HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Alternativa hifi-förslag (rör) mottages tacksamt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/24 :  11:26:30  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Jag har nu sedan en tid tittat efter en ny musikanläggning till mitt vardagsrum på ca 30 m2
Mit val så här långt:
Primare CD D30.2
Primare Pre 30
Primare A30.2
Totalt ca 45.000

Monitor Audio GR 20 ca 23.000:-

Som alternativ till CD kan jag tänka mig Classe CDP 10 vilket blir ca 8.000 till på ovanstående anläggning.

Alternativa högtalare jag har blivit rekommenderad är Von Schweikert VR 2, B&W 703, QRS merkurius och PMC OB1 men dessa har jag inte lyssnat på ännu.
Jag lyssnar på lite blandad musik såsom Jazz, Singer songwriter, pop och lite R&B o HipHop men även Bruce slinker med ibland.
Varför ovanstående? Tja jag tyckte att det var det bästa jag kunde hitta(lyssna mig fram till) för pengarna. Dessutom kan jag, uppgradera med en A30.2 till och få två monoblock, Koppla pre out från min surroundförstärkare till Pre 30's surroundfunktion(bypass av volpot).
Det kan tilläggas att jag bor i malmö med det begränsade sortiment som kan lyssnas till där.

Min strategi är nu att bygga färdigt mina Proac kloner, inhandla hårdvara och sedan lyssna igenom högtalare för att se om det finns några som passar mig bättre än Proac klonerna.

Varför våndas jag ?
Trots allt en del pengar men snarare finns det något jag missat ?
När det gäller solid state så har jag inte hittat ngt som matchar ovanstående för detta pris. Men när jag läser detta forum så går det inte att missa lovsångerna till rörförstärkare. Nu undrar jag om det finns någon som vill föreslå bra röralternativ till ovanstående, byta ut någon komponent eller hela
förstärkeriet. För att det skall vara attraktivt måste jag kunna lyssna dvs det skall gå att uppbringa/lyssna på i Skåne eller Köpenhamn.
Någon som har ngt förslag ?

Edited by - trippelbogey on 2004/03/24 13:23:27

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:01:15  Show Profile Send dekengren a Private Message
Tja, en integrerad i form av en beg amplifix kanske? Även den har direktingång till slutsteget för att koppla pre out på surroundförstärkare -> amplifix. Och varför inte Cdfix till det? Totalt under 20kkr och samma prestanda. Lägg sedan pengarna på de beg QRS Saturnus i svart/körsbär som hifi-consult säljer för 28kkr. Vips har du samma anläggning som mig, och den rockar fett!!
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:10:17  Show Profile Send molsson a Private Message
Lägg inte pengarna på deras saturnus. Den låter trött. Men dom hade väl en Thiel 2.3, 100% bättre högtalare för samma pengar.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:23:38  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
..Men dom hade väl en Thiel 2.3, 100% bättre högtalare för samma pengar.



quote:
Lägg inte pengarna på deras saturnus. Den låter trött.

Trött..




Konsult hos Consulterna

Edited by - Sanoj on 2004/03/24 12:25:42
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:33:09  Show Profile Send NtR a Private Message
Det där blir nog bra om du vill ha fullt drag under galoscherna. Det verkar dock som om du inte har några större bekymmer med utrymme och utseende på grejorna, och då skulle jag aldrig välja högtalare utan att lyssna ordentligt på de paneler marknaden erbjuder. Magnepan eller Quad är mina tips.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:47:28  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Som högtalare skulle jag kolla in Harbeth Compact 7 som passar både elektronik såväl som musiken du gillar.
Annars finns endel begagnat om du kan tänka dig det? Någon sålde ett par Respons Art ochdet är nog svårt att hitta något bättre.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2004/03/24 :  13:32:18  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har på hificonsult jämfört Saturnus och Thiel 2.3 sida vid sida och tycker att Saturnus är en bättre högtalare för pengarna.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/24 :  14:00:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Förslag på rör....ARC VT100 så klart.

Sitter som en smäck i de flesta anläggningar om du inte kräver avgrundsbas..



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/24 :  15:03:21  Show Profile Send HighLife a Private Message
Andra bra rörkonstruktioner kommer från Erik Andersson Triodljud som är konstruktören bakom Audion och Edison förstärkarna. Det är inte så svårt att hitta dem begagnade till överkomliga priser. Särskilt Edison har ett bra prestanda/pris förhållande. Två riktiga klassiker är Edison 60 och Edison Triod.

En bra högtalare till Edisonförstärkarna är Mumma Mosen, som också brukar dyka upp begagnat till bra priser.

Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/24 :  15:18:27  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag hade själv Primare A30.1 till mina Carlsson OA51.3 från början.. Som CD-spelare kör jag en Primare D20. Då jag tröttnade på det i mitt tycke rätt så kalla och stripiga ljudet som jag hade så sålde jag min Primare A30.1:a och införskaffade istället ett par Audion Silver Night Push-Pull monoblock.. Dessa levererar tilsammans 2*24 watt i 8 ohm och om vi nu ska snacka om bas så kan jag ju säga att de får mina högtalare att gå lägre än vad varken Primare A30.1 eller SAT Amplifix lyckades med. Så när det handlar om bas tycker jag att rör kan vara väl så kompetenta, naturligtvis beroende på hur man matchar. Men om jag nu skulle välja mellan Primare eller sat så skulle jag lätt välja Primare alla gånger, tycker bara inte om amplifixen lika mycket. Kanske för att primaren är något varmare.. Bara min lilla åsikt.

Så om du ska ha rör så rekommenderar jag begagnade Audion-block. Annars tycker jag nog att du kan hålla kvar vid primare.

Hoppas att jag inte retat någon nu

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/24 :  15:52:01  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
sanoj:
Ok men då snackar vi 100 papp før en ny och 68 før en begagnad hos esoterisk
Lite over my league

Unholy
Ja jag har intresserat mig før audion block men jag har inte hørt dem. Vad kostar de ? Var køper man ? Jag vill nog ha nya
Vilken førførstærkare skulle men ha ? Primare eller en annan ?
Vet du om man kan lyssna i sødra sverige ?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:09:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Om man siktar på MkI eller MkII så hamnar du närmare 20-25...



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:16:32  Show Profile Send HighLife a Private Message
Information om Audion hittar du på Triodljuds hemsida

http://www.triod-ljud.nu/


Audion Silver Night MK II
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:45:06  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Jag köpte mina Silver Night begagnade för 15000.. försteget är ett "Jean Hiraga - Le Tube", (väldigt enkelt rörförsteg), och det köpte jag begagnat av en god vän för 2500.. Lyssna på Audion kan man göra nere i Malmö i Limhamnstrakten, Info finns på Triod-ljuds hemsida. Och mina Silver Night 24 wattare kickar bas så jag får ont i bröstkorgen med min OA 51:or. Dynamik finns det så det räcker och blir över

Sen e ju inte basen den enda fördelen även fast det nog har l#229;tit s#229; p#229; mina inlägg. Tycker att Silvernightarna spelar otroligt bra i övriga register ocks#229;.

Innan jag hade Silver Night hade jag ett par Audion Sterling monoblock.. Dessa var ännu starkare än Silver Night men de senare var ju drömmen, s#229; när chansen kom s#229; bytade jag.

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2004/03/24 16:49:19
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/03/24 :  20:42:37  Show Profile Send christopher a Private Message
Jag skulle gå på audio research om du vill ha rör, en litten i******ad VS-55i, eller VT-100 + LS9 eller något annat försteg. Annars låter ju VS-55 och SP-16 helt suveränt, dock litte dyrare en Primare prylarna men då snackar vi om gudomligt rör ljud...

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:03:46  Show Profile Send SebastianG a Private Message
CD: Njoe Tjoeb 4000 Reference!

Förstärkare: Något integrerat eller ett Passive T2 försteg + monoblock med rör från ASL!

Högtalare: Något med AMT-diskant, tex A.D.A.M.

Hur stor är budgeten?

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:27:02  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Budget ?
Den är nog ca 30-40.000 för förförstärkare och effektdito
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:38:34  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Eller varför inte...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16956



Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:51:05  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Audion för och slutsteg är helt klart prisvärt. Jag kör idag Silver Night Anniversary monoblock på mina VR-8'or och de 25W som de ger spelar tillräckligt högt. Vad det gäller upplösningen så har jag inte haft något som varit bättre då har det passerat en del i anläggningen...(ML335,ML383,AccuphaseE-406,Grendel,Amplifix,Advantage S-150 för att nämna några...........

Joakim

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:55:00  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Varför?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16956

Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:45:14  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
UnholyRishna, om några år är det dags för Silver Night PSE för dig. Ett PM till mig då ang. de gamla blocken tack .

VR-8, precis...varför? Tyvärr får jag meddela att jag sålt av min Edison 60. Nya jämförelseobjekt är istället Edison Triod och Audion Sterling SE. Inga sketna förstärkare det heller .

MVH

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:48:27  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Varför?






Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2004/03/24 :  23:20:52  Show Profile Send geldis a Private Message
Audio Research VT-60 och LS-7 för 20-25 tusen är en kombination som är riktigt intressant och borde provlyssnas om man är rörsugen.
Hur mycket välljud som helst!
mvh

geldis
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/29 :  17:36:05  Show Profile Send molsson a Private Message
sanoj, får man inte ha en åsikt? Dina ständiga påhopp på mig gör mig *trött*

No hay banda!!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/29 :  20:37:52  Show Profile Send Aton a Private Message
Mr Ekan: Varför har du både Audion Sterling och Edison Triod? Räcker det inte med en rörförstärkare?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/29 :  20:40:28  Show Profile Send Aton a Private Message
Är inte Audio Research VT-60 grymt ful för att vara en rör-förstärkare . Lite skön design har ju aldrig skadat.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000