HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Funderingar kring bygga bänk
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/03/21 :  11:45:27  Show Profile Send orthanc a Private Message
Har precis införskaffat 4st M24 gängstänger inför att bygga en flexibänk. Satt undertiden och funderade en del på detta.
Tänker göra som en del av er här på forumet att borra hål i stängerna för att kunna montera spikes.
Men nu till en liten fundering, påverkar vibrationer ljudet?
Skilfing använder fjädrar i sina bänkar och de är väl till för att dämpa vibrationer?
(http://www.hifi-agenten.se/skilfing.htm )

mvh

Anders

Undersöker för tillfälle.

Ionizer
Member

304 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:49:23  Show Profile Send Ionizer a Private Message
Vissa komponenter kan fungera lite som en mikrofon och ta upp vibrationer, tror det kallas mikofoni. I värsta fall ger det återkopling som kan leda till rundgång och det utnyttjas tex när man ställer gitarrförstärkaren(rör) uppe på högtalaren. Förutom rör är det nog mest kondensatorer som lider av mikrofoni.

För att dämpa vibrationer som är luftburna så ska alltså stereoprylarna stå så stabilt som möjligt och vill man vara extrem kan man vikta ner enheterna med div skrot.

För att dämpa vibratiner som kommer från golvet behöver man nån slags mjuk upphägning, fjädrar, studsbollar, gummi, magneter osv osv. Har man ett stumt betonggolv kanske det räcker med hockeypuckar?


Gräset är alltid grönare på den grönare sidan...
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/03/22 :  01:48:51  Show Profile Send orthanc a Private Message
Tror du att det blir märkbar skillnad om man dämpar vibrationer som kommer från golvet? Såg på båtmässan en sorts dämpning som kom från ett företag som heter vibratec. (http://www.vibratec.se/) kan det vara nått att prova?


Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Martin N
Member

75 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:59:21  Show Profile Send Martin N a Private Message
Jag skall försöka mig på ett par enkla svar. Ett enkelt svar har brister, och ger därför utrymme för en otalig mängd små rättelser, men det får jag bjuda på.

Grovt kan man säga att spikes ökar mekaniska kopplingen mellan två prylar, och att fjädrar/gummirep mm minskar kopplingen.

Om du vill leda iväg vibrationsenergi, som många gör från högtalarlådor, så skall du använda spikes (eller bulta fast). Sätter man spikes under en högtalare så kommer alltså vibrationsenergin att vara mindre i högtalarlådan och större i golvet/huset.

Om du vill isolera en enhet från vibrationer som finns i dess underlag, så sätter du en mjuk fjäder under, gjord av något matrial du trivs att jobba med. En sådan konstruktion blir som ett mekaniskt lågpassfilter; vibrationer med frekvenser under systemets resonansfrekvens kommer att få fullgod överföring, men vibrationer över denna frekvens kommer att dämpas med 12 dB per oktav.

Gummimattor och geggor använder du där du har vibrationer och vill göra om dem till värme. Du påverkar även resonansfrekvenserna för en yta (sänker dem) genom att tynga ner den med t.ex en gummimatta. Detta är ett sätt att sänka Q-värdet för resonanserna i en yta eller i ett stativ, t.ex.

Om du skall sätta upp en hylla för att ställa utrustning på, så funkar det ungefär såhär: Den har sina resonansfrekvenser och sin dämpning. En hylla av entums stål verkar ju vara det mest stabila man kan hitta, men sätt en stämgaffel mot den och lyssna! den kommer att vara okänslig för luftburna ljud, men kan vara duktig på att ta upp vibrationer från huset om du har otur.
Fundera efter om du har behov av att dämpa vibrationer i en hylla, eller om du kan använda vilken IKEAhylla som helst. Vill du ha lägre vibrationsnivåer, så fundera om hyllan skall vara styv-lätt med höga egenresonanser, eller mjuk-tung med låga egenresonanser, och hur dämpad den behöver vara. Sen är det bara att bygga!

Själv har jag inte använt spikes. De gamla trähus jag bott i behöver inte sjunga med när jag spelar. Jag har använt isolerande upphängning en gång, det var när jag byggde en rejäl skivspelare. Den skulle isoleras från vibrationer från underlaget så gott jag kunde. Den fick ett par luftfjädrar.

Visst går det att påvisa mikrofoni i förstärkare och även i kablar, men problemen är av mycket låg nivå och skall man göra något åt dem så kan man ju börja med att flytta ut trafo, fläktar och drivmotorer ur burken. I många fall är spikes på en stereohylla mer ett försäljningsknep än ett faktiskt behov.

/Martin

Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/03/22 :  19:20:28  Show Profile Send orthanc a Private Message
Tack Ionizer & Martin N fär inläggen , någon som har nått mera att tillägga?

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000