HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Tonarms vikt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/25 :  23:03:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Någon som vet hur man räknar ut vikten på tonarmen/pu:n. Jag har kollat runt men inte funnit något som hjälper mig med detta.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/26 :  02:28:36  Show Profile Send Peter S a Private Message
Lite osäker på vad du menar, skulle väl bara slänga den på köksvågen... Eller menar du en arms idealvikt för en given PU, eller...?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/26 :  09:31:32  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Får man fråga varför du frågar?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:33:29  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag bygger som sagt en skivspelare med tangialarm och nu när jag tänkar bygga tonarmen så tänkte jag optimera pu:n och tonarmen tillvarandra för bästa återgivning. Detta beror ju på att vissa
pu:s lämpar sig bättre till lätta tonarmar och vise versa.

Kanske frågan var torftig först men är man trött så är man men hoppas att det är bättre formulerat denna gång.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:29:15  Show Profile Send Peter S a Private Message
Det är väl inte så där något man kann säga exakt, det beror på så mycket. I en vanlig "vindrutatorkare" arm är det ju bara vikten som tar emot "rekylen" från PU:en och ju hårdare nålupphängning, ju tyngre arm behövs. Till vissa armar finns då också att köpa olika armrör till olika PU:er. Men t.ex Bosse Hanssons arm är ju enormt lätt och stabiliteten kommer ifrån det att armen ruller på stållagar i en glasbana.
Man får nog experimentera lite, det går ju alltid att addera lite vikt. Det som förloras om armen ger sig för mycket är i första hand basen, men också detaljupplösningen.

Min arm väger nog runt 100-110 gram med kontravikt. Det är lite besvärligt att demontera den, så jag uppskatter bara.
Gör man en luftlagrad arm kan man ju placera ut vikten på stratekiska ställen där den gör mest nytta.

Jan från DK här på forumet berättade om en rolig arm någon gjorde i DK som vägde flera Kg. Men den fungerade bara med EXAKT runda och plana skivor.

Hur högt tryck man använder i en luftburen arm påverkar också stabiliteten.


Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/27 :  12:39:09  Show Profile Send Peter S a Private Message
För 25 år sedan gjorde man ofta mycket mjuka PU:er, som behövde lätta armar för att inte nålupphängningen skulle gunge för mycket, men i dag är dem hårdare. Min Denon DL103 behöver 2,5 gram nåltryck !! MC-PU:er är oftast hårdare.

Min Ortofon MC lät inte alls bra på min mycket lätta ettpunkts-upphängda Mörch arm som var gjord på 70-talet till extremt mjuka PU:er.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/28 :  00:03:47  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tänkvärt!

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/03/28 :  08:23:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Vad ni är ute efter är inte enbart vikten på armen utan även den rörliga massan vilken är krånglig att räkna ut. Kör med olika rör och testa.
Nä, lätta armar var inte vanliga förr om man undantar Hadcock, SME3 och vissa Mörch rör. Mörch armen fanns även med armrör av stål. Japanska armar var aldrig särskilt lätta och man har redan tidigt använt Moving coil pickuper typ Ortofon SPU vilken trivdes bäst i 12" SME.
Så testa med olika armrör, att optimera din arm för en pickup är inte så smart om det går att undvika. Helst utbytbara armrör.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/03/28 :  08:24:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Alltså spela testskivor och mät och se att resonanserna hamnar rätt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/28 :  16:38:54  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Tack Harry up!
Det var tonarmens rörliga massa jag var ute efter, ibland står det helt stilla.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000