HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Omkoning PA scen-monitor RCF
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/20 :  00:15:04  Show Profile Send flintan a Private Message
Har en scen monitor på skolan som fått lite för mycket av det goda...
Den är stendöd, baselementet skrapar när man trycker på konen och både basen och diskantdrivern mäter oändlig resistans.
Basen heter: RCF L10-581K
Och diskanten: RCF N252
Har kontaktat LN-Högtalarservice och han tar 1050sek för konsats till basen och 323sek för membranet, plus moms då.
Lönar det sig att kona om denna eller är det lika bra att köpa nya element eller rent av en ny (begagnad) monitor?
Är det svårt att kona om? Har aldrig gjort det förut men om man är noggrann så borde det väl gå bra....
Tacksam för svar

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/03/20 :  09:48:53  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
flintan,

Det är inte speciellt svårt att kona om element om man bara är noggrann. Kolla gärna in denna tråd för mer information om hur man konar om ett PA-element.


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/20 :  12:25:53  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Flintan: som du säkert redan sett i en annan tråd ska jag omkanta 2 element, låter som att din monitor har varit matad med DC eftersom allt verkar bränt

Neriks: Mycket intressant tråd som jag skrev till Flintan så ska jag omkanta 2 element, kitet ska jag köpa från www.newfoam.com för ca 300 kronor eller nått om jag inte hittar nått annat ställe. Vet du nått ställe här i sverige som säljer dessa kant/kon kit ? Jag har frågat TechnoVox men deras kanter var för små
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:42:25  Show Profile Send flintan a Private Message
Neriks, den tråden har jag läst förut. Kanonbra reportage, tackar för den!
Men hur är det med diskantdrivers? Det sitter en plastbricka med en plastdom när man skruvar bort tratten. Antar att man bara byter ut hela den plastbrickan. Har du bytt membran i diskanthorn nån gång?

DIYamps, japp den såg jag. Förut var jag inne på att kanta om basarna till ett par Sonab OA12 och fick en bra beskrivning av Erik Johansson här på forumet men det slutade med att jag bytte till nya element iallafall.
Jag vet inte om den har fått DC eller bara för mycket effekt. Om det var DC så borde väl kondingarna i delningsfiltret skyddat diskanten, åtminstone tills dom brunnit upp....så jag tror mer på nån riktigt elak rundgång eller så, brukar ju lätt vilja bli så med scen-monitorer. Men man blir lite orolig att det beror på steget. Har mätt på utgången och då var det ingen DC...
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:49:46  Show Profile Send flintan a Private Message
Prismässigt då, om jag köper nya membran på LN-högtalarservice blir det sammanlagt ungefär 1700sek plus frakt. Är det ungefär vad konsatser brukar kosta och hur mycket ungefär kostar dom här elementen nya?
Jag har skickat en förfrågan till TechnoVox nyss. Finns det fler återförsäljare i sverige?
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/23 :  15:14:45  Show Profile Send flintan a Private Message


Måste fixa detta så snart som möjligt annars blir det inte gjort.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/23 :  15:19:46  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Mitt kit till mina element gick på 200 kr, beställde idag. En omkonings sats tror jag inte är så dyr.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:11:18  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag vet inte, men det känns lite dyrt med 1700 kr när det säkert går att få en hyfsat bra monitor beg för det priset...Å andra sidan så är det säkert rätt mycket billigare än att köpa nya element.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/23 :  18:14:47  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Ett nytt element kostar säkerligen mer än hela den lådda du har. Gör några sökningar på speaker recone, refoam och lite sånnt så kanske du hittar nått företag med rimliga priser.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:46:48  Show Profile Send flintan a Private Message
Jag vill inte beställa från utlandet. Det blir för krångligt eftersom det inte är jag som betalar.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/29 :  15:52:56  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Någon kanske kan hjälpa dej med inköp.
Go to Top of Page

flintan
Member

663 Posts

Posted - 2004/03/29 :  16:02:21  Show Profile Send flintan a Private Message
Verkar inte så...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000