HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinylfråga - Dual 505-2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:43:42  Show Profile Send sampix a Private Message
Hej alla vinylrävar

Jag kan få en Dual 505-2 spelare för princip inga pengar alls.
Enda kruxet är att drivremmen är av, och att pickupen inte ser ut att vara av någon vidare kvalité. Övrigt så är den i gott skick

Eftersom jag är en ordentlig rookie inom vinylvärlden, min LP-samling består för tillfället av högst imponerande 10 stycken, så frågar jag;
Är detta något att satsa på?

Detta är alltså en eventuell instegsport för mig

kabelskitsnackare

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:25:46  Show Profile Send Babar a Private Message
Jag har själv en 505-3, och jag tycker att det är en bra budgetspelare. Köp den om du får den billigtBättre att köpa en billig spelare först så blir det pengar över till skivor...uppgradera kan man ju alltid göra senare.

Jag köpte 2 nya remmar(pitchrem + drivrem) till min för 360kr från www.hifi-punkten.se, så enbart drivrem kanske går lös på 200kr.

En billig pickup som jag själv har tänkt testa är Audio Technicas AT-95E för 400kr, som fick mkt bra kritik i pickuptesten i Hifi & Musik nyligen.

Rem och/eller pickup får man nog för det mesta räkna med att byta om man köper en gammal spelare...i övrigt är det nog bara ev. rengöring och lite inställningar. Kolla lagren till skivtallrik och tonarm.

Vinyl är roligt att spela även på billigare spelare, det kan låta förvånansvärt bra


Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/22 :  00:04:38  Show Profile Send sampix a Private Message
Tack så mycket för det uttömmande svaret

Verkar bli en ganska billig historia ändå. Vi får se om jag i framtiden kommer husera med en vinyl

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/22 :  07:46:53  Show Profile Send Per G a Private Message
Dual har gjort en hel del svarvar som fungerar bra så det borde vara en bra instegs-spelare.
Gå sedan på närmaste loppis och handla en trave vinyl för en hundring, åk sedan hem och njut av hur bra vinyl låter!
Att det sedan finns musik i massor för "noll pengar" är ju ingen nackdel.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/22 :  08:03:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Sampix: Om det är en orginal pickup på 505.an så är det en Ortofon OM serie. Är bara att köpa en ny nål då helst en OM 20 eller 30. En riktigt bra svarv, har haft en sen 1987 och aldrig haft några fel på den, inte ens ett rembrott .

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:40:30  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Vem har inte haft en Dual
Hade en 505-3 till inte allt för länge sedan.
Om man vill tweaka den lite så fixa en my botten eller stabilersera upp originalet o så byt kablarna

Som sagt sitter original puppan så köp en ny nål till den.

Lycka till

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/22 :  10:54:02  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Om det är en orginal pickup på 505.an så är det en Ortofon OM serie

Jag försökte lite snabbt tyda om det stod något på pickupen, men jag såg ingenting. Ska göra ett nytt försök imorgon
Detta är alltså en fullgod pickup som man kan använda?

quote:
Gå sedan på närmaste loppis och handla en trave vinyl för en hundring, åk sedan hem och njut av hur bra vinyl låter!
Att det sedan finns musik i massor för "noll pengar" är ju ingen nackdel.


Därav mitt intresse för att skaffa en vinylspelare. Det är ju praktiskt taget gratis att köpa vinyl!

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:13:11  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Sampix, kolla med Josef Svalander tror att han har reservdelar.
http://www.svalnder.se

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:11:33  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Sampix: OM pickuperna är lätta att känna igen.
http://www.ortofon.dk/html/body_magnetic_technical_data.html?varenr=0132131
Ser den ut så här så är det bara att byta nål.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/23 :  23:18:45  Show Profile Send sampix a Private Message
Vad jag sett så är det inte en original-pickup som sitter på armen. Men som sagt, jag får den mer eller mindre gratis så man kan inte vara för krävsen.
Jag kommer köpa spelaren, så har jag lite att pilla med i framtiden

Tackar så hjärtligt för alla tips

kabelskitsnackare

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000