HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Max volym på förstärkaren!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:12:33  Show Profile Send ninja a Private Message
krippe: Jag förklarade att jag inte hade någon CD på när jag vred volymratten till max, två gånger till och med. Vill bara höra om jag hör brum från förstärkare eftersom innan dess lyssnade jag på Mark Knopflers, Sailing to Philadelphia, och tyckte att det hördes någon konstig brum i bakgrunden. Jag stängde av CD:n och höjde volymen för att höra om det är CD:n eller förstärkaren.

Sedan hade jag diskussion om detta med honom och han sa att man skal aldrig vrida volymratten till max. Jag sa om det är så varför skriver ni inte det i manualen. Han sa att det står inte heller att man inte får hälla vatten i (fast detta faktiskt står i manualen) och även jämförelse med bilen som redan skrivet.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:18:47  Show Profile Send ninja a Private Message
sella:
nr 53.

bjorn:
Basen på båda två.

Piggen:
Det är ingen problem med garanti för Thor (tror jag). I morgon sak jag till Alingsås för att lämna in den. Problemet är att den brände nya VR-1 och dom på PLAudio säger att för detta gäller inte garantin så jag är tvungen att betala allt själv.

Edited by - ninja on 2004/03/22 22:21:38
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:23:31  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Vilket skitsnack, garantin ska täcka alla skador på en högtalare, särskilt en grillad bas/diskant annars är det ingen mening ha nån garanti.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:36:41  Show Profile Send Wizard a Private Message
Det brukar vara diskanten som får sätta livet till annars när förstärkaren börjar "släpa" efter eller dista. Surt när nått går sönder

Man kan läsa på de flesta högtalartillverkares garanti att bränd talspole inte ligger under garantin.

Wizard
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:37:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Sedan hade jag diskussion om detta med honom och han sa att man skal aldrig vrida volymratten till max. Jag sa om det är så varför skriver ni inte det i manualen. Han sa att det står inte heller att man inte får hälla vatten i (fast detta faktiskt står i manualen) och även jämförelse med bilen som redan skrivet.


Vilken idiot rent ut sagt!!! Kör man poten i botten blir det ju som ett rent slutsteg, ska man inte kunna koppla in sådana heller????

Få du inte det här åtgärdat på garantin är det skam på torra land!! Jag har höjt upp potten till max själv på min just för att höra efter brum etc, det kommer ju inte i närheten med att hälla vatten på den. Skulle en sälja sagt så till mig i telefon skulle jag blivit rasande hur puckad får man bli alltså.....

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:38:47  Show Profile Send sella a Private Message
ja högtalarna går inte sönder av sig själva.är det fel på förstärkaren. vilket det troligen är. då ska dom som sålt förstärkaren. betala dina högtalare.och fjäska för dig. och ge dig ett snuskigt bra pris på en cd eller nåt liknande.

dynamik!!!
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:42:47  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Ninja,

Om basarna bränt skulle det kunna vara så att din CD-spelare läcker likspänning. Vrider du då på volymen till max och Cd-spelar ingången är ansluten, skulle det du beskrivit kunna bli slutresultatet. Jag säger inte att det är så, men det skulle kunna vara så och du bör kolla din CD för att undvika liknande händelser i framtiden.

En, (mycket), liten tröst är att detta förmodligen går på din hemförsäkring...

mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

sella
Member

147 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:44:44  Show Profile Send sella a Private Message
du ska ha bensin pengar med.men dom tycker antagligen. du ska vara glad att du bara får äga en thor.

dynamik!!!
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:47:45  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Om basarna bränt skulle det kunna vara så att din CD-spelare läcker likspänning. Vrider du då på volymen till max och Cd-spelar ingången är ansluten, skulle det du beskrivit kunna bli slutresultatet. Jag säger inte att det är så, men det skulle kunna vara så och du bör kolla din CD för att undvika liknande händelser i framtiden.
Dvs alla försteg som "läcker" dc kommer såfort överstyra alla slutsteg och basarna knallar!? Nja, jag är skeptisk!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/22 :  23:11:50  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Verkligen dåligt....på min Amplifix har det dock aldrig varit några som helst problem med att skruva volymen till max utan ljud.
Otur eller måndagsex helt enkelt, hoppas HiFiConsult kan lösa det på ett bra sätt för dig. Däremot verkar den där återförsäljaren till högtalarna inget vidare....

Mvh,
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:02:34  Show Profile Send Lepra a Private Message
Har maxat min Thor typ 4 gånger... den börjar brusa/brumma nåstans runt 90 av 100.

Dock så är det ju inget jag lider av då mina öron nog pajar vid runt 50+

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:23:43  Show Profile Send ninja a Private Message
På Von Snchweikerts hemsida står det:

Warranty: Ten years parts and labor, excluding burned voice coils due to amplifier clipping.


Så jag antar att garantin gäller inte, suck. Ingen "goodwill" från återförsäljarens sida heller

Det ser ut som att jag får skylla sig själv.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:36:36  Show Profile Send CC a Private Message
ninja,
när jag läste din topic första gången så trodde jag det handlade om något inköpt från en hemelektronikjätte för max 1500:- som kan "allt"! OCh att du hade snackat med någon av deras försäljare?

MEN, när jag sedan får se at du köpt en "riktig" hifipryl i en "riktig" hifibutik så skulle jag få totalt frispel om jag blev behandlad så där!!!!
Du ska inte ge dig!! Gå till Sverker om så behövs!!!

Men jag tror att om du kontaktar HIFI-Consult så kommer de nog hjälpa dig, de tillhör bland de seriösare

Men kolla upp de där så att inte det är något fel på din cd-spelare för säkerhets skull! Men skrev du inte att den inte var inkopplad? Då lär den inte påverkat

Så häng inte läpp! Du har större (hela?) hififorum på din sida!!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/23 :  07:42:49  Show Profile Send ninja a Private Message
Björn: CD var ansluten men avstängd. Fick ungefär samma förklaring från PLAudio. Tack för tips angående hemförsäkring. Ska försöka få reparation på min hemförsäkring men först ringer jag igen till BestSound och försöker prata med den kille som sålde förstärkaren till mig. Han var mycket trevligare än den som "idiotförklarade" mig.

CC: Tack för tröst

Edited by - ninja on 2004/03/23 07:45:17
Go to Top of Page

Björne
Member

107 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:23:08  Show Profile Send Björne a Private Message
Känner att jag måste försvara PL Audio lite, det kan ju inte vara deras fel att Thoren var defekt och pajade VR-1 orna.
Försäljaren av Thor borde även stå för rep av VR-1 orna.

Basta!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:34:02  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Känner att jag måste försvara PL Audio lite, det kan ju inte vara deras fel att Thoren var defekt och pajade VR-1 orna.
Försäljaren av Thor borde även stå för rep av VR-1 orna.


Varken PL Audio eller Best Sound kan väl hållas ansvariga för att Cd`n läcker likspänning...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:36:10  Show Profile Send ninja a Private Message
Känner att jag måste försvara PL Audio lite, det kan ju inte vara deras fel att Thoren var defekt och pajade VR-1 orna.
Försäljaren av Thor borde även stå för rep av VR-1 orna.


Det tycker jag också.

Om du läser längre upp ser du att det var ingen som anklagade dom (PLAudio). Sen, det är inte dom som sålde högtalarna heller. Tråden började men förstärkarens försäljare (BS) kommentar för volymratten.
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:41:03  Show Profile Send ninja a Private Message
Sanoj: Varken PL Audio eller Best Sound kan väl hållas ansvariga för att Cd`n läcker likspänning...


Kan CD kan läcka likspänning om den är avstängd?
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:44:12  Show Profile Send Sanoj a Private Message
" Kan CD kan läcka likspänning om den är avstängd? "

Tydligen enl. Bjorn på AudioNord och PL Audio...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/23 :  08:48:05  Show Profile Send ninja a Private Message
OK, då är det inget mer att snacka om.

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/23 :  09:16:58  Show Profile Send matson a Private Message
Hur skall den kunna läcka DC om den inte är igång?

Ninja: Det är bättre att ta sånt här med butiken direkt än att det skall gå ett varv via forumet där det alltid skall käftas bara för käftandets skull. Butiken måste ta emot din förstärkare och göra en undersökning på vad som hänt. Att det har gått DC till högtalarna är nog rätt givet, men varför bör man nog undersöka lite noggrannare.

Mvh
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2004/03/23 :  09:27:09  Show Profile Send ninja a Private Message
matson: Allting började med att jag kontaktade butiken och då fick jag svaret att man ska ALDRIG vrida volymratten till max som du kan läsa längre up.

Tråden egentligen handlade om "allmän kända regler" som försäljare påpekade.....

Butiken ligger i Stockholm och jag är i Göteborg. Men idag åker jag till Alingsås så får vi se vad händer där. Återkommer med kommentarer därifrån lite senare.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/03/23 :  09:51:56  Show Profile Send matson a Private Message
Jo, jag förstår problemet med säljaren och tramset om att man inte får vrida på volymratten som man vill. Glöm vad han sa då han uppenbarligen inte vet någonting.

Lycka till!

Mvh
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2004/03/23 :  10:06:00  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej Sanoj,

Uppenbart behöver jag göra ett förtydligande;

OM CD-spelaren är påslagen, men inte spelar någon skiva, finns en teoretisk möjlighet att den skulle kunna läcka en viss nivå likspänning. Om då volymen vrids upp till max på den förstärkare som CD-spelaren är inkopplad till, och förstärkaren är dc-kopplad,(alltså även förstärker likspänning), innebär det att förstärkaren skickar ut en kraftigt förstärkt likspännings signal till högtalarna. Resultatet blir att basarna bränner på någon sekund.

OM däremot CD-spelaren är ansluten, men avstängd, (står i stand-by eller har strömmen bruten), kan detta inte ske.

Mvh

Björn

PS. Citera gärna vad jag skriver, men inte vad du tror att jag skriver....

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/03/23 :  10:06:55  Show Profile Send gromit a Private Message
Du kanske skulle ta med cd-spelaren till alingsås också? De kanske vill kolla om den ger dc ut. Om den gör det så är det ju förstås det som gav upphov till problemet.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000