HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips om Prisvärd Pickup och RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:11:39  Show Profile Send karvid a Private Message
Tänkte väcka liv i vinylsvarven efter många år... och skulle behöva råd om vilken pickup jag skall satsa på. Även tips på bra/prisvärt RIIA efterlyses.

Svarven är en Technics SL-221.
Förstärkaren är en P1/A300 kombo från Advantage med referensekablar mm mm.

Tänkte till att börja med inte lägga en förmögenhet på detta återfall.

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/03/24 21:02:00

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:38:39  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Angående RIAA:t så kan jag klart rekommendera Dynavector P-75. Fantstiskt bra driv och utomordentlig dynamik! Väl värd att testa! Kolla med HiEnd eller Klubbn.net.

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman

Edited by - SebastianG on 2004/03/19 21:39:20
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/20 :  00:28:51  Show Profile Send karvid a Private Message
Hm.. Dynavector låter intressant... jag hade funderat på
Pro-ject Phonobox SE eller Lehmann Black Cube är de tänkbara alternativ?

Vilken pickup får man mest för pengarna? (ljudet bör inte bli sämre än high end CD'n för då riskerar återfallet att bli kortvarigt..)

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/03/20 00:30:41
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/20 :  01:20:51  Show Profile Send n0p a Private Message
hifi och musik, tidskriften dvs, testade väl pickuper i förra numret om jag inte minns helt fel. Kanske kan va läsvärt.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/03/20 :  07:47:13  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Clearaudio har några fina mm-pickuper från 1000-lappen och uppåt,kontakta Mirre på www.simplyblack.net så hjälper han till.
Mvh
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2004/03/20 :  10:28:12  Show Profile Send erik a Private Message
Utan att vara elak vill jag påstå att ingen PU eller riia kan rädda ett dåligt verk. Satsa på en begad spelare typ Rega istället.

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:10:07  Show Profile Send karvid a Private Message
Som vanligt kan man få goda råd snabbt på forumet!

Clearaudio's billigare pickup'er är de "bättre" än AT Technica eller Ortfon's billigare modeller? Håller man budgetnivå gäller ju mest prestanda per krona..


Erik:
"inses lätt!!" No offence!

Men innan man uppgraderar vidare och går lika hårt tillväga som jag gjort på digital-sidan, så var tanken med återfallet att känna sig fram utan att lägga en förmögenhet (se inledningen på tråden).

Tanken har dock kittlat mig om att kanske en begagnad svarv inkl begagnad pickup kostnadsmässigt kunde vara likvärdigt.


PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:34:39  Show Profile Send yak52 a Private Message
Det är kombinationen av alla delar som låter bra eller inte så bra. Prova gärna med förslaget att prata med Mirre på Veteran HiFi. Trots att man kan ramla baklänges av vad en del saker i hans butik kostar, kan han även ge förslag på det vettigaste alternativet för dem summa man vill betala.

Pickupen måste passa armen för att det ska bli lyckat och ibland kan man få en riktigt billig pickup att låta utmärkt och ibland låter en bra pickup inte alls som den ska, när den är på fel plats.

Att köpa en bra begagnad kombination av spelare/arm/pickup tror jag oftast är det mest prisvärda, men kanske inte lika kul. När man börjar byta pickup och arm m.m., blir slutsumman oftast högre än man planerat. Att starta med en begagnad spelare för 5-10.000 kan verka avskräckande men är ofta klart prisvärt om den är i bra skick.

Du kan säkert få tag i en passande pickup som ger dig ett hyfsat ljud, men vill du har bättre behöver du senare en ny spelare.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:58:14  Show Profile Send karvid a Private Message
Har Veteran HiFi någon web-sida? Var håller de till?

Jag har faktiskt studerat annonser på begagnade Linn LP12 med vad som påstås vara bra tonarmar. Men eftersom jag inte följt utvecklingen på vinylsvarvar på senare år är jag osäker på vad som ger 90% ljudkvalitet (jag inser att det kostar att nå 100%).

Men det kan ju idag finnas mer prisvärda svarvar, eller?

/Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2004/03/20 :  12:08:02  Show Profile Send Mnyb a Private Message
för 10år sedan var väl Grado's mm pu's hyffsade, ärligt talat vet jag inte hur det är idag.
Jag har även erfarenheter från min vinyl tid som säger att MC pu blir väldigt dyrt, en passande riia för mc blir också dyr om den skall vara bra annars kan min lika gärna köra mm.

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/20 :  12:25:49  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej igen!

Veteran HiFi ligger i Stockholm på Karlbergsvägen 62, och går även att prata med i telefon och beställa från. De brukar ha tid med kunder som själva är avstressade när de besöker butiken.

http://www.simplyblack.net/

Jag har hört "bra" ljud från dyra spelare med 600 kronors pickuper. Och inte så bra ljud trots pickuper för många tusenlappar. Och som många berättar, en bra skivspelarkombination kan bli förstörd via en dålig RIIA. Inte för att det inte kommer att låta, men för att det finns så mycket mer att få ut av skivorna.

Spelaren själv påverkar också ljudet mer än vad man från början kan tro.

Du kanske ska börja med en "budjet" för vad första stegen får kosta och sedan med tips skaffa det bästa för de pengarna. Om man börjar med en komponent och sedan köper på sig del för del utan mål, kan det sluta lite var som helst, i varje fall kan det bli dyrt.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:14:53  Show Profile Send karvid a Private Message
Om vi vänder på frågan innan man spenderar för mycket pengar på fel saker..

Hur mycket skall man lägga ut för att nå samma ljudkvalitet som jag har digitalt idag?

Som jämförelse, nypris på de digitala delarna jag kör idag är:
CD-spelare: 27,000:-
Försteg: 20,000:-
Slutsteg: 21,000:-
Högtalare: 29,000:-
Signalkablar: 15,000:-/par (2 par balanserade referenskablar)

//Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:33:28  Show Profile Send yak52 a Private Message
Man brukar ge råd utifrån vilka prylar man själv haft möjlighet att prova och från vad man hört av andra.

Själv har jag en begagnad Pink Triangle spelare (gammal) med en Helios Scorpio arm (också gammal). Begagnade kanske 4.000 kr. Till den köpte jag nyligen en ny pickup, Clearaudio Melody MC 6.500 kr, och detta köra jag via en Densen MC-RIIA, begagnad ca 2.500 kr. Total i mitt fall = 13.000 kr, nya delar finns inte längre men var dyrare. Detta kanske skulle motsvara kvaliteten på dina övriga delar, hos mig låter det riktigt fint. Men om man gillar ljudet är en annan fråga.

Prova med samma fråga till Veteran HiFI och kanske till några ytterligare som säljer vinyl. Ljudmakarn ska ha några som ska vara duktiga. Alla HiFi handlare är nog inte så hemma på detta.

Om du har möjlighet skulle kunna ta med din CD-spelare till någon som kan demonstrera en bra vinylkombination så får du höra skillnaden.

Lycka till!

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:58:14  Show Profile Send karvid a Private Message
Tack Martin!
Nu har jag strategin klar för mig!

mvh
Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:23:01  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja jag skulle oxå satsa på nått nytt än din gamla Technics.... Kolla in nån Pro-ject, Roksan eller Rega svarv och välj en pickupp i vettig prisklass...

/Martin
Go to Top of Page

Joe
Member

178 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:54:29  Show Profile Send Joe a Private Message
Hej
Har skummat igenom den här tråden lite snabbt...
Själv köpte jag en Clearaudio Champion, PU: Clearaudio Alpha II, tonarm: Rega RB 250 från Mirre på Veteran HiFi, allt för 12500:- Spelaren är kopplad till RIAA Holfi Ellipse. Med detta är jag ruskigt nöjd, hur det skulle låta i ditt system karvid kan jag inte svara på men fördelen som jag ser det med Cleraudio Champion är att den går att uppgradera i flera steg. Just nu är jag som sagt mycket nöjd med instegsmodellen men jag kommer nog med tiden att uppgradera, när pengarna börjar ramla in igen

I'll see you on the dark side of the moon....
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:43:22  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Karvid,

hör även av dig till Hi End of Sweden eller Vinylbutiken i Stockholm angående Dynavector, - som man inte skall missa om man letar ny pickup - eller RIAA.

www.hiend.se
www.vinylbutiken.com

mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/22 :  08:13:33  Show Profile Send karvid a Private Message
Helt klart att jag skall följa era råd (känns lite onödigt att slänga pengar år fel håll om någon redan har bra erfarenheter).

Jag kommer att söka begagnat som ni föreslår och då ekonomin tillåter uppgradera...

Går det att få tag på begagnade RIIA'n? Eller har alla samma tendens som jag själv, dvs lite "samlare".
Vad skall man betala för ett RIIA? Vad kostar t.ex Holfi Ellipse?

Mvh
Kenneth

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:07:38  Show Profile Send MartinN a Private Message
Hej,

Har själv inte så mycket vinyl på lager och vill därför
inte satsa massor på utrustningen - kör med en Technics
SL-5320. Detta är ingen bra spelare men det finns en
orsak till att jag åtminstone kommer att ha den kvar på
vinden om jag köper någon annan spelare - den är INTE
remdriven utan direktdriven. Visserligen anses det ge
sämre ljud men fördelen är att den är något av en evighets-
maskin - remmen torkar inte och behöver bytas. Dessutom har
den kristall-låst styrning av motorhastigheten och strobo
m.m. Kanske blir det en Project eller Thorens någon gång.
Som pickup har jag Goldring 1022 - fördelen med den är att man
kan köpa endast en dyrare nål och skjuta fast den så har man
en Goldring 1042. PU:n finns det så mycket av så det är minst
sagt svårt att veta vad man vill ha. Har hört att av de på
senaste tiden utkomna PU:na så kunde Linn Adikt vara värd att
testas. Som phonobox har jag Creek OBH-15/OBH-2 Power och den
har fått mycket bra kritik i tysk press - har gått förbi
både Clearaudio Basic och Lehmann Black Cube. Kanske värd
en provlyssning ?

Martin
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/22 :  14:01:02  Show Profile Send karvid a Private Message
Har varit i kontakt med Mirre på "simply Black".
Enligt honom är det mest prisvärda alternativet:
1. MM pickup Clearaudio Virtuoso Wood, kostar 4.400:-sek (passar mycket bra till min skivspelare/tonarm)
2. Clearaudio Basic RIAA kostar 3.500:-

Med denna kombination kommer man väldigt långt enligt mirre. Han ser ingen vinst i att byta spelaren förrän man vill göra en verkligt STOR uppgradering. SL-221 är enl honom avsevärt bättre än de direktdrivna svarvarna från Technics och han anser inte SL-221:an sämre än Thoréns... tonarmen är riktigt hyffsad...

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/22 :  15:25:11  Show Profile Send yak52 a Private Message
Lösningen brukar inte alltid bli den man tror. Även om Mirre företräder Clearaudio så har jag hört flera som blivit mycket nöjda med just Clearaudio Virtuoso.

Lycka till!

/Martin


Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/24 :  19:31:52  Show Profile Send karvid a Private Message
Är det någon som har erfarenheter av "Clearaudio Basic RIAA"???

Är det bra eller finns det bättre för ungefär samma pengar?
(Simply Black rekommenderade mig detta RIAA)

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/24 :  20:08:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Vid en framtida uppgradering bör du även ta en titt på Nottingham Analogue http://www.aslgroup.com/nottingham/index.htm , det jag har sett är bra och låter bra gör de också. The Anna Log är min favorit men priset sätter stopp för min del.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2004/03/24 :  21:46:23  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej igen.

Kan tyvärr inte ge dig något pålitligt råd, jag har själv läst en hel del av alla tips på detta forum, och det är nog det vanliga som gäller. Man får vad man betalar för och det gäller att lyssna själv. Däremot så kan jag tro att anpassning mellan pickupen och RIIA:n är väl så viktigt förutom att delarna ska vara bra var för sig. Jag har sett tips på RIIA-steg som en person varmt rekommenderar och andra tycker mindre bra om.

Dina funderingar kanske kan dela in sig i hur mycket du vill betala just nu och om det kan vara såväl begagnat som nytt. Om du vill betala runt vad Clearaudion kostar så tror jag inte att det är helt fel och den bör vara väl anpassad till pickupen.

Jag tog själv med min Densen RIIA till Veteran butiken och jämförde den mot Clearaudio "Basic Symmetry" (enbart MC-RIIA) 6.580 kr. Skillnaden var inte så jättestor, men Clearaudion lät lite bättre generellt. Om det är värt ett antal tusenlappar mellan, troligen, men inte just nu. Jag fick ju också reda på att min Densen RIIA var rätt bra.

Riktigt bra RIIA-steg är mycket dyra, så du kanske ska vänta innan du väljer väg och först verkligen använder den vinylanläggning du nu får ihop.

Lycka till igen!

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/25 :  15:03:13  Show Profile Send karvid a Private Message
Har just beställt Clearaudio Basic RIAA och en Clearaudio Virtuoso Wood pickup från Simply Black / Veteran HiFi . Dessutom beställde jag ny signalkabel (den kabel som Mirre rekommenderade). Jag planerar att byta den fasta signalkabeln på svarven till en 20 år nyare och 20 gånger bättre kabel!

Jag återkommer med intrycken från svarvens pånyttfödelse!

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/03/25 15:06:37
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2004/03/30 :  22:17:23  Show Profile Send karvid a Private Message
Svarven har återuppstått!!
Har just startat upp den med några gamla skivor från loppis...
Nytt Clearaudio Basic RIAA och en Clearaudio Virtuoso Wood pickup från Simply Black / Veteran HiFi. Dessutom har jag monterat en ny signalkabel från VandenHul...med BulletPlugs. Vilket underbart dynamiskt ljud jag fått! Massor med detaljer men ljudet har inte öppnat upp ännu (bara spelat ca 6 timmar ännu).

Sitter bara och njuter... nästa steg blir att hitta lite bättre skivor/musik som gör svarven rättvisa.
Jämfört med CD-spelaren saknas lite detaljer men å andra sidan finns en helt annan känsla och liv i musiken..

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2004/03/30 22:18:17
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000