HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Platt sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:43:45  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Fick en ide förut idag om att bygga en sub anpassad för att vara placerad under soffan.
Vad tycker ett bas element om att placerat horisontellt så det spelar rakt upp egentligen?
Går det bra eller blir det krångel med upphängnind osv då?
Hur påverkas ljudet av formen på lådan? Är det någon nackdel att göra lådan så platt som möjligt? Tanken är ju att den ska vara så låg som möjligt iomed att den ska ligga under soffan (soffan ska stå med benen på lådan)

Skulle bli härlig känsla till film iomed att ljudet och vibrationerna kommer direkt under där man sitter=)


Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/24 :  20:06:17  Show Profile Send Ludde a Private Message
Hör med knutte här på forumet, han har byggt ett bashorn med 4st 10, "platt"
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:42:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Låter som du är ute efter en "buttkicker" och då menar jag inte en elak chef! I och med att du ändå tänkt placera soffan på ett fundament så är du halvvägs. Vet ej om nån gjort den DIY B-K..??

/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:17:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
Klang & Ton hade ett bygge med en 10" som bara var typ 30 mm djup som de byggde en mycket tunn sub med. Kanske kunde vara nåt?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:31:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
Byggbeskrivningar för buttkickers kan du hitta på diverse hembioforum, det är nog lämpligare att gå den vägen än att bygga en "riktig" sub om du ändå ska ha den under soffan.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:11:21  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Ja är nog mest inne på att bygga en riktig sub ändå. Jag har nämligen 2 stycken 12" här hemma som inte används till nått speciellt. Högden på lådan hade jag tänkt mig till minsta tänkbara så det beror ju på hur pass djupa baselementen är (kanske runt 20cm??)
Går ju få rätt bra volym i lådan ändå iomed att den får i princip samma area som soffan.

Men ang att spela med basarna horisontellt, går det bra eller kommer de strejka? Har nämligen uppleft problem med det i bilen förut...

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.

Edited by - sacke_j on 2004/03/25 08:13:00
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:27:49  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
De flesta element går att montera horisontellt dvs. Antingen uppåt eller nedåt... Sedan finns det ganska många läror om huruvida det är lämpligt eller ej. Mest på grund av att med gravitationens hjälp så rör element lättare åt ena hållet än det andra vilken ger en olinjär rörelse. Med tiden kan också elementet tendera att "hänga ner" sig, också med gravitationens hjälp. Tiden för detta samt hur mycket det påverkar skiftar från element till element....det beror mycket på upphängningen. Annars du ju bygga lådan som ett utdraget U med ett element på varje sida och låta portarna (om du nu tänkt en portad lösning) sparka i ändalykten, då kommer elementen vertikalt....

/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:46:07  Show Profile Send Martin N a Private Message
En praktisk detalj: ett element som är riktat uppåt tenderar att samla skräp och damm, vilket plötsligt hörs med ett lätt rasslande.
Skydda med att trä på t.ex. en damstrumpa, eller rikta elementet neråt.
I övrigt är det bara att tänka på lådans dimensioner, är den liten på ena hållet blir den stor på ett annat håll. Håll koll så du inte får stående vågor i den.

/Martin
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/03/25 :  09:16:04  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Du har säkert tänkt på det här men ändå =)
Ska soffan stå på lådan? kommer inte soffan högt upp då?
Hur stor är soffan? hur många liter ska elementen ha?

//Micke

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

944Driver
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/25 :  10:25:43  Show Profile Send 944Driver a Private Message
Har man ett gammalt skrotelement ska man testa att bygga en butt-kicker, löjligt högt underhållnngsvärde för små pengar om man får till det rätt. :D

//Magnus
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:33:12  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Soffan ska alltså stå placerad ovanpå lådan är det tänkt (om detta blir av)
Alternativt att den blir placerad under soffan så att soffans höjd inte bli påverkad.

Soffan är av typ "IKEA - Ektorp" och är en stor tvåsits. Har inte haft möjlighet att räkna på volymer än då jag inte är hemma för tillfället (lumpen).

Att göra om dom till "buttkickers" är inget jag har i funderingarna då jag ej vill ha sönder basarna som är riktigt fina fortfarande.
Det är ett par halvgammla Acusto Pro 12" jag ska använda, spelar inte värstinglågt men ger en del tryck ändå...

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000