HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Zappulse 2.2SE-bygge (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/03/23 :  20:51:37  Show Profile Send period a Private Message
Hej allihopa!

Jag har nu lyckats färdigställa mitt Zappulse 2.2SE-bygge.




Första testen med ett par gamla Silverhögtalare gick utmärkt. Sen var det bara att koppla in det ordinarie högtaleriet. Efter att ha läst alla "problemtrådarna" om Zappulse kändes det fantastiskt att det kom musik ur modulerna!





Konstruktionen är dual-mono med två EI-trafos på 500 VA vardera (2 x 41V sekundär). Efter stark inrådan från Lars Clausen är dock jorden gemensam för båda kanalerna, jag kör mao inte "äkta" dual-mono. Enligt LC är det lätt att få störningar med en äkta dual-mono-koppling eftersom det finns en kapacitiv koppling mellan trafona... Fråga mig inte vad det betyder.... Jag har även kopplat ihop såväl signaljord som effektjord direkt från modul till modul. Kondensatorbanken består av 2x10000 uF per modul.





Jag har haft ambitionen att bygga så kompakt som möjligt. Speciellt har jag försökt hålla nere kabellängden från kondingarna till modulerna. Allt för att minimera risken för störningar.


Hur låter det då? Jo, mina första preliminära intryck är att det låter väldigt rent, klart och dynamiskt. Det känns som om det går att spela riktigt, riktigt högt om man vill. Klangmässigt tycker jag att steget är varken ljust eller mörkt, det låter neutralt. Det är dock mycket möjligt att jag får revidera mina intryck efter att steget har blivit ordentligt inspelat.

Ett problem är dock att trafona surrar/brummar... Surret verkar vara konstant, därför tror jag inte att det har med DC på nätet att göra. Det verkar som om lådan skallrar med eftersom "oljudet" blir mindre märkbart om man trycker upp bottenplåten. Jag funderar på att prova någon form av flytande upphängning för trafona. Någon som har några idéer på det området? Eller, kanske ska jag slabba lite med epoxy på trafona?


Mvh // Per

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:28:55  Show Profile Send perob a Private Message
Grattis! Kul att läsa om dina positiva erfarenheter! Som sagt, det har varit lite upp och ner med erfarenheterna av Zappulse men med ett snyggt och väl genomtänkt bygge som ditt verkar det ju inte var några problem att få välljud. Lite svårt att se på bilderna men har du kopplat ihop ingångarnas "nolla" med utgångarna "nolla" direkt också? De gula kablarna ser ut att ge en jordslinga, var även detta enl LCs rekommendation? Ser fram emot lite mer lyssningsintryck. Vad gäller surret så tror jag att EI-kärnor har en tendens att låta lite mer, flytande upphängning skulle jag prova, kanska kan Biltema 63-102 fungera?
Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:01:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Fint bygge! Bitumenmatta kan kanske dämpa vibrationer i schassit?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:33:44  Show Profile Send period a Private Message
perob: Jag har inte kopplat ihop signaljorden med effektjorden. Den gula kabeln som går från modul till modul är ihopkopplingen av effektjorden från modul1 till modul2. I andra ändan av modulerna har jag gjort likadant med signaljorden. "Jordslingan" var jag också skeptisk till, men det är en direkt rekommendation från LC. Jorden är kopplad enligt följande: Kabel från lytpaket1 till lytpaket2, kabel från modul1 till modul2, samt en kabel från varje modul till lytpaketens mittpunkt och därifrån till chassiet. Det är möjligt att det funkar utan kabeln mellan modulerna, men jag vågade inte chansa.... Biltema-tipset är värt att kolla upp!

Bernt: Det blir nog en vända till Mekonomen imorgon.

Mvh // Per
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:18:08  Show Profile Send perob a Private Message
period: Tack för ditt förtydligande ang jordningen! /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:21:05  Show Profile Send COP a Private Message
Det där ser ju riktigt snyggt ut!
Hörde från Farbror Barbro att det låter bra också. Vi får ta en lyssnarkväll snart och köra Zapsolute VS Zappulse.
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/03/24 :  22:52:37  Show Profile Send period a Private Message
Det ser jag verkligen fram emot! Ska bli kul att se vad den kan prestera i ett så celebert sällskap som ett par miniutopior! Jo, Barbro påstår att han är sugen på att bygga en själv...

Har du hittat något annat försteg förresten?

Mvh // Per
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/03/25 :  03:25:03  Show Profile Send Uniper a Private Message
Mycket snygg kabeldragning! Vad är det för en låda du har byggt i? Finns det en överdel? Bild??
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/25 :  10:41:17  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Hade den hemma en dag, tack för lånet Per, och kan säga att jag blev imponerad. Mycket neutralt ljud utan ett uns av hårdhet, trodde nog annars att det skulle låta lite " transistor " men mina fördommar kom på skam. Väldigt detaljerat ljud utan att bli analytiskt. Och dynamiken sen, trodde VR - 1: orna skulle flyga av stativen:-) Men man glömmer rätt fort bort att analysera ljudet och blir sittande som ett fån och bara langar skivor, det är helt enkelt roligt att lyssna på musik med den. Och då är den inte ens inspelad, ska bli kul och höra igen efter ett par veckor, när den har blivit ordenligt inkokad.

Kan säga att man blev lite sugen på ett själv:-)

Per, fick du bukt med surret från trafon?

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/03/25 10:43:57
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/03/25 :  19:42:14  Show Profile Send period a Private Message
Uniper: Tackar för berömmet! Lådan är en vanlig 3HE racklåda inköpt på trimlog (700 kr). Ganska tråkig och intetsägande, men schyssta lådor tenderar att springa iväg i pris.... Dessutom är bottenplåten alldeles för vek. Två stycken EI-trafo a 8 kg styck blev för tungt, plåten bågnade helt enkelt. Jag var därför tvungen att staga upp bottenplåten med en extra plåt, och jag har också placerat lådans främre gummifötter mitt under trafona.

Högtalarkontakterna är också av den allra, allra billigaste sorten, tanken är att jag senare ska byta ut de mot WBT eller liknande. Jag bifogar ett par bilder:





David: En predator kanske? Angående trafosurret, jag har inhandlat lite bitumen från Mekonomen. Får se om jag kan prova lite imorgon.

Mvh // Per

Edited by - period on 2004/03/25 21:44:23
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/04 :  17:16:22  Show Profile Send perob a Private Message
Hoppas det gick bra med trafosurret? Några andra saker;

-fasvänder fortfararande Zappulse-modulerna (ver 2.2SE) signalen 180grader? (hittar inte info ang detta... men High Fidelity skrev att version 1 av Zappulse vände på den absoluta fasen)

-har du (eller någon annan) använt Standby-funktionen? Det står i "byggebog" från LC att det kan smälla till i högtalarna vi påslag, har du/ni upplevt detta?

-någon som kört balanserat in till Zappulse? Erfarenheter?

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/04/04 :  19:27:50  Show Profile Send zahnn a Private Message
Det var bara den första versionen som fasvände signalen. De senare gör inte det...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/04/04 :  21:47:20  Show Profile Send period a Private Message
Jag lyckades få bukt med trafosurret mha lite bitumenmatta. Trafona i sig låter fortfarande lite men lådan förstärker inte längre ljudet. Nu hörs surret bara om man lyssnar nära steget, inte i lyssningspositionen som det gjorde tidigare.

Jag använder inte standby-funktionen, men jag får ändå ett litet "plopp" i högtalarna när jag slår på steget. Men det ploppar inte varje gång, bara ibland. Märkligt....

Jag har inte provat med balanserad ingång.

Mvh // Per
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/04/05 :  04:26:33  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Högtalarkontakter kan ju behövas

WBT

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2004/04/05 04:28:25
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/05 :  20:28:59  Show Profile Send perob a Private Message
zahnn & period: tack för info och skönt att surret är borta!

Daffyd: Eh, ja det behövs ju, har jag missat något?

/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2004/04/05 :  22:51:47  Show Profile Send period a Private Message
Jag tror han syftar på mina "4.25-kronors-state-of-the-art-där-bananen-sitter-snett-kontakter".... Jag vill gärna byta dessa mot WBT eller liknande

Mvh // Per
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/04/11 :  17:02:49  Show Profile Send perob a Private Message
Hur har "inkokningen" gått? Någon väsentlig skillnad efter att ha spelat Zappulse en längre tid? Kvarstår dina/era lyssningsintryck? Någon "finslipning" på ditt bygge? Har du fixerat drosslarna på något sätt eller hänger de bara i teflon-kabeln?
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2004/04/11 17:07:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000