är roterande omformare, en elmotor som driver en generator. Renare kan det knappast bli.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/26 :  22:28:08  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Sämre verkningsgrad finns inte, en kass klass A förstärkare har bättre verkningsgrad. Generatorer ger inte heller särskilt ren ström.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/26 :  22:50:02  Show Profile Send f95toli a Private Message
Men poängen är väl inte att ge en "ren sinus"? Syftet är väl att mata elektroniken med en signal som nätdelarna kan omvandla till dc utan att störningar når några vitala komponenter.

Om spänningen innehåller några övertoner bör inte spela någon större roll; så länge man får bort allt högfrekvent skräp så ska en normal nätdel klara av att omforma till dc.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/26 :  22:50:41  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Skojar du DIYamps?

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.

Edited by - Jax on 2004/03/26 22:51:16
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/26 :  22:52:11  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Jax, nej jag skojar int.
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/26 :  23:22:21  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Varför inte seriekoppla en jäkla massa kraftiga batterier å skita i transformatorer och liknande? Borde det inte funka ett tag?

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/26 :  23:52:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du kan mata ex. förförstakaren med ex. +-12V DC direkt så....
Ett par 7Ah blyackumulatorer räcker nog ca 10-15 timmar innan de behöver laddas om (EMKen sjuker under 10V efter så lång tid), laddning tar 4-6 timmar.

Ackumulatorerna behöver dock bytas ungefär var 6e månad om man kör dem hårt.

Ovanstående baserat på mina erfarenheter av batteridrift av förförstärkare gjorda för elektriska mätningar, jag misstänker att för en audioförstärkare bör ackumulatorerna räcka lite längre (beror naturligtvis på förförstärkaren).
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2004/03/27 :  01:20:10  Show Profile Send PelleW a Private Message
DIYamps: Sen när började transformatorer ha dålig verkningsgrad?

-Pelle
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2004/03/27 :  02:14:55  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Ett par bilbatterier och en sån där pryl man har i bilar för att kunna se på tv.
Kanske inte räcker till nåt biffsteg men kanske en cd eller ett försteg?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/04/10 :  21:36:38  Show Profile Send P.R. a Private Message
Svaret på alla era frågor kommer här. Glöm omvandling av AC till DC och tillbaka till AC. Detta är lösningen. Dessa filter kommer att vara tillgängliga kommersiellt inom c:a ett halvår. Arbete på CE godkännande pågår. För närvarande kan filtret eventuellt levereras som semibyggsats. Maila mig om intresse finns. Pris ej fastställt men det blir inte "astronomiskt".

"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)

Edited by - P.R. on 2004/04/11 11:43:26
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/10 :  22:49:30  Show Profile Send UrSv a Private Message
Dina lokala bilder är svåra att se P.R. ...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/11 :  01:01:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja file:///F:/Documents%20and%20Settings/Peter%20Rosberg/Mina% var inte lätt att se. Undrar vad det kan vara?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/11 :  01:14:29  Show Profile Send perob a Private Message
DIYamps: Jag är inte riktigt med på ditt inlägg om verkningsgrad för en roterande omformare... en elmotor har väl en verkningsgrad runt 80-90% beroende på storlek och en generator troligen över 90% om inte mina gamla elkunskaper sviker mig totalt? Och bättre sinus kan det väl inte bli, hela vårt elnät matas ju med kraft från generatorer som drivs på olika sätt. Personligen tror jag att en roterande omformare (med ett rejält tungt svänghjul) i källaren är det som skulle göra mest gott för ljudanläggningen... kanske inte det smidigaste i praktiken men ändå...
Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:05:48  Show Profile Send UrSv a Private Message
P.R. det ser ut som en drossel...
Go to Top of Page

P.R.
Starting Member

23 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:34:28  Show Profile Send P.R. a Private Message
Drossel och drossel. Den kan snarare beskrivas som en korsning mellan en spole och en kondensator. Den fungerar - till skillnad från mycket annat.
En större version lämplig för t.ex. slutsteg är i produktion.

"Det enda jag vet är att jag ingenting vet" (Sokrates)
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/04/11 :  13:53:49  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och vad skiljer den från ett vanligt nätfilter med både drosslar och kondensatorer?
Om den fungerar vad är det då som inte fungerar i andra nätfilter?
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/11 :  18:40:06  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Vem har sagt att sinus är det bästa att mata en förstärkare med? Det bästa vore ju en fyrkantvåg, så slipper man ripplet över glättningskondensatorerna. Man får med andra ord ut ren DC från en "normal" nätdel med transformator, likriktare och glättningskondensatorer. Med en sinus får man en DC men överlagrad AC som ger störningar i form av strömspikar varje gång glättningskondensatorerna ska laddas upp.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/11 :  19:06:47  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du menar en "teoretisk" fyrkantsvåg med noll stigtid is å fall?
En riktig fyrkantsvåg innehåller en massa övertoner och är defintivt inte lätt att filtrera.
(Det behövs oändlig bandbredd för att skapa en "riktig" fyrkantsvåg, den bästa generator jag vet har visserligen e stigtid på några picosekunder men kräver å andra sidan 60 GHz bandbredd på ledningarna, kostar 3 miljoner kronor)
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/11 :  20:52:46  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Man behöver kanske inte gå till en teoretisk fyrkantsvåg. Om man skapar en sinus med ett flertal övertoner så får man ju nästan en fyrkantvåg, som borde ge bättre resultat än ren sinus.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:01:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Varför skulle det vara bättre?
Att en teoretiskt fyrkantsvåg skulle vara bättre kanske stämmer (är inte säker) men min poäng var att problem ändå uppstår i och med att spänningen växlar polaritet vilket ger upphov till övertoner.
Jag ser inte riktigt poängen med att ha en grundton+ett gäng övertoner, om du vill ha likström i slutänden måste ju allt ändå filtreras och nu har du helt plötsligt flera olika frekvenser att ta hänsyn till, huvuddelen av energin kommer ändå finnas i grundtonen.

Däremot är det rimligt att anta att växelspänning av högre frekvens kanske skulle vara bättre, då skulle mindre kondensatorer kunna användas och att filtrera bort ev. kvarvarande rippel vore inget problem.

Frågan är bara hur man höjer frekvensern på ett effektivt sätt? Man kanske skulle ta och ringa vattenfall och se om de inte kunde höja frekvensen i sina nät till ex. 500 Hz.

På diyaudio.com läste jag att det det experimenteras en del med solceller, det borde inte vara några problem att driva CD+försteg även med en ganska liten panel. Fast det fungerar nog bäst om man bor på ett soligare ställe än Göteborg...
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/11 :  21:59:24  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Syftet med att använda en fyrkantvåg eller en sinus med udda övertoner, är att minska ripplet över glättningskondensatorerna. Eftersom de bara laddas i topparna om de matas med sinus men "hela tiden" om de laddas med fyrkantvåg, så får man en finare DC ut från nätdelen med fyrkant gentemot sinus.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000