HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om egen rörritning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:34:43  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej
hade lite tråkigt så jag började att skissa på ett litet expriment baserat på saker jag hade hemma

så nu är min fråga om det skulle fungera eller om det är några enorma felaktigheter i schemat



V1 är ecc83 och V2 är EL86

Det är mitt första försök att bygga något eget så det kan vara lite enorma fel i den å så

All hjälp uppskattas

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/03/22 22:05:17

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:00:48  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
en bild skulle sitta fint!!! :)

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:05:45  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Så bild fixad...

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:26:36  Show Profile Send MartinX a Private Message
Hej!
För att man skall kunna säga något får du nog komplettera med några uppgifter:

Vad skall drivspänningen vara?

Vad för utgångstrafo tänkte du använda? (impedansomsättning)

Det ser ut som drivspänningen till ECC83 och skärmgallret skulle passera genom en del av utgångstrafon för att sedan filtreras i multisektionselektrolyten, skall det verkligen vara så?

220k gridstopper på styrgallret till EL86, kan det verkligen behövas ett så stort värde? skulle själv börja med att prova 2,2k eller så.

Behöver du verkligen den höga förstärkningen i ECC83? EL 86 behöver ju inte så hög insignal, ja jag kan ju sitta här och dömma ut hela konceptet märker jag, det är farligt att be folk hitta fel för då jäklar.... Jag tror att du skall berätta lite mer om hur du tänkte när du konstruerade, det hela kanske är mer genomtänkt än vad jag inser.

Men det jag undrar mest över: vad har du använt för program för att rita schemat? Jag har letat efter något schemaprogram som har rörsymboler men inte hittat något.

MvH/// Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/23 :  00:22:36  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej b+ ska ligga på runt 250v

Utgångstrafon och dess inkoppling är tagen ur en gammal radio som jag har liggande
så jag antar att den delen av utgångstrafon fungerar som e drossel.
Det kanske inte är den bästa konstruktionen men jag har trafon liggandes så...

Vet tyvärr inte impedansomsättningen på denna.

Jo antagligen behöver jag inte ett ECC83. planerade att ta ett ECC82 från början men tänkte att det kanske skulle bli för klent så jag ändrade till ECC83 fast det kanske räcker med ett ECC82 ändå


Programmet jag har använt är en kombination av Eagle och paintskills

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/03/23 00:24:03
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/23 :  01:03:15  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej

Som andra har nämnt så är grid stoppern väldigt stor, jag skulle prova helt utan gridstopper till att börja med. Jag skulle också ta bort motstånden och kondendatorn före utgångstrafen. Alla dessa komponenter är för att bort tendenser till självsvängning men om man börjar ändra i schemat som du har, använder en annan utgångstrafo osv så är det bäst att börja från början.

Nu så har det blivit mycket vanligt att använda gridstoppers i tid och otid men de tillför inte något positivt och bör undvikas om möjligt.

Jag skulle också ansluta drivsteget inte till skärmgallret men till en separat kondensator matad via ett seriemotstånd för att minsak rippel.

Original schemat använder en del av utgångstrafen för fitrering vilket säkert var en optimal lösning då men jag rekommenderar att du använder en separat drossel.

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/03/23 :  01:26:25  Show Profile Send DHT a Private Message
Kan lägga till att jag skulle ha bytt ut ECC83 mot ett annat rör. ECC83 är för klent som drivrör. ECC82 borde fungera ganska bra däremot om du har ett sådant liggande.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:35:35  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej
Jo det är samma utgångstrafo som ritningen använder(hittade ritningen i radion)
Men jag kan väl hålla med om att en extern drossel nog vore bättre

Jag har några olika rör liggandess så jag kan testa några stycken om det vore så men som några skriver så kommer jag att byta ut ECC83 röret mot ECC82 till att börja med iaf

så man ska ta bort gridstoppern helt då jo det skadar ju inte att testa


I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/03/23 :  11:32:22  Show Profile Send MartinX a Private Message
Aha gammal bordsradio, jag tror lösningen att låta utgångstrafon vara med och filtrera i strömförsörjningen är till för att minska brum genom att strömmen till skärmgallret orsakar brum i "motfas" i utgångstrafon som då släcker ut övrigt brum i förstärkaren, Observera att man ibland använde denna metod för att minska allmänt brum i radion altså inte nödvändigtvis sådant som uppkom i slutsteget. Om du kopierar denna krets rakt av kanske du tillför brum istället för att miska det. Det är nog vettigt att köra mer konvetionellt till att börja med dvs låta skärmgallret och drivsteget matas med enkel RC filtrering. Drossel filtrerar naturligtvis ännu bättre om du har någon liggande.

250V låter lite högt för EL86 men om du använder trafon som satt i radion så borde det ju funka.


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/23 :  12:00:23  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo jag har några drosslar liggande så jag kan ju köra med det.


Här är ett uppdaterat schema.


ser detta ut att funka?

komponenterna i det streckade området är dom som jag inte riktigt vet om jag ska ta bort eller inte

Edit:
Jo Jag gjorde en snabbmätning och mätte 245v från trafon så det va därför jag skrev "runt 250v" Jag mäter 220v när jag mäter över utgångstrafon och jord.
Det är ju lite närmare databladets maxsiffror iaf

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/03/23 12:25:10
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/23 :  13:26:55  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Du kan ta bort R15, R17, R18 och R20 och flytta kondensatorn på 470n till före poten, samt ta bort kompeneenmterna mellan slutrör och traf, använd aldrig mer komponenter än nödvändigt. C5 får du nog justera senare mha fyrkantsvar.

NVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/03/23 :  13:45:42  Show Profile Send DHT a Private Message
Komponenterna mellan röret och utgångstrafon är vad jag förstår ditsatta för att dämpa någon ringning/ojämnhet i frekvensgången i utgångstrafon. Det kan iofs mycket väl låta bättre utan dem...
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/23 :  15:57:53  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej

Ok då tar jag bort dom markerade komponenterna då

Jo C5 och R13 ska jag justera fram med ocilloskopet.
vad kan vara bra "start" värden för dessa?
typ 600nf-2,2k?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/23 :  16:02:39  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Börja med 10 ggr R14 och ingen konding alls.

Det kan tänkas att du behöver en dominant pol oxå, 22k i serie med 100pF, detta i parallell med R1. Men prova utan först.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/23 :  17:07:54  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Så nu har jag uppdaterat schemat lite



Hur vet jag om jag behöver en dominant pol?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/03/23 :  20:48:21  Show Profile Send MartinX a Private Message
Nu när jag tittar på schemat igen så slås jag av tanken att en finess med att låta en del av matningen gå genom utgångstrafon är att likströmmen genom "filterdelen" kommer att motverka slutrörets anodlikströms tendens att magnetisera kärnan, vilket är av godo, det är en ganska klurigt konstruerad radio det där! Frågan är hur avvägningen är jord dvs hur många varv de är på filterdelen av utgångstrafon, förmodligen inte så många med tanke på att motståndet R10 på 680ohm är kopplat paralellt med filterdelen växelströmsmässigt sett, och altså belastar utgångstrafons filterdel med 680ohm vid utsignal.

Om du vill behålla den ursprungliga belastningsipedansen på slutröret bör du koppla in matningen på samma urtag som förut på utgångstrafon och låta ändanslutningen hänga i luften, eventuellt koppla in ett motstånd på 680ohm parallelt över filterdelen!


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:12:57  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Ok testar att koppla matningen på den innersta lindningan då

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/24 :  16:54:31  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
"Hur vet jag om jag behöver en dominant pol?"

Det märker du om du ser tendenser till självsvängning på hög frekvens med motkopplingen inkopplad. Vill man inte räkna en massa matematik kan man prova sig fram med hjälp av fyrkantsvaret. Du behöver ett oscilloskop och signalkälla förstås.

Använd inte en PC med ljudkort som signalkälla för fyrkantvåg dock, den är bandbreddsbegränsad till halva samplingfrekvensen.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/24 :  18:38:50  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej
Jo jag har ett riktigt Oscilloskop och en fungerande fyrkantsvågsgenerator så det e inga problem:)

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/25 :  00:51:13  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
quote:
Det kan tänkas att du behöver en dominant pol oxå, 22k i serie med 100pF, detta i parallell med R1


Om man skall vara petig så ger inte detta en dominant pol men istället ett pol-nollställe par där polen ges av kondensatorn och utimpedansen från röret, (Ri//R1) och där nollstället ges av kondensatorn och seriemotståndet, (22k och 100pF i detta fall). Effekten av en sån krets är att införa mer fasvridning pga polen vid lägre frekvens och minskade fasvridning vid nollställe frekvensen, detta ökar stabiliteten om poler och nollställen väljes på rätt sätt, (minskad fasvridning där loop förstärkningen är lika med 1).

En dominant pol är istället att man sänker frekvensen på den lägsta pol förstärkaren har så att den blir dominant dvs den dominanta polen bestämmer i stort sett helet och hållet fasvridningen i förstärkaren då kommer fasvridningen i teorin att aldrig vara mer än 90 grader, (fasvridning för en pol) och förstärkaren blir då stabil oberoende av motkopplingsgrad.

Jag har inte analyserat förstärkaren i detalj men jag skulle tro att det är anod kapacitansen på det första röret som ger den dominerande polen, (om steget matas från tillräckligt låg impedans) i så fall så kan man göra polen dominerande genom att parallell koppla R1 med enbart en kondensator, inte ett motstånd och en kondensator.

Kompensering med dominerande pol är inte optimalt och därför är kompensering med pol-nollställe par som Jax föreslog bättre men kalla det inte "dominerande pol"

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/25 :  09:41:18  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Ibland har man hjärnsläpp.

Det är givetvis inte dominant pol men nätet har något namn jag inte kan komma på just nu...

Jaja, syftet med det är att få till fasmarginalen i loopen.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

tubetvr
Member

338 Posts

Posted - 2004/03/25 :  14:27:26  Show Profile  Visit tubetvr's Homepage Send tubetvr a Private Message
Hej,

Jag kommer heller inte på vad nätet heter på Svenska, på Engelska heter det "Lag-lead network".

MVH Hans

Ägare av företaget Q-tron Audio, konstruktion och tillverkning av OTL rörförstärkare
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/25 :  19:06:38  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Så nu har jag testat att bygag ihop den.

Fast jag har ett litet problem
Jag testade först att bara köra med ett motstånd på feedbacken. Fast då så blev det en topp ibörjan av fyrkantsvågen. Så jag testade med lite olika motståndsstorlekar men problemet kvarstog mer eller mindre.

Jag testade då att koppla in en konding paralellt med motståndet med effekten att förstärkaren oscillerar som ett djur.
testade några olika storlekar men problemet kvarstog

Vad ska man köra för storlek på motståndet om man kopplar med en konding oxå? testade runt 40-70k med några kondingar från 0.047uf-0,47uf ska man köra med lägre motstånd? alt större konding eller tvärt om?

Fyrkantsvågen va på 1kHz

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:20:54  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag skulle vilja föreslå följande arbetsgång:

Först justerar du motståndsvärdet så att du får den förstärkning du vill ha, minskar du värdet borde förstärkningen minska för då ökar du graden av motkoppling. Det hela beror ju på vilken ingångskänslighet du vill ha på förstärkaren.

sedan kopplar du in kondensatorer över motståndet och observerar fyrkantsvågsvaret, rent erfarenhestmässigt skulle jag borja med att koppla in 220pF eller däromkring och se vad som händer, de värden du nämner 47 till 470nF verkar väldigt stora.

Martin

Edit
Nu kom jag på en annan sak, du har väl anslutit en lämplig last på förstärkarens utgång? En motkopplad rörförstärkare utan last kan bete sig väldigt skumt.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/03/25 22:06:58
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:57:05  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Gaaahh jag hade blandat ihop värdena. Tänkte att det skulle vara nanofarad istället för pico...
Det va därför som jag bara testade med nano:P

Aja testade med några picovärden nu. Fast nu så är det mer en böj uppåt vilket skulle betyda att man ska minska kondingen. Men då så höjs bara kullen den blir aldrig fyrkantig i början iaf vad göra åt detta?

kör med 50k motstånd och 680pf konding

Joda jag kör med min hemmabyggda lastbrygga på 8ohm

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2004/03/25 23:01:24
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2004/03/26 :  20:47:39  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag förstår inte riktigt hur du menar att fyrkantvågen ser ut nu, en bild skulle vara bra. Gärna före/efter.

Lät du änden på den oanvända delen på utgångstransformatorn hänga i luften? pröva då att ansluta ett 680ohms motstånd som jag föreslog tidigare, inte för att det borde göra så mycket skillnad men man vet aldrig. Du kan ju också experimentera med att ta med filter biten i anodkretsen som du tänkte göra innan, problemet är ju att man inte vet hur den delen är lindad, men nu när jag tänker efter så borde den samverka med resten av anodlindningen. Du kan mäta resistansen i filerdelen av trafon och jämföra med anodlindningen och se om vad det är för skillnad. Om resistansen i flterlindningen är låg kan du nog pröva att ta med den utan att riskera något.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

Edited by - MartinX on 2004/03/26 20:56:21
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000