HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad köpa?? Dynaudio 1.3se eller??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:55:10  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Hejsan allihopa. Sitter just och skall köpa en högtalare och har efter ha undersökt min plånbok och lyssnat länge och väl bestämt mig för en stativare. De jag fallit för är amphion argon2 och audiovector M1 signatur och var precis på väg att bestämma mig, så kommer polarn och säger "Dynaudio 1.3 är den bästa stativare jag hört" &%#!! (jag som nästan bestämt mig). Tyvärr har jag inte möjlighet att lyssna på nåt sådant på ett bra tag så:

* Har någon jämfört Dynaudio med Amphion och Audiovector??
* Om man jämför med ovanstående vilken karaktär har Dynaudio.
* Behövs utrustning för 1.0000000000 kr för att de skall lira gott eller??

Tack för svar

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:05:09  Show Profile Send gromit a Private Message
Jag har jämfört med Audiovector och tycker att redan 1.3 mk II är bättre än M1 signature. Dynaudio är dock betydligt mer svårdrivna än Audiovector så det gäller att ha en rejäl förstärkare för att få dem att sjunga ordentligt.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:11:37  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag tycker själv mycket om både Amphion argon2 och Dynaudio 1.3 SE. Du bör dock veta att Dynaudio 1.3 SE inte längre tillverkas utan har ersatts med Dynaudio 1.4. Tyvärr gillade jag inte 1.4 lika mycket som 1.3 SE. Skillnader är att Amphion argon2 har ett större sweetspot och att Dynaudio 1.3 SE är ganska ljus. Med fel utrustning så kan det låta dåligt. Jag gillar själv Dynaudio 1.3 SE mest. Dom har en underbar presentation av röster tar fram detaljer i musiken.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:17:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Totem Model 1 är en som du ska lyssna på oxå, samt B&Ws 805, och Revel M22....
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:32:04  Show Profile Send kurreburre a Private Message
En får tacka så mycket för råden. Det verkar som om jag får ta och utrusta mig med lite referens musik och lyssna på en till (eller fler) högtalare.
Martin H Totem Model 1. var kan ma få tag i en sån?? Har faktiskt aldrig hört talas om
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/24 :  17:35:38  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Groomit.
Vad skulle du föreslå iförstärkar väg?? Sitter idag med en reciver på ca 100 w per kanal, tror du att jag skulle behöva ett slutsteg för att kunna "njuta" till 100% av ett par 1.3:or
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:17:29  Show Profile Send Anton a Private Message
kurreburre: Vad är det för märke/modell på förstärkaren? Olika tillverkares effektuppgifter kan skilja något i tillförlitlighet.

Just contour 1.3SE har en impedans på 4 Ohm så en kraftig/stabil förstärkare är inte fel. Och för att göra ett par 1.3:or rättvisa skulle jag definitivt föreslå ett separat slutsteg.
Men som sagt, det beror lite på vad du sitter på idag.

/A
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:21:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
kurreburre: I vilken prisklass ska du köpa förstärkare?
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:25:48  Show Profile Send kurreburre a Private Message
förstärkaren jag har är en Onkyo 601E som efterhan när pengarna börjar regna in skall uppgraderas :-). Jag tänkte att jag skulle börja med att köpa ett slutsteg till den för att senare köpa en separat processor

/KB
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:31:31  Show Profile Send marbrink a Private Message
kurreburre: ok..bra multikanalsförstärkning är dyrt...=(
Yamahas nya integrerade surroundförstärkare DSP-Z9 verkar rätt intressant eller kanske Denons största. Bra seperata delar blir väl extremt dyrt?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:42:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Gromit kör med Plinius 175W och den orkar inte riktigt med 1.3 mkII, säger en del om dessa burkar.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hsivp
Gissa vad min förkortning betyder!

623 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:55:54  Show Profile  Visit hsivp's Homepage Send hsivp a Private Message
Jag skulle nog också rekomendera ett riktigt kraftigt slutsteg till 1.3se gärna på minst 250w men gärna mer.
Effektslukare är ett ord jag tänker på.
/Adam
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:00:15  Show Profile Send kurreburre a Private Message
OK får tacka så mycket för alla svar (mitt första inlägg). Skall nog ta och lyssna på ett par 1.3 i varje fall och se/höra hur de låter. Med tanke på att jag uppgraderar från ett par gamla B&W så blir det nog ett lyft hur jag än gör, och köper jag ett nytt slutsteg så får jag kanske ett till lyft (som ett kinderägg) :-) om jag köper .3:orna.

/KB
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:00:40  Show Profile Send Anton a Private Message
Jo precis, jag kör med Primare A30.1 (100w/8Ohm, 180w/4Ohm) och S1.4 och det skulle inte skada med mer kraft om man säger så...
Å andra sidan har jag hört ett par 1.3 mkII drivna med en Edison 60, och det har låtit mycket bra.
Så det är viktigt att provlyssna den aktuella kombinationen för att utröna om det låter ok eller ej.

/A
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/24 :  20:15:56  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller inte med här riktigt angående att Dynaudio Contour 1.3mk2 ska vara bättre än Audiovector M1 Signature. Tyckte redan att mina Audiovector M1 Super var en bättre högtalare än Dynaudio då jag tycker att Countour 1.3mk2 är väldigt kräsna med elektronik osv. Testade min fars 1.3mk2 ihop med min Arcam Alpha 10 förstärkare jag hade då. Whathifi hade dom två ihop som recommended buy. Och jag tycker inte att dom högtalarna "släpper" tillräckligt. Mycket basiga och lite slöa i konturen medans M1:orna var klart rappare och hade mer släpp. Men det är som sagt smaksak. Glöm för gudsskull inte att prova B&W Nautilus 805!!

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/24 :  20:48:41  Show Profile Send SebastianG a Private Message
quote:
Glöm för gudsskull inte att prova B&W Nautilus 805!!



Eller ett par Monitor Audio GR 10:or , vilka jag själv valde framför Dynaudio 1.3 SE! Massor av "släpp" och ett mycket "stort" ljud för facila 12.500 kr... Passar alla sorters musik och dessutom är de tämligen lättdrivna och inte speciellt kinkiga med elektroniken! (Även om de "svarar upp" bra när man uppgraderar, kör själv med ASL på 2*22 rörwatt)

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/25 :  00:20:59  Show Profile Send marbrink a Private Message
KennethS: Din erfarenhet hade förmodligen mycket med din Arcam förstärkare att göra. Tror inte den hade tillräckligt med kraft för Dynaudio Contour 1.3
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/03/25 :  01:36:43  Show Profile Send Amund a Private Message
kurreburre:
Jag säger oxå att du inte borde missa att lyssna på Model-1, har sett att det finns ett par till salu här: http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=10213
Men samma sak gäller med Totem som med Dynaudio, kräver sin elektronik.
Snacka med HiFi Art annars.

/Amund (Totem maffian)

Ps. Tror det ligger en bild på dom i mitt "galleri".

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/25 :  01:54:33  Show Profile Send KennethS a Private Message
Marbrink: Arcam Alpha 10 var Arcam:s största förstärkare 1999. Gav 2x100w och Whathifi tyckte den passade som hand i handsken till Dynaudio burkarna. Upplevde samma sak med Mark Levinson no.383 parat med Contour 3.0.Fabrorn ägde både 1.3SE och 3.0 och var inte nöjd med nåt av paren. Slutade ju som sagt med Nautilus 802 och nu Audiovector Mi3 Avantgarde. Är Mark Levinson No.383 för svag för Dynaudio den med?Har även kört Krell:s integrerade 300 pjäs till plus lite annat. Så jag har lyssnat mycket på dessa högtalare. Min pappa är jättenöjd med sitt par Dynaudio Contour 1.3Mk2 och det var jag som rekommenderade dom till honom. Men personligen tycker jag att dom inte riktigt släpper och saknar det alerta ljud som Audiovector har. Lite småtråkigt ljud tycker jag. Men ett klart säkert köp är dom och dom har ju avsevärt bättre djup i botten än Audiovector.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/03/25 01:57:22
Go to Top of Page

ulf
Member

332 Posts

Posted - 2004/03/25 :  01:57:46  Show Profile Send ulf a Private Message
Jag har hört Countor 1.3SE vid flera tillfällen. Den lät bra varje gång med enda gången den lät fantastiskt var när den drevs med ett KRELL KSAS250 slutsteg ( Kostar väl 25000:. begagnat) och med aktiva subbar.
Go to Top of Page

kurreburre
Starting Member

36 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:51:57  Show Profile Send kurreburre a Private Message
Tja vad säger man...
Högtalare kommer och högtalare går... Så här nån dag efter allt ståhej om Dynaudio och Audiovector så hittade jag de högtalare som gav mig gåshud för ett par år sedan när jag lyssnade på dem men som var för dyra då och är (för min plånbok) för dyra nu och som aldrig brukar finnas på andra hands marknaden... vad det var för några?? Ett par MONK!!!
Jag må ha gjort en miss att inte lyssnat på de andra förslagen som ni allihop rekommenderade, men minnet av dessa... aaahhhh...

/KB
Go to Top of Page

goodsound
Member

232 Posts

Posted - 2004/03/25 :  12:56:34  Show Profile Send goodsound a Private Message
Har själv varit i samma sits som du och jämförelserna var exakt desamma! Jag kan meddela att dem som fick följa med mig hem var 1.3 Mk II! Dessa högtalare föll mig i smaken då det finns ganska mycket information i dem lägre registrera. Jag måste bara säga att jag ångrar mig att jag inte kollade mer på begagnat marknaden. Det finns just nu ett par 1.3SE för ca.12k har på forumet! Dessa är ett riktigt kap för pengarna!
LYCKA TILL!

// Svante
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/03/25 :  15:55:01  Show Profile Send s60761 a Private Message
Dynaudio 1.3se låter otroligt bra. De har en mycket linjär frekvensgång och ljudet släpper föredömligt.

En annan mycket bra högtalare är nya Dynaudio 52se med 1.3mkII bas och nya S1.4 (Esotech²) diskanten.


- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:06:33  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jag är också helt klart anhängare av "Dynaudio-folket", den "förra" Contour serien - innan den hemska uppgraderingen (de blev plötsligt "fel" både i ljud och pris) - är underbart neutral och musikalisk. Många musiker och folk som arbetar med musik gillar Dynaudio vilket kanske inte är så konstigt. Contour 1.3se är helt klart en av de bästa stativhögtalarna under 20.000kr och jag håller inte riktigt med att de är tröga. Med Anatek A50 (klass A 50 Watt per kanal) sjunger de som få! Jag har själv Contour 1.8mkII (golvmodell) med ett eget slutsteg på 200 Watt vid 4 Ohm vilket är fullt tillräckligt för att de skall spela ut. Dynaudio mår som många högtalare bara bra av kraftiga förstärkare men det betyder inte att "det roliga" inte kan börja med lägre effekter. En vettig uppgradering i en hembio eller liknande är att skaffa ett LC Audio Predator slutsteg som man matar från "Pre-Out Front L + R" på hembioförstärkaren.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:12:54  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Äger själv 1.3se och kan bara instämma i de goda omdömena. Den är riktigt bra för pengarna men behöver en kraftig förstärkare. Det låter visserligen bra redan med "klenare" slutsteg, men när man provar med någonting riktigt kraftigt så märker man vad man saknar, dynamiken, basen, släppet renheten, i princip allt blir bättre med ett riktigt bra slutsteg.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/03/26 :  08:25:43  Show Profile Send s60761 a Private Message
hemska uppgraderingen (de blev plötsligt "fel" både i ljud och pris)


Har själv ganska djup erfarenhet av både gammla och nya Dynaudios Contour serie. Har själv haft 1.8mkII under ett år och har nu nya S3.4. Det finns inget 1.8orna gjorde bättre, men missförst mig inte för de är också väldigt bra. Diskanten Esotech² är en brutal förbättring av den gammla. Nästan så mycket bättre att det är på gränsen att 52se smiskar upp 1.3se.

Esotech² diskanten är mycket linjär och mjuk i ljudet jämfört med gammla Esotechen, som hade ett enerverande energitillskott som fick röster att ljusna och tappa "kropp".

Nya serien behöver heller inte effektutaget den gammla nästan tvingades till. 52se låter grymmt bra med mindre förstärkare medans 1.3:an behöver pulver för att blomma.

Angående priset (Contour S3.4) 29900:- vilket är mycket överkommligt med tanke på denna välbyggda och välljudande skapelse

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000