HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Gainclone - kondingar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/22 :  20:28:36  Show Profile Send patst577 a Private Message
Hej!

Det ser ut som det kommer bli en gainclone som första förstärkarprojekt, men jag har en fråga:

Normalt så anses det ju bättre att ha en stor kondessatorbank på minst 10000+ uF, så varför kör många med 1000 uF till gainclone?

Någon som har prövat med att ha 20000 uF och 2000 uF? Lyssningsintryck?

/Patrik

Freddie
Member

322 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:29:47  Show Profile Send Freddie a Private Message
quote:
Normalt så anses det ju bättre att ha en stor kondessatorbank på minst 10000+ uF, så varför kör många med 1000 uF till gainclone?


En del verkar tycka det låter bättre med en liten 1000uF kodning istället för större modeller. Tror det var Peter Daniel på diyaudio.com som startade trenden med 1000uF. Själv tycker jag att det verkar konstigt att det skulle låta bättre med en liten kodensatorbank. Men jag har dock inte testat själv.

Prova!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:48:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Trenden med 1000 uF kommer nog från originalet som använder 1000 uF i den lilla och 2200 uF i den stora. Tanken är nog att ha en nätdel som är "snabbare" och dessutom orsakar mindre strömspikar vid uppladdning en vad en stor konding skulle. Jag spelar med 2200 uF och hög matning ("50 W-versionen"). Låter kalas och märker inga problem. Har inte prövat med större. Ju större kondingar man har desto kortare blir laddningstiden och desto mer störningar kommer in via matning tror jag resonemanget är.

Peter Daniel må vara den som gjorde att massorna tog Gainklonen till sig med sina utsökta kreationer men han var varken speciellt tidig eller har gjort något speciellt med konceptet jämfört med många andra. Är det någon som skall ses som fader till Gainklonen så är det nog Thorsten Loesch eller kanske Gregg Baker.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:03:23  Show Profile Send patst577 a Private Message
ja, det låter som vad jag har misstänkt... tror det får bli någon mellanstorlek för mig med, men ja.. de kostar ju inte så många tior styck så man får väll testa!

Är det ingen som har testat alls säg 20000 òch 1000?

/Patrik
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:13:27  Show Profile Send UrSv a Private Message
P-A håller nog på som bäst tror jag.
Go to Top of Page

patst577
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/23 :  00:03:32  Show Profile Send patst577 a Private Message
bara att vänta och se då...

Men det blir ju ändå testing själv... det är ju mitt ljud som ska vara bra inte någon annans :)

/Patrik
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/23 :  00:26:56  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Just nu är det Keld som har kommit längst med mitt gainclonebygge. Hur ingen aning om (alt glömt det) hur stora lytar han har men det som gör LM3886 lite speciell är just den utmärkta undertryckningen av "bôs" på matningsspänningen. Det enda uppenbara är att man tappar ett antal volt (=watt).

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/23 :  01:19:58  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Jag använde 2 x 10000uF per "rail" jag är så inne på det engelska nu att jag glömt vad rail heter på svenska
Jag har inte testad med lägre kapacitans o jag vet inte om jag kommer att göra det heller, jag tycker det låter utmärkt som det gör. och om jag kommer att testa kommer jag att byta ut en av 10000uF mot kanske 1000-2200uF. Fast just nu har jag inte så mycket tid att svinga min Weller, det är snart vår o jag har 3 motorcyklar som ska göras i ordning helst innan det är för sent.

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:54:00  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag kommer att testa mindre glättning med oinlödda kondindar. Inte ens med avlödningskolv törs jag testa att löda loss dessa kondingar. Det sitter nämligen brutalhårt i kortet. Risken är stor att man förstör kortet.

Keld menar du overkill?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/23 :  11:12:07  Show Profile Send UrSv a Private Message
Men P-A, om du inte löder in dom hur har dom då kontakt...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/23 :  11:30:07  Show Profile  Visit peranders's Homepage
De är av snäpp-in typ så man får faktiskt så bra kontakt så att man kan testa åtminstone vid lägre effekter.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2004/03/23 :  11:56:16  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
Risken är stor att man förstör kortet.

MIn tanke med att löda in en mindre var det hära me bättre ESR på en liten konding. Men att förstöra kortet är ju inte så roligt. Nog för att jag har blivit rätt jävlig på att rädda gamla komponenter från uttjänta kort, så är det alltid skillnad när man vet att kortet ska användas igen. O dom Snapin jag tryckte dit satt ganska hårt redan innan lödning.
Vi har en avlödningskolv på jobbet men den använder jag nästan aldrig jag brukar ta en mega tennsug (Ersa blå gul modell) den är bra, liten rekyl o bra sug (komponenterna följer nästan med genom hålen).
Kom just på en sak: sätt en liten bit (nån mm längre än munstycket) mjuk värmetålig slang/sladdhölje på tennsugen så att den lättare sluter tätt på kortet det borde funka bra. tyvärr är jag inte på jobbet nu, så jag kan inte testa. Funkar det bra får jag börja sälja sånna.SDE= Super Desoldering Enhancer.
Oj det blev inte så mycket om kondingar, varför sitter jag här o skriver när jag ska vara ute o handla MC-delar

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/23 :  12:04:19  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Keld, apropå ESR, du har ju små lytar alldes intill kretsarna också.

Snap-in är kanonbra när man våglöder. De sitter still hela vägen speciellt när de flesta våglödningmaskiner lutar uppåt. Då har vissa komponenter en viss förmåga att ramla lite snett.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Mullansson
Member

211 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:16:30  Show Profile Send Mullansson a Private Message
Passar på att ställa lite andra gainclone-kondensator-frågor i denna tråd:

Har sett att många kör med Black-gate "model N" på ingången för att dämpa bort ev. DC (?), men även typen MKC förekommer. Den senare har jag förstått är gjord av polykarbonat. Har även sett att dessa är sk icke-polära. Vad är skillnaden mot bi-polära? Kan man använda kondensatorer i andra material också eller varför rekommenderas just ovanstående?

mvh Mullansson
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/23 :  21:36:18  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Vad e våglödning ?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000