HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga om störskydds trafo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:51:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo.......
Jag råkade springa på en sådan helt gratis , den är på 1500VA.
Min fråga är hur mycket kan jag belasta den , där sitter inga säkringar i den , vad händer om jag kopplar in förmycket ??

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:38:27  Show Profile Send manlix a Private Message
Förmodligen blir den varmare ju mer du överbelastar och till slut så tar den skada utav det. Har du otur så tar det eld. Antingen i transformatorn eller något brännbart i närheten.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:41:20  Show Profile Send MatsT a Private Message
1500VA är en rejäl trafo, om du har normala proppar i bostaden (6A) så är det precis vad som är lagom.

Det borde gå köra det mesta via en sådan traf.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/19 :  22:53:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
1500VA är en rejäl trafo


Jo den väger apa.

Jag tackar jätte så mycket för svaren , jag får helt enkelt koppla in fler prylar efter hand och se var gränsen går. Ska även kolla om den gör nån nytta eller inte.

Tack igen
Och
Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:12:11  Show Profile Send manlix a Private Message
quote:
1500VA är en rejäl trafo, om du har normala proppar i bostaden (6A) så är det precis vad som är lagom.


På nyare installationer så är det 10A.
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:18:19  Show Profile Send MaS a Private Message
Med min enkla El kunskaper så tror jag det är så här 1500VA, är lika med 1500 voltampere dvs volt * ampere.

Och har för mig att formlen blir följande 1500/230(nätspänningen 230 Volt)= ungefär 6,5 Ampere.

Vill du va på säkra sidan så köp en automat säkring på 6 a och koppla in i serie med lasten så löser den innan trafon brinner.

Normalt sett så brukar säkringar i hus eller lgh va på 10 A

Mvh MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:23:58  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
MaS: Du har helt rätt angående dina elkunskaper.

Visst ska störskyddstrafon avsäkras, antingen på sekundär eller primärsida. En automatsäkring behöver det dock inte vara utan det går precis lika bra med glassäkringar. Kan vara en fördel att köra med en trög säkring om inte mjukstart finnes till trafon...

Har själv ett slutsteg med dubbla 800 VA trafos som äter automatsäkringarna (10 A B) i skåpet varje gång steget slås på (trafosen slås på en åt gången). Iof så beror detta en del på att det finns gott om kondensatorer som suuuuuger ström vid uppladdning...

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/19 :  23:45:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det låter som en bra idé det där.
Tackar igen !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/20 :  00:05:44  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
En störskyddstrafo som belastas mer än 25% av dess nominella uteffekt ger en begränsning som hörs på en bättre anläggning.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  01:32:22  Show Profile Send eliot a Private Message
Håller med Jorma att en störskyddstrafo - eller skiljetrafo som den också kallas - bäst lämpar sig för försteg och CD-spelare!

- När jag bodde utomlands kom en gång en god vän och handlare släpandes med en stor tung skiljetrafo (för c:a 16'000kr!) som han hävdade alltid förbättrade ljudet. Det var katastrof med slutsteget och även när det gällde försteget så upplevde man en dynamikförlust.

- Utvärdering är alltid svår eftersom en skiljetrafo tar bort skräp från nätet så att anläggningen blir lugnare - men det är svårt att skilja från en dynamikreduktion för det leder ju också till att allt verkar lugnare

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/20 :  01:51:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Har 3 st själv, en på 2000VA och 2 på ca 1500VA, frågan är vad de gör för skillnad!?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/03/20 :  01:53:28  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag har använt en men den är förpassad till källaren.Tycker att man tappar i dynamiken

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/20 :  09:49:21  Show Profile Send Per G a Private Message
Jag har två från Svalander men fungerar inte med mina grejor.
Har dom istället till dator/TV.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:43:05  Show Profile Send eliot a Private Message
Rydberg skrev:
quote:
Har 3 st själv, en på 2000VA och 2 på ca 1500VA, frågan är vad de gör för skillnad!?

Kan Du inte kvantifiera skillnaden - eller gör de ingen skillnad ?

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:57:23  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Har testat en sån där avsedd för datorer, dessa dämpar ju överspänningar på ett bra sätt.
Man jag är av den åsikten att de har en något för hög impedans en 1500VA minskade faktiskt dynamiken och fastheten i basen med ett par sentec PA9 ??
Detta gör ju att man blir nyfiken på en apparat typ ExactPower som ju faktiskt minskar impedansen och håller spänningen konstant hela tiden, vilket jag tror ger mer i hem miljö där nätet är svagt men stör nivån faktiskt är ganska låg jmf med större kontor och framför allt industrin.
En lägre nät impedans minskar ju den spänningsdistorsion som t.e.x dina slutsteg allstrar dvs överföringen av störningar mellan apparaterna minskar!

Mvh
Mikael

PS.
Den optimala lösningen vore ju en roterande omformare på ca 1MVA med ett svänghjul på 10ton :-)
man kan även tänka sig en roterande omformare med DC generator, så slipper man alla halvledare i likriktar bryggor mm ;-)
Konstigt nog har ingen Diy'are varit knäpp nog att försöka (än).

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/20 :  13:22:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Intressant läsning grabbar !
Först om värmen , den blir hyggligt het utan att man kopplar in nått på den. Frågan blir då hur det blir om man börjat belasta den ??


Jag ska först prova den på försteget , den drar bara 15 W och även på digitalboxen. Ett test på slutsteget ska även göras.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:39:25  Show Profile Send eliot a Private Message
Lite fysik: en transformator transformerar skillnaden mellan fas och nolla från nätspänningens sinussignal med toppvärdet 230 gånger roten ur två = 325V till sekundärsidans lägre växelspänning. Förhållandet mellan toppvärdena ges av förhållandet mellan antalet lindningar på primärsidan (nätet) och sekundärsidan. Eftersom (teoretiskt!) transformatorn inte skall sluka energi (och bli varm!) så skall det finnas ungefär lika mycket effekt på sekundärsidan och eftersom effekt är ström gånger spänning så betyder det att Du har mindre spänning (och färre antal varv) och högre ström på sekundärsidan och högre spänning och mindre ström på primärsidan. Det kan Du se på lindningarna att primärsidans lindningar består av tunnare koppartrådar än sekundärsidans. (Gäller ej störskyddstrafo -> se nedan!).

- Eftersom en störskyddstransformator har lika många lindningar på sekundärsidan som primärsidan så ändrar den inte växelspänningen förutom att den bara släpper igenom skillnaden mellan fas och nolla. Eventuella likspänningskomponenter försvinner liksom störningar som finns på både fas och nolla: "common mode rejection".

- Detta var kanske mer än Du ville veta

Tillägg: Den maximala effekten (i vårt fall 1500W) ges av järnkärnan och det gäller för konstruktören att välja tjockleken på lindningarna så att de resistiva förlusterna blir försumbara - är det inte gjort blir trafon rejält varm

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2004/03/20 15:47:18
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:50:42  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag är ingen elektroingenjör - men om jag inte missminner mig så har alla transformationer en viss minsta energiförlust som man inte kan undvika så en störskyddstrafo blir alltid varm.
- Någon med bättre kunskap på området än vad jag har kan säkert säga hur mycket förlust man bör räkna med, dvs. hur varm den bör bli....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:12:29  Show Profile Send manlix a Private Message
Jupp. Du har en viss verkningsgrad på transformatorn. 1500VA är vad man max kan skicka IN i transformatorn. Eller rättare sagt vad du max BÖR skicka in. Hur mycket du får ut är ju beroende på verkningsgrad. Lite effektförlust i form av värme får du ju. Verkningsgraden bör stå på trafon.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:40:40  Show Profile Send eliot a Private Message
- Jag har aldrig sett en trafo där verkningsgraden står angiven! Om jag inte missminner mig så står det maximal ström på de olika sekundärlindningarna. Om det då finns en sekundärlindning och man multiplicerar ihop ström och spänning på sekundärlindningen och delar detta med i vårt fall 1500W så bör man få verkningsgraden....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:00:01  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har nu ELFA-katalogen framför mig! En Talema trafo på 10VA har på sekundärsidan vid full last 2x15V/0,333A (Primärsida 2x115V). Detta ger ett maximalt effektuttag på 2x15Vx0,333A=9,99VA dvs 10VA. Det står inget om strömmen på primärsidan utom att de rekommenderar en primärsäkring på 80mA.

- Detta säger inget om förlusten! Vad detta visar är emellertid att värdet på trafo'n anger den effekt man ta ut ur trafon (sekundärsidan). För att räkna ut förlusteffekten och därmed verkningsgraden måste vi veta hur mycket den drar från nätet vid full belastning....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:15:37  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Det är rätt märkningen på trafon är det man kan belasta trafon med. Men eftersom du har vissa förluster i trafon (reaktans, impedans) så kommer den att dra lite mer från elnätet men antagliten inte så mycket mer.

Sen en fråga till Jorma:
Varifrån har du fått siffran att man inte skall beasta trafon med mer än 25%. Är det inte så att om förstärkaren är riktigt konstruerad så skall den ha resurser i sitt kondensatorbatteri för att inte minska dynamiken.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/20 :  20:01:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag överdrev kanske lite om värmen , jag kopplade ur den o har låtit den stå nästan hela dagen. O den höll värme bättre än ett element

Jag hade allt inkopplat tidigare idag o då blev den varm , sen hade jag den inkopplad på nätet utan nått annat kopplat. Då visste jag inte att den svalnar saaakta........

Nu står den med cd spelaren o Cantons digital box o spelar , låter mums än så länge.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/20 :  20:02:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
*edit*
Dubbel post

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2004/03/20 20:03:39
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/21 :  09:11:00  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Jag ville bara påpeka att Zk eller Uk om så vill inte är försummbara i en så liten trafo.
Det ett enkelt test vore att släpa hem ett lagom stort effekt motstånd och helt enkelt mäta spänningsfallet vid 0A resp 6A(på sekundär sidan resp nätet för att jämföra). Dessutom, ibland kan en störskydds trafo vara avsicktligt konstruerad så att kärnan mättas för att skydda mot överspänningar dvs en något hög inspänning ökar inte trafons utspänning. Detta innebär även att kurvformen ändras något, spänningen har inte längre en perfekt sinus form, om detta kan höras inte vet jag.
Andra egenskaper att tänka på, har trafon jord på utgången ? är utspänningen flytande i förhållande till jord, har den elektrostatisk skärm.

Men om det låter bättre så överväger de positiva egenskaperna hoss trafon.

/Mikael

PS Effekten av detta tweak beror helt på om man har nätstörningar eller inte, har man inga problem så har man ingen nytta av detta

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000