HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 B&W DM303 Högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Darre
Member

69 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:26:24  Show Profile Send Darre a Private Message
Hej!

Jag är ganska nära på att köpa dom här högtalarna till mitt lilla rum.
Några frågor som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att få svar på.

Är det bra högtalare?
Hur många watt ligger dom på?
Vad för förstärkare skulle passa bra ihop med dom?
Vad ska jag köpa för högtalarkablar?


Tack/ Dario

Musik är livet....

Edited by - Darre on 2004/03/20 15:43:33

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:40:13  Show Profile Send bjarne a Private Message
Hej Darre
har lyssnart en del på dom så jag delger mitt tyckande, vilket är som följer:

1. Japp! Svårslaget för det pris dom har. Både detaljeringsgrad och stereobild är bra. Behöver komma ut ca 10cm från bakvägg (berror väl iofs på material i bakväggen) för att inte gröta till basen för mycket. Förvånansvärt bra botten för att vara så liten och billig.
2. Ingen aning, kolla hifiklubbens hemsida. Spelar det nån roll?
3. Jag har hört dom med en en gammal pioneerreciever, och då lät dom ok. Mycket bättre var dock kombinationen med NAD320BEE som gav dom en större ljudbild, och en luftigare spelstil. Ljudet var liksom komprimerat med den gamla 30wattsstereon. Det känns som att dom har mer att ge än vad dom visar med 320:an, men samtidigt är väl prisbalansen ganska bra just där. Har man mer pengar att lägga kanske man ska fördela dom på ännu bättre högtalare samt stärkare. B%W tycker jag kan vara ljusa i toppen ,emn det har jag inte fått någon känsla av här, så jag antar att du kan para dom med en annan storsäljare också, tänker på h/k670 förstås. Beroende på vad du föredrar finns det ju massor av billiga begalternativ. Just nu t ex finns det 2st proton för/slutsteg på hifimagasinet för ca 2500:-. Borde passa utmärkt, även om jag inte hört den kombinationen.
4. Jag skulle börja med billig noname á 8kr/m på 2x2,5kvmm och sedan låna finkablar för att se/lyssna om jag tycker att det är värt att lägga 100- eller 1000-lappar på kablage.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:58:16  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Kan vara en bra idé som bjarne säger att börja med no-name-kabel för att spela in och själv bilda sig en uppfattning om vad man vill ha senare.


Annars finns det ju lite hyfsat billiga alternativ som:

Vanlig Supra Ply anses ju prisvärd för ca 60 kr/m och skall du bara ha 2*3m är det ju en ganska lagom investering, det brukar också gå att hitta den begagnat.

Ixos SW511T för ca 50kr/m fick högt betyg av HiFi&Musik kanske passar bra då den skall ha en något mjukare diskant, en matchning som B&W brukar vinna på.


För 2500 kr kan du nog hitta storebrodern B&W DM601 S3 begagnad då det är en ganska vanlig modell och därför lätt att hitta på t.ex http://www.blocket.se eller http://www.hifimagasinet.com/ .

Jag har själv B&W och för att inte bli slanka i basen vill högtalarna ha en förstärkare som kan leverera ström. I budgetsegmentet är NAD och HK bra alternativ och dessa är också lätta att hitta begagnade.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000