HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Naim vs Krell
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:11:14  Show Profile Send Peter J a Private Message
Lasses Hifi i Falun har några trevliga dagar nu i veckan!
Krell, Sonus Faber, Naim så klart, Royd, Chord cables och mycket mer. Trevliga priser att vänta. Torsdag 25/3-Lördag 27/3.

För mer info ring Lasses Hifi på 023-20250

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/24 :  07:11:37  Show Profile Send Per G a Private Message
Gissa vad jag tror låter bäst!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/24 :  07:56:20  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
Gissa vad jag tror låter bäst!

Lasse?
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/03/24 :  08:57:06  Show Profile Send ésm a Private Message
Synd att man har tenta, skulle varig riktigt trevligt att åkt upp o lyssnat..
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/24 :  12:32:11  Show Profile Send Per G a Private Message
Masur,
Jag gillar att höra Lasse's röst så länge han inte försöker sjunga!
En riktigt trevlig och ödmjuk säljare.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/24 :  13:26:33  Show Profile Send Gebex a Private Message
Jag säger nai till Naim och kräver Krell.

Helt onödigt, men jag kunde inte låta bli
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:34:35  Show Profile Send Per G a Private Message
Gebex,
Helt okay, du tar deras Krell och jag Naim grejorna så är båda nöjda!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:16:57  Show Profile Send Peter J a Private Message
Det måste finnas en orsak till att man på en engelska säger: "In the Naim of God" enjoy the music!
Hehehe

Lasses Hifi når man också på lasses-hifi.com

Ha det
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/25 :  21:53:15  Show Profile Send Per G a Private Message
Det kommer att bli mycket beg Krell på "säljes" efter helgen.
Skulle vara schysst att ha en och bygga om till brödrost.
Ödmjuk ska man vara!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:17:10  Show Profile Send Gebex a Private Message
OK,

Det var jag som började. Det var onödigt. Jag tycker att både Naim och Krell är utmärkta produkter. Låt tråden istället handla om Lasses demonstrationer.

Jag hoppas att ni som kan komma till Lases HiFi får trevliga upplevelser och mycket välljud.
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/03/26 :  06:30:06  Show Profile Send Peter J a Private Message
Hallå!
Igår var jag där på ett par timmars demo samt a-b gemförelse av Krell SACD samt Naim cdx2 utan separat strömdel, samt även Nordost nätkablar allt från 3200kr-25000kr för en"jäkla" strömkabel på 2m!

När det gäller cd-spelare så kan man enkelt samanfatta det som att Krellen var bättre på allt utom möjligen lite värme i röstläget mot naimen. Men med samma skiva fast SACD så var Krellen överlägsen på allt! Jag blev kär i Krell SACD. Jag är en Naim fantast men det var inte så mycket att orda om, jag skall nu ut och samla burkar och be chefen ge mig dispens att få jobba mer än tvåhundra timmar övertid det närmsta året/åren.

Jag har alltid varit skeptisk till den här kabel hysterin som råder inom hifi-världen, speciellt nätkablar. Men efter gårdagens demo så har jag gett med mig på alla punkter. Från den billigaste nätkabeln som var helt fantastisk till(Nordost Shiva tror jag) till Nordost Vishnu så blev det en grym skillnad. Men sen upp till deras dyraste och bästa kabel var det som att en separat subwoofer blev inkopplad, otroligt. "Det här är sjukt" sade jag flera gånger men ett jätteflin samtidigt som skallen hela tiden försökte säga att detta inte är möjligt.

Anläggningen som dem demade med var Krell SACD, Krell KAV-400xi samt Sonus Faber Cremona Auditor. Icke att förglömma kablar för 130.000 skattade pengar. Suck!

Dem som inte har möjlighet att lyssna hos Lasses Hifi eller någon annanstans kommer att vara lyckligt ovetande om hur mycket pengar man kommer att spendera om man hör detta.

ha det

Edited by - Peter J on 2004/03/26 06:31:37
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/26 :  07:15:37  Show Profile Send Per G a Private Message
Gebex,
Jag hoppas att det var klart att det jag skrev var "med glimten i ögat"!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/26 :  07:31:22  Show Profile Send Per G a Private Message
Raceman,
Intressant! Körde man CDX på Krell/Sonus Faber eller Naim/Royd?
Det där med nätkablar verkar det som om man ska undvika om man vill ha plånboken/bankkontot intakt!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/03/26 :  07:41:56  Show Profile Send Gebex a Private Message
Det är fantastiskt att så många upplever sig höra så stor skillnad när man kopplar in Nordost strömkablar och dessutom hör mycket stor skillnad mellan de olika Nordostkablarna. Jag har själv ännu inte lyssnat på vad som händer när man kopplar in dom.

Per G: Bra att du har glimten i ögat.

Edited by - Gebex on 2004/03/26 07:43:20
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/26 :  08:58:51  Show Profile Send Per G a Private Message
Gebex,
Svårt att förstå det där med stora skillnader mellan nätkablar. Speciellt med oskärmade kablar verkar det ännu mer obegripligt men det är ju inte alltid man begriper, det kan ju fungera ändå!
Att skoja litet ligger i min natur men man ska kanske vara blygsam med det på forumet.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/03/28 :  19:38:50  Show Profile Send Peter J a Private Message
Hej!
Vi gjorde en a-b gemförelse med naimen inkopplad på Krellen som spelade på Sonus Faber. Skillnad hade kanske varit mindre på en ren naim anläggning men skillnaden var enligt mig enorm. Så jag får börja kika efter tomburkar så jag får ihop til en Krell SACD så snart som det bara är möjligt. När den inköps så kommer det garanterat att bli en nätkabel som följer med hem( förmodligen mellanmodellen för den är nog mest prisvärd). Vänta nu, inom detta finns det inget som heter prisvärt man accepterar bara den sjuka kostnaden olika lätt! Jag hatar HIFI, det är för dyrt.... men ändå handlar man.
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2004/03/29 :  14:55:42  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
Var hos Lasse i Lördags och kan bara säga Sonus Faber Cremona "I´m
in love!!"
Hjälp vilka högtalare!!!!
Tror jag skippar USA-resan och köper dom istället, nä, jo, ähh, suck!!
Vill ha!
Och nya Chord co´s högtalarkablar skulle inte sitta fel heller.

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

starship
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/04/17 :  09:38:25  Show Profile Send starship a Private Message
Hej Raceman,
Att du är Naim fantast och gillar Krell SACD, kan man ju tolka så att Krell låter 'Naim' ;-)

/starship (CDX2 ägare...)

Starship
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/17 :  10:43:44  Show Profile Send sker a Private Message
Hej Starship
Jag har erfarenheter av både Krell och Naim. Min pappa har en Naim CDX som jag lyssnat mycket på och vi var för ett par månader sen och lyssnade på lite olika spelare bla Krell SACD och jag kan nog inte hålla med raceman. Jag tyckte visserligen att Krellen hade mycket mer detaljer och upplösning men den blev helt enkelt för kall och kylig. Röster och piano vet jag inte om jag skulle stå ut med att lyssna på i längden på Krellen, de blev helt enkelt för livlöst och kallt. Om jag generellt skulle jämföra Krell och Naim så skulle jag nog säga att båda märkena har mycket attack och framåt driv vilket är något som jag uppskatar mycket hos just Naim, det blir aldrig tråkigt att lyssna utan man sitter alltid och stampar takten och är med i musiken. I övrigt tycker jag inte att det är mycket mer som Krell och Naim har gemensamt. Personligen så tycker jag att Naim har mycket mer värme och känsla, medans Krell drar mer åt det analytiska hållet vilket är något jag har svårt med i längden. Så jag skulle nog inte vilja säga att Krell låter Naim.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/04/17 :  11:17:58  Show Profile Send Gebex a Private Message
Intressant att vi alla har så olika uppfattningar om ljud. Det var första gången som jag hört att någon tycker att Krell drar mot det analytiska ljudet. Men det kan iofs bero på de andra delarna i anläggningen.
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2004/04/17 :  11:48:38  Show Profile Send sker a Private Message
Ok, Gebex det kanske var lite fel ord val, låt oss säga kyligt i stället Vad det gäller kringutrustning så har jag lyssnat på Krell med många olika kombinationer, i detta fall så var det med Sonus Faber Cremona(golv)och Krell för- samt slutsteg. Jag har upplevd sammma ljudkaraktär från Krell i de flesta fallen.
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

Skurt
Medlem i AÖ

272 Posts

Posted - 2004/04/18 :  01:48:40  Show Profile Send Skurt a Private Message
quote:
Det kommer att bli mycket beg Krell på "säljes" efter helgen.
Skulle vara schysst att ha en och bygga om till brödrost.
Ödmjuk ska man vara!


Krell brödrost? Går det inte bra med en Mark Levinson då?


"The Mark Levison Toaster. Finally toast that sounds as good as music and music as good toast. Monoblock design. Complete seperation between slices."

Sorry att jag gick off topic men jag kunde inte hålla mig
Go to Top of Page

Peter J
f.d. Raceman

205 Posts

Posted - 2004/04/18 :  12:46:23  Show Profile Send Peter J a Private Message
Nej! Krell låter inte som Naim! Krellen var mer öppen i sin återgivning och hade mer pondus i sitt spelsätt medans naimen var mörkare i klangen men med ett varmare ljud i framförallt röstläget. Enligt säljarna på Lasses-Hifi så blir nog cdx`n mer öppen och får ett mera kraftfullt spelsätt med xps (strömdel) än utan fast då blir naim kombinationen ganska mycket dyrare än Krellen. Man skall även komma ihåg att Krell gick i äkta balanserat läge men det fixar inte Naimen.

Sen är det en fråga om tycke och smak om vilken ljudkaraktär man föredrar men att kalla Krell för kylig och livlös så är man ute och cyklar!

Ha det
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000