HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Skivbolag skippar kopieringsskydd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:09:03  Show Profile Send Babar a Private Message
Tidningen Ny Teknik skriver att Bonnier Music ska sluta använda kopieringsskydd eftersom de fungerar för dåligt.

Man får hoppas att fler bolag tar efter...man kan läsa att skivbolagen tvingas av sina utländska ägare att använda skydden, trots att de är missnöjda med hur de fungerar.

Läs artikeln här: http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=33607

Vilka bolag brukar låta kunden byta ut kopieringsskyddade skivor om man är missnöjd
Vilka bolag byter inte ut skivor
Själv har jag fått en ny skiva genom Universal - där var det inga problem, men Frituna/EMI har inte svarat på mina mail

Fyll på med era erfarenheter av olika skivbolag...



luften
Member

723 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:50:01  Show Profile Send luften a Private Message
BMG svarade inom 24 timmar. Inte att dom ville byta ut min cd, men att dom kollat upp att min cd-spelare inte skulle ha några problem med kopieringsskydd. Dom erbjöd sej oxo att testa skivan om den hade eventuella fel. Dock blev det aldrig av, när spelaren skickades på service istället, och sedan så funkade skivan.

Edel records svarade inom 3 dygn på mejl. Svaret var att alla deras skivor är kopieringsskyddade, så dom kan inte hjälpa mej.

//air
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/20 :  12:25:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
I den artikeln intervjuas också Sonys representant (om jag inte blandar ihop artiklar), kontentan var väl att Sony kommer att fortsätta med kopieringsskydd även om det innebär att man inte kan kopiera musik till ex. en bärbar mp3-spelare. Dock kommer skyddet tillåta att man kopierar via Sonys egna format för bärbar musik, detta format kommer då stödjas av Sonys egna bärbära spelare.

Den dag Sony (eller något annat bolag för den delen) börjar sälja musik som tvingar mig att använda ett visst märke på hårdvaran för att spela upp den så kommer jag bojkotta det bolaget.
Man får väl utgå från att Sony gör sitt format fritt tillgänligt för andra tillverkare annars vete sjutton om det ens är lagligt att använda sådana skydd (att överhuvudtaget begränsa privat kopiering är ju tveksamt enligt Svensk lagstiftning).
Go to Top of Page

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:58:47  Show Profile Send Babar a Private Message
f95toli, jag håller med dig om Sony. Att tvinga konsumenter att använda deras produkter är ju ingen smart väg att gå. Man lär ju inte köpa en ny bärbar spelare för att kunna lyssna på deras format - då laddar man ju ner den som mp3 istället, för de lär ju knäcka Sonys nya skydd ganska snabbt i alla fall.

Bonnier Music verkar ha en smartare inställning och de följer med utvecklingen(om än något långsamt) istället för att motarbeta den.
Saxat från artikeln:
"När kopieringsskydden började användas för knappt två år sedan var det inte så vanligt med bärbara mp3-spelare.

Men i dag har dessa skapat helt nya lyssningsmönster.

Det är en anledning till att Bonnier Music skippar kopieringsskyddet.

- Om vi har musik som folk är intresserade av ska inte vi sätta käppar
i hjulet för vilket media du väljer att konsumera musiken på, säger Ludvig Werner på Bonnier Music."
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/22 :  04:16:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det blir bara snurrigare och snurrigare om bolagen t.o.m. skall kunna bestämma varifrån och hur jag skall kunna spela mina skivor och vilka prylar jag skall använda. Detta låter som en konsumentfråga.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000