HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Golvet svajar...hur ska jag dämpa?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:42:45  Show Profile Send Babar a Private Message
Jag har ett stort problem hemma i min hyreslägenhet. Golvet i vardagsrummet är extremt svajigt och rör sig mycket. Det är ett gammalt trähus och jag har parkettgolv. När jag har lagt på en vinylskiva och ska gå tillbaka till lyssningsfotöljen så måste jag "smyga" för att nålen inte ska hoppa
Jag har provat att dra upp nåltrycket men det hjälper inte.
Det är ju inga småvibrationer som bara ger marginella problem - hela racket svajar och man ser att skivspelarens upphängning rör sig mycket.

Hur dämpar man sådana här stora vibrationer?
vill gärna ha tips på åtgärder...

Vägghylla är lite knepigt eftersom jag har fönster på väggen bakom.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:51:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tror inte det är fråga så mycket om dämpning som nytt golv...
Ett något billigare alternativ vore kanske att ställa racket på något tungt och stabilt (med stor yta), en stenskiva kanske?

Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:54:18  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
En rejäl vägghylla för skivsparen kanske.

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

dajz
Member

325 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:55:41  Show Profile Send dajz a Private Message
Inte så snyggt kanske men häng upp den i taket
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:55:53  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Stadig bänk är nog det enklaste.
Typ MDF-skiva halvfull cykelslang o sist en stenskiva. Då får du en
tung vibrationsdämpad bänk...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:57:20  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Riv upp skiten, regla och staga upp och lägg ett riktigt golv.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:14:58  Show Profile Send Babar a Private Message
Snabba svar...trevligt
Golvet är nog inget att göra åt - det är hyreslägenhet. Fastighetsbolaget byter knappast mitt golv för att min nål hoppar...och jag vill inte bekosta det själv.

Marmorskivor har jag, måste bara kapa till dem först. Ska man sätta en sån under racket, eller bara på hyllorna?
Är kork bra att kombinera med marmorplattor och lägga tex. kork mot golvet, sen marmorplatta, sen racket ovanpå det? Kanske något annat material i kombination med marmorplattan?

Mitt rack är stadigt, med mdf-hyllor och stålrör, men det är inte så överdrivet tungt.

Vägghylla blir svårt, eftersom jag har fönster bakom racket - isåfall på sidoväggen, men då blir det minst 3meter signalkabel...

fler tips tack...
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:17:50  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Kanske fylla stålrören med något tungt typ sand med blykulor i ? Finns ju vissa rack som ska sandfyllas.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:23:02  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Om din bänk håller så testa med en cykelslangen på skivspelarhyllan o sedan på med en marmorplatta.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:26:09  Show Profile Send Babar a Private Message
Ja, det går nog bra, om jag använder påsar och lägger in i rören - de är inte tillslutna i ändarna
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:31:04  Show Profile Send Babar a Private Message
Cykelslang och marmorplatta ska jag prova, tack för tipset:-)
Go to Top of Page

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:31:19  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Enklast och billigast. Ett par mjuka mjuka tofflor :))

Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/23 :  01:25:43  Show Profile Send Babar a Private Message
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/23 :  01:55:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vägghylla och en separat RIAA som kan driva 3 meter kabel kanske?
(Jag blev av med likartade bekymmer helt då jag fixade en vägghylla)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Peter S
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/23 :  02:04:23  Show Profile Send Peter S a Private Message
För många år sedan hängde jag upp min Lenco i fyra gummi-snoddar, det funkade bra.

Se till att den står vågrätt vad du än gör.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:02:47  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Det verkar som om du måste avisolera racket så mycket som möjligt från golvet både från vertikala och horisontella krafter... Att bara addera tyngd till racket tror jag inte räcker då du fortfarande har problemet med att hela racket rör sig med golvet. Cykelslangar som du ställer hela racket på kan nog hjälpa en hel del, men frågan är ju om man inte behöver gå steget längre och ställa racket på fjäderben för att kunna ta upp vertikala rörelser maximalt... Alternativt avkoppla hyllplanen för sig med fjädrar/ "gummisnoddar".
Prova med de enklaste medlen först. Avkoppla racket med en mjuk avkoppling (fjädrar, eller luftkudde el. dyl) och addera sedan en massa tyngd till det. Anledningen till att du inte vill ha en hård avkoppling är att vibrationerna ändå kommer att överföras till racket (jämför hårda stötdämpare på en racingbil med lite mjukare på en riktig komfortglidare).

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/03/23 :  13:24:36  Show Profile Send celef a Private Message
jag vet om en galenpanna som gjorde hål rakt genom huset och gjöt en betongpelare, från berggrunden upp till lyssningsrummet på 2:a våningen, till sin skivspelare. det värsta i historien var att skivspelaren bara var billigt skräp

kontenta: köp en bättre skivspelare!

sound pollution
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/23 :  14:31:23  Show Profile Send Babar a Private Message
Tack för alla svaren...ska börja med lite enkla försök.
Det slutar väl med att man bygger nytt fjäderdämpat rack
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/23 :  14:48:00  Show Profile Send CC a Private Message
Satt i ett liknande läge en gång i tiden... Inge kul...
Wolfies tips e väl det vettigaste då det är (nästan?) omöjligt att bli av med ett sådant problem med endast tyngd...

Ett starkt kort är annars att kolla ditt tak... Häng bänken i en lina/snodd från taket! Då kommer du kunna köra raveparty till hyresvärden slänger ut dig

Lycka till!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/03/23 :  19:05:09  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Golvet fungerar som en stor basabsorbent av membran-typ,
det kan ha sina posstiva egenskaper faktiskt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/23 :  19:57:53  Show Profile Send Babar a Private Message
Nja, det låter lite extremt att hänga bänken i taket - men det blir säkert bra resultat;-)
Det får bli diverse experiment med plattor/dämpning till att börja med.

Är det bättre att ha långa kablar mellan RIIA och förstärkare, eller mellan skivspelare och RIIA? Jag har hört talas om att skivspelarkabeln är känsligare att byta. Kabeln ska väl hålla rätt värden på kapacitans(?) induktans(?) så RIIA'n får rätt nivå på insignalen(jag är rätt dålig på detta) Det är ju dessutom lite jobb med skivspelarkabeln - omlödning inne i skivspelaren krävs.
Ungefär 3,5-4meter skulle det bli om jag flyttar skivspelaren till en vägghylla på sidoväggen...
Go to Top of Page

Mats.M
Starting Member

6 Posts

Posted - 2004/03/27 :  09:28:26  Show Profile Send Mats.M a Private Message
Går det inte att skruva den befintliga racket mot väggen så att den sitter fast?

...
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/30 :  08:40:47  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Angående skivspelaren så skulle jag satsa på lång kabel efter RIAA förstärkaren då signalen från din pickup är "svag" (låg spänning i mV området) och störningar kommer att inverka kraftigare än efter RIAA steget. RIAA steget har även garanterat en lägre utimpedans än din pickup och är därför inte lika känslig vad gäller spänningsförluster i kabellängder.

Att hänga hela racket i taket eller i väggen är ingen dum idé alls!
Väggen är kanske att föredra att skruv upp ett rack på då det inte är lika störande för hyresvärden med några hål i väggen som lätt kan spacklas igen än hål i innertaket...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/03/30 :  10:45:16  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Flytta, det verkar som om du är på väg att göra en Gevalia ner till grannen.
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/30 :  20:03:31  Show Profile Send Babar a Private Message
qsecofr: Ja, det är väl bara en tidsfråga innan jag brakar genom golvet
Jag möblerade om hela rummet i helgen, flyttade stereoracket och högtalarna till långväggen så jag spelar "på tvären" i rummet nu. Problemet är betydligt mindre - golvet svajar mest på längden i rummet. Det är fortfarande en del vibrationer, men nu hoppar inte nålen när jag går vanligt på golvet i alla fall:-)

Hela racket vill jag inte skruva fast i väggen...dels blir det bökigt med kabelbyten, jag vill kunna komma åt bakom racket när man ska koppla om något, och dessutom väger alltihop kring 40kg.

Nu har jag möjlighet att skruva upp en vägghylla för skivspelaren ovanför racket, men jag ska prova dämpa med marmorplattor först.
Hur kapar man marmor så det blir snyggt? Rondell med speciell kapskiva för sten
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2004/03/30 :  22:41:15  Show Profile Send celef a Private Message
marmor kan man få kapade hos sånna som gör begravningsstenar, då kan man även passa på å beställa en schysst inskription i stenen: "vinylen lever(pastej)"

sound pollution
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000