HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Välja/bygga Högtalarlåda??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/26 :  13:13:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Mikael, ett enkelsidigt kort har bara koppar på ena sidan (likt de på bilden) medan ett dubbelsidigt har koppar på båda sidor. Det dubbelsidiga är därför lättare att göra en bra layout till och lättare att göra mindre. Nackdelen med dubbelsidigt är att det blir lite dyrare samt är j-t svårt att etsa, så att båda kopparplanen hamnar precis rätt över varandra. Men det har gått bra hittills på de kort jag gjort så..



WOW du etsar egna kort det är grymt coolt


quote:
Och så dyrt som 1500kr tor jag inte det kommer bli, isåfall är vi inne på ganska exotiska komponenter eller avancerade/dyra lösningar!



MM det känns ju lite onödigt

quote:
Nej, jag menar precis som jag skrev 18dB/oktav HP 20Hz. Det används för att filtrera bort de allra lägsta frekvenser för att förhindra eventuell skada på elementet. Så det filtret kommer spela 20Hz - 60Hz. Utan subsonicfilter skulle det filtret spela 3Hz - 60Hz.

Vill du ha subsonicfilter kostar det lite extra, eftersom det behövs mer komponenter. Men det blir nog inte så dyrt som 1500kr ändå!



Oki då är jag med på vad du menar
Nja då tror jag det skulle bli bättre utan subsonic
det hade varit häftigt att han senare kanske??
men inte till dom här högtalarna (20-1000) dom skulle aldrig fixa det


Men du tror kanske 1500 ink låda ink frakt utan subsonic



//Micke

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/26 :  13:33:51  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
quote:
Oki då är jag med på vad du menar
Nja då tror jag det skulle bli bättre utan subsonic
det hade varit häftigt att han senare kanske??
men inte till dom här högtalarna (20-1000) dom skulle aldrig fixa det

Är du säker på att du förstod vad jag menade? Jag fattar inte riktigt vad du menar.. Menar du att dina högtalare som spelar mellan 20Hz och 1000Hz inte skulle klara ett subsonicfilter? Om de bara kan spela mellan 20Hz och 1000Hz skulle de snarare inte klara sig utan ett subsonicfilter!

Ett subsonicfilter används för att begränsa slaglängden för baselementet/en under 20Hz. För baslådor med aktiv korrigering av amplituden är det ett krav, annars skulle baselementet fort bottna under 20Hz. För en normal baslåda utan aktiv korrigering är det inte lika viktigt, där stiger inte slaglängden lika fort under 20Hz. Så om du bara ska göra ett par basreflexlådor, dessutom med 15", så behöver du nog inte oroa dig för slaglängden!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/26 :  13:43:42  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Är du säker på att du förstod vad jag menade? Jag fattar inte riktigt vad du menar.. Menar du att dina högtalare som spelar mellan 20Hz och 1000Hz inte skulle klara ett subsonicfilter? Om de bara kan spela mellan 20Hz och 1000Hz skulle de snarare inte klara sig utan ett subsonicfilter!



Oki jag tror jag förstår vart jag var ute och cyklade
ett subsonicfilter tar bort 3-20Hz

quote:
Ett subsonicfilter används för att begränsa slaglängden för baselementet/en under 20Hz. För baslådor med aktiv korrigering av amplituden är det ett krav, annars skulle baselementet fort bottna under 20Hz. För en normal baslåda utan aktiv korrigering är det inte lika viktigt, där stiger inte slaglängden lika fort under 20Hz. Så om du bara ska göra ett par basreflexlådor, dessutom med 15", så behöver du nog inte oroa dig för slaglängden!



Så du menar att jag inte behöver subsonicfilter

Hur lång tid brukar det ta att bygga nåt sånt här?

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/26 :  14:42:35  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Ett subsonicfilter tar bort allt under 20Hz och ett sådant tror jag inte du behöver. Och beroende på hur mycket annat jag har att göra tar det mellan 3 dagar och 2 veckor att konstruera.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/26 :  14:56:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Med risk för en cykeltur

Hur skulle jag koppla in ett sånt här filter till förstärkaren

För förstärkaren ger inte ut mer än 20-20000 tror jag

koppla till subutgång har en men aldrig testat den

MVH //Micke

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/26 :  16:01:58  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Mikael, vad har du för förstärkare? Har du en hemmabioförstärkare med en subutgång behöver du ju bara ett enkanals aktivt filter. Såvida du inte vill plocka ljudet från stereokanalerna, men då måste du ha lågnivå ut på dessa. Och efter det aktiva filtret behöver du ett slutsteg. Har du inget extra slutsteg får du antingen köpa ett eller så köper du en färdig subförstärkare och plockar signalen direkt ut från subutgången. Då behöver du inget aktivt filter från mig för det finns ett färdigt i subförstärkaren. Men det håller med största sannolikhet inte lika hög kvalité som det jag skulle göra, men antagligen fullt tillräckligt för dina krav.

Och din förstärkare spelar mer än 20-20 000Hz, fast den är optimerad för liten förvrängning mellan de frekvenser. Dock faller inte amplituden så snabbt utanför de frekvenserna, så den spelar även utanför det området.

Det här vill jag ha svar på för att lättare kunna hjälpa dig:
1. Vad är syftet med dina baslådor?
2. Vad har du för förstärkare?
3. Har du lågnivå ut för höger och vänster kanal på den?
4. Har du en extra förstärkare för att kunna driva baslådorna med?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/27 :  00:15:10  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Mikael, vad har du för förstärkare? Har du en hemmabioförstärkare med en subutgång behöver du ju bara ett enkanals aktivt filter. Såvida du inte vill plocka ljudet från stereokanalerna, men då måste du ha lågnivå ut på dessa. Och efter det aktiva filtret behöver du ett slutsteg. Har du inget extra slutsteg får du antingen köpa ett eller så köper du en färdig subförstärkare och plockar signalen direkt ut från subutgången. Då behöver du inget aktivt filter från mig för det finns ett färdigt i subförstärkaren. Men det håller med största sannolikhet inte lika hög kvalité som det jag skulle göra, men antagligen fullt tillräckligt för dina krav.



Japp jag visste det jag kan inte se vattenytan längre

quote:
Det här vill jag ha svar på för att lättare kunna hjälpa dig:
1. Vad är syftet med dina baslådor?
2. Vad har du för förstärkare?
3. Har du lågnivå ut för höger och vänster kanal på den?
4. Har du en extra förstärkare för att kunna driva baslådorna med?



1. Bygga o ha en häftig bas riktigt djup bas
2. En Technics sa-dx930 suround det ska finnas en subutgång på den
har dock inte testat ...
Och det innebär mono? En låda bäst

3. jag tror inte det men det finns manual på pdf
http://www.pstco.com/pdf/technics_manuals/sadx930.pdf
som goldfish hittade

4. Nope

This looks bad man

//Micke

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/03/27 :  05:33:00  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Mikael, eftersom du har en hemmabioförstärkare råder jag dig att köpa en subwooferförstärkare till att driva dina baslådor med. Men även om du bara får ut mono bör du bygga två lådor för att få en bättre bas/koppling till rummet.

MVH Martin

PS. Du hade ingen lågnivå ut för höger och vänster kanal. DS


Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/27 :  09:31:25  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Mikael, eftersom du har en hemmabioförstärkare råder jag dig att köpa en subwooferförstärkare till att driva dina baslådor med. Men även om du bara får ut mono bör du bygga två lådor för att få en bättre bas/koppling till rummet.

MVH Martin

PS. Du hade ingen lågnivå ut för höger och vänster kanal. DS



Hoppas du inte är sur att det inte blir något bygge

Det hade nog blivit super tror jag

----------------------------------------------------


Hej alla E jag grön

Vad tycks du om ritningarna Lådorna

Placering basrör?

Vad kostar en subwooferförstärkare

nåt förslag budget?





wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:19:15  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Sätter in några exempel som passar mdfén som jag beställt
Som numera är 25mm av någon anledning
istället för 21mm
Som jag hoppas att jag får hämta här i dagarna



Som jag tänkte från början
Men det blir svårt att räkna ut basrörets storlek



Det lätta sättet




Det skulle ju lätt kunna bli svårare
Men svårast av alternativen ....



Råd/tips/snälla komentarer/snäll kritik

//Micke

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/04/01 08:50:15
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/04/01 :  09:18:54  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag bara undrar vad du har för 15" basar som passar i 60 liters volym?
Är det bilbasar med en uppgiven lämplig volym på 60 liter?
En billåda och en hemmalåda brukar sällan ha samma dimensioner då det är en helt annan sak att optimera för bil.
Du ville ha djuuup bas och det är det jag tänker på när jag ställer frågan. 15" och djuuup bas i 60 liters låda gör att jag undrar vad det är för värden på basarna.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/01 :  09:25:39  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message

quote:
Larsen Jag bara undrar vad du har för 15" basar som passar i 60 liters volym?
Är det bilbasar med en uppgiven lämplig volym på 60 liter?
En billåda och en hemmalåda brukar sällan ha samma dimensioner då det är en helt annan sak att optimera för bil.
Du ville ha djuuup bas och det är det jag tänker på när jag ställer frågan. 15" och djuuup bas i 60 liters låda gör att jag undrar vad det är för värden på basarna.




http://www.ljudia.se/pdf/271010.pdf

bara jag inte räknat fel urk

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/04/01 :  10:53:23  Show Profile Send Larsen a Private Message
Ok.
Du vet väl att de av Ljudia rekommenderade volymerna är för ett (1) baselement?
Använder du två i samma låda bör du dubbla volymen om Ljudias beräkningar skall stämma.

Jag gjorde en ENKEL simulering och fick fram detta:
(Alla beräkningar är för ETT element)



RÖD: 60L avstämd till 50hz.
CYAN: 120L avstämd till 44hz.
VIT: 60L sluten med mycket fyllning, Q är över 1.
GRÖN: 120L sluten med mycket fyllning, Q närmar sig 1.

Extrem lågbas blir det nog inte med detta element i vettig låda. Trevligast tycker jag att 120L sluten ser ut. Du kan även göra en sluten låda på 60L och montera elementen i isobarik (push-pullEdit: feeel med push-pull) så kan du få samma prestanda i frekvensgången som om du hade ett (1) element i 120L. Nackdelen är att du bara kan få ut en låda av de två elementen. Två lådor är ofta att föredra när det gäller kopplingen till rummet, precis som Mcz nämnde. Även jag skulle råda dig till att använda en substärkare. De billigare brukar ofta ha en inbyggd "basboost" (höjer frekvenskurvan i ett visst område i basen) även om dom inte nämner det. Det kanske kan passa bra med den slutna lådan, men det är bara vilda spekulationer.
X-max var dock inte särskilt stort, så sluten låda kan vara en nackdel pga detta. Det är även en nackdel i en portad låda som i detta fall stäms av ganska högt och kommer att få ett större område under avstämningsfrekvensen där konutslagen ökar. Underavstämma... Knepigt element...
Portad låda till detta element ser ut att bli en "discobas".

Vad tycker ni andra angående låda-element?

EDIT
Lägger till några fler diagram:
(och visst har du rätt Mcz, att push-pull INTE är samma som isobarik . Vid push-pull kan båda elementens kapacitet nyttjas, men inte halvera lådvolymen).




Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/04/01 11:33:04
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/01 :  10:59:52  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Håller med Larsen, 120L sluten ser trevligast ut. Men det blir ganska feta lådor om du ska ha två sådana hemma.. Är du sambo kan det bli väldigt svårt att motivera!
Kör isåfall på det som Larsen föreslog, 60L Isobarik (som förövrigt inte är detsamma som push-pull).

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:20:38  Show Profile Send Larsen a Private Message
Editerade mitt inlägg ovan.
Förresten, visst är push-pull bra för att minska effekter av elementens ev olinjäritet och därmed minska disten?
Isobarik medför väl att man dimensionerar lådan efter ETT element men med halverat VAS... har jag för mig...
Lite OT.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/04/01 11:22:37
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:46:25  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Larsen, du har helt rätt angående både push-pull och isobarik. Tyvärr förlorar man 6-12dB känslighet när man kör isobarik, parallellkopplar man elementen så hamnar man på samma känslighet som för ett element och seriekopplar man så får man 6dB lägre känslighet än för ett element. Eftersom två parallelkopplade element som inte körs i isobarik får 6dB högre känslighet än ett element kan man säga att man förlorar 6-12dB känslighet. Fördelen är ju som sagt att man får en låda som är 1/4 av vad lådan skulle varit för två element som icke är isobarik monterade. Det är helt enkelt en kompromiss man gör där man prioriterar volym eller känslighet.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/01 :  11:55:57  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Larsen Ok.
Du vet väl att de av Ljudia rekommenderade volymerna är för ett (1) baselement?
Använder du två i samma låda bör du dubbla volymen om Ljudias beräkningar skall stämma.



Det är det jag har gjort
120liter är för två st element

Det är därför jag ska bygga 2st lådor på 60liter

quote:
RÖD: 60L avstämd till 50hz.
CYAN: 120L avstämd till 44hz.
VIT: 60L sluten med mycket fyllning, Q är över 1.
GRÖN: 120L sluten med mycket fyllning, Q närmar sig 1.

Extrem lågbas blir det nog inte med detta element i vettig låda. Trevligast tycker jag att 120L sluten ser ut. Du kan även göra en sluten låda på 60L och montera elementen i isobarik (push-pullEdit: feeel med push-pull) så kan du få samma prestanda i frekvensgången som om du hade ett (1) element i 120L. Nackdelen är att du bara kan få ut en låda av de två elementen. Två lådor är ofta att föredra när det gäller kopplingen till rummet, precis som Mcz nämnde. Även jag skulle råda dig till att använda en substärkare. De billigare brukar ofta ha en inbyggd "basboost" (höjer frekvenskurvan i ett visst område i basen) även om dom inte nämner det. Det kanske kan passa bra med den slutna lådan, men det är bara vilda spekulationer.
X-max var dock inte särskilt stort, så sluten låda kan vara en nackdel pga detta. Det är även en nackdel i en portad låda som i detta fall stäms av ganska högt och kommer att få ett större område under avstämningsfrekvensen där konutslagen ökar. Underavstämma... Knepigt element...
Portad låda till detta element ser ut att bli en "discobas".



tanken från början var 200 liter med två element
sen gick jag ner till 160 sen till 120 ...

portad låda vad är det?


quote:
Martin Håller med Larsen, 120L sluten ser trevligast ut. Men det blir ganska feta lådor om du ska ha två sådana hemma.. Är du sambo kan det bli väldigt svårt att motivera!
Kör isåfall på det som Larsen föreslog, 60L Isobarik (som förövrigt inte är detsamma som push-pull).



hur skulle en isobarisk låda se ut?

men 120 liter var med 2st då blir det bara en låda


quote:
Larsen Förresten, visst är push-pull bra för att minska effekter av elementens ev olinjäritet och därmed minska disten?
Isobarik medför väl att man dimensionerar lådan efter ETT element men med halverat VAS... har jag för mig...
Lite OT.


Det skulle innebära


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:26:22  Show Profile Send Larsen a Private Message
Jag tror fortfarande inte du läser rätt.
Kollar du databladet som du länkade till så ser du att den minsta volymen Ljudia rekommenderar är 120 liter. Detta är för ETT element.
Två lådor med ett element i vardera ska då vara på 120 liter vardera. Stoppar du två element i samma låda så skall den lådan vara på 240 liter. Varifrån i databladet har du fått 60 liter ifrån?
Om det är "number of ports" som du tolkar som antal element så är det fel. Det är antal basreflexportar dom hänvisar till.

Nu är det så att Ljudias rekommendationer inte behöver följas...

I databladet för 120 ltr gäller:
ETT baselement, två basreflexrör med diametern 110mm och längden 140mm, de rören medför att lådan avstäms vid 42hz och det medför att basen sjunkit -6dB vid 40hz.

Basreflexrör = port = portad låda. Motsatsen är sluten låda.

Enklaste isobariklådan får du genom att montera ett element som vanligt och sedan montera det andra utanpå det första, dvs så elementens koner spelar mot varandra (upphängningen får dock inte ligga an mot varandra). Ena elementet måste fasvändas, dvs du kopplar plus på minus i stället och minus på plus, annars rör sig inte konerna åt samma håll.
Har du bara två element kan du bara bygga EN låda om du ska göra så.

Ett tips är att på tex ett bibliotek låda någon bok om högtalarbygge, tex The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason.
Kolla även på http://www.drkrupp.se/hifi/

På den länken kan du läsa och se om isobarik, portat m.m. m.m.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/04/01 12:46:49
Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/01 :  12:37:10  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hum, verkar inte den linjära slaglängden löjligt liten, +/- 1,75mm? Visst, det är en 15" så den behöver inte slå så långt men ändå! Kan de ha skrivit fel tro?

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/01 :  13:16:49  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Larsen Jag tror fortfarande inte du läser rätt.
Kollar du databladet som du länkade till så ser du att den minsta volymen Ljudia rekommenderar är 120 liter. Detta är för ETT element.
Två lådor med ett element i vardera ska då vara på 120 liter vardera. Stoppar du två element i samma låda så skall den lådan vara på 240 liter. Varifrån i databladet har du fått 60 liter ifrån?
Om det är "number of ports" som du tolkar som antal element så är det fel. Det är antal basreflexportar dom hänvisar till.

Nu är det så att Ljudias rekommendationer inte behöver följas...

I databladet för 120 ltr gäller:
ETT baselement, två basreflexrör med diametern 110mm och längden 140mm, de rören medför att lådan avstäms vid 42hz och det medför att basen sjunkit -6dB vid 40hz.

Basreflexrör = port = portad låda. Motsatsen är sluten låda.

Enklaste isobariklådan får du genom att montera ett element som vanligt och sedan montera det andra utanpå det första, dvs så elementens koner spelar mot varandra (upphängningen får dock inte ligga an mot varandra). Ena elementet måste fasvändas, dvs du kopplar plus på minus i stället och minus på plus, annars rör sig inte konerna åt samma håll.
Har du bara två element kan du bara bygga EN låda om du ska göra så.

Ett tips är att på tex ett bibliotek låda någon bok om högtalarbygge, tex The Loudspeaker Design Cookbook av Vance Dickason.
Kolla även på http://www.drkrupp.se/hifi/

På den länken kan du läsa och se om isobarik, portat m.m. m.m.



du har rätt vet inte hur jag har läst den där pdfen ......
tänkte som jag sa 120 liter 2 högtalare
vad det står är 120 liter 2 st portar

Jag som beställt matrial redan han har säkert redan kapat upp det

Så vad jag skulle behöva äe igentligen lådan jag tänkte på från början .......... (175x50x30) ca 260 liter

Men om jag har otur så står jag här med mdf för 500 som jag inte kan använda .......


quote:
Martin Hum, verkar inte den linjära slaglängden löjligt liten, +/- 1,75mm? Visst, det är en 15" så den behöver inte slå så långt men ändå! Kan de ha skrivit fel tro?



Det stämmer nog, det är inte dyra element det handlar om
tror jag la ca 800kr styck för dom ....



wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/04/01 :  14:54:45  Show Profile Send Larsen a Private Message
Äh, om han har kapat upp materialet så prova dig fram.
Börja med att bygga en låda och testa med ett element och sluten låda. Därefter kan du sätta dit ett till utanpå och koppla det ur fas med det första = isobarik i sluten låda.
Därefter kan du ju testa att göra lådan portad = sätta i basreflexrör med rätt längd och ett element.
Även här kan du sedan prova att montera dit det andra elementet framför det första = isobarik i basreflex.
Finns många möjligheter.

Blir du nöjd med ett element i 60L låda så kan du ju slå ihop den andra lådan också. Om inte så kan du väl limma fast bitarna från den överblivna lådan på den ihopsatta och sedan fylla ut "tomrummet längs kanterna" med tex en kvartsstav i trä (en sådan där trekantig som finns på metervara) = dubbelt så tjocka väggar

Testa dig fram. Det är så vi hamnat i det här träsket

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2004/04/01 15:00:45
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/01 :  16:23:03  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
We are back in b-nis .....

han hade sålt 25mm som jag hade ögonen på
så han väntade på klartecken för att kapa upp det i 21mm

Så det fixade sig

så nu ser vi framåt på nya spexade ritningar ......




Den första jag gjorde ritade till ca 260 liter (175x50x30) yttermåt




det här e ju ideer jag hittar på själv är det fel?
bör man hitta exempel i bok?



som dom skulle se ut? om man gjorde 2st 120 liter lådor

Den här sista tror jag min sambo inte skulle gilla


wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/01 :  17:24:53  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Tråkigt att din sambo inte skulle gilla det sista alternativet för det är tveklöst det bästa!

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/01 :  19:41:48  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Larsen RÖD: 60L avstämd till 50hz.
CYAN: 120L avstämd till 44hz.
VIT: 60L sluten med mycket fyllning, Q är över 1.
GRÖN: 120L sluten med mycket fyllning, Q närmar sig 1.

Extrem lågbas blir det nog inte med detta element i vettig låda. Trevligast tycker jag att 120L sluten ser ut. Du kan även göra en sluten låda på 60L och montera elementen i isobarik (push-pullEdit: feeel med push-pull) så kan du få samma prestanda i frekvensgången som om du hade ett (1) element i 120L. Nackdelen är att du bara kan få ut en låda av de två elementen. Två lådor är ofta att föredra när det gäller kopplingen till rummet, precis som Mcz nämnde. Även jag skulle råda dig till att använda en substärkare. De billigare brukar ofta ha en inbyggd "basboost" (höjer frekvenskurvan i ett visst område i basen) även om dom inte nämner det. Det kanske kan passa bra med den slutna lådan, men det är bara vilda spekulationer.
X-max var dock inte särskilt stort, så sluten låda kan vara en nackdel pga detta. Det är även en nackdel i en portad låda som i detta fall stäms av ganska högt och kommer att få ett större område under avstämningsfrekvensen där konutslagen ökar. Underavstämma... Knepigt element...
Portad låda till detta element ser ut att bli en "discobas".



Men om 120 liter sluten är bättre stämmer
informationen från ljudia?

å i så fall samma med en låda på 240 liter?

quote:
Martin Tråkigt att din sambo inte skulle gilla det sista alternativet för det är tveklöst det bästa!


Man kanske ska försöka sälja in ideen =)
fast det skulle ta upp ganska mycket med plats
desutom blir det 2st skivor mdf oxå ....

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Mcz
Member

849 Posts

Posted - 2004/04/02 :  09:45:48  Show Profile  Visit Mcz's Homepage Send Mcz a Private Message
Hur högt har du i tak? Du kan annars bygga en låda som är runt 2m hög och placera de två elementen så de de sitter med lika avstånd från golv eller tak. Till exempel om du har 240cm högt i tak, sätt ett element med centrum på 70cm och det andra på 240-70=170cm. Då får du en bättre koppling till rummet, ungefär som att använda två lådor.

MVH Martin

Var och en kan arbeta hur mycket som helst, förutsatt att det inte är med det man borde göra för tillfället.Robert Benchley
Ingenting är omöjligt, så länge man har obegränsat med tid.Personlig hypotes
Min anläggning:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25462
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000