HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jamo D870 (Concert 11)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/19 :  13:53:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hej

Är det någon som lyssnat på dessa? Och har något positivt att säga!

Har läst en del, och de har ju fått fina lovord.

Har sett att det är triplewire på 870 är där fler förändringar mellan 11 och 870? Någon som vet?

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/03/19 :  15:48:16  Show Profile Send Soulman a Private Message
Trppelwire?? Är det inte så att man kan ställa in diskant-nivån mha det översta paret "ingångar"? Jag har iaf ett par Jamo D870 och är väldigt, väldigt nöjd. Mycket detaljerat ljud. Och det släpper helt från högtalarna. De bör dock flyttas ut en bit från väggen. Basen kan bli något för tung annars. Sedan behövs det en hel kraft för att få riktig kontroll på basen. Undvik för ljusa/vassa förstärkare/cd-spelare. Det finns en uppenbar risk att det kommer att låta vasst med sådan kringsutrustning. De döljer alltså inget sådant, tvärtom.

Har lite bråttom just nu men är det något mer udu undrar över så är det bara att hojta ;)

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:19:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Så kanske det är, denna länk visar baksidan.

http://www.prisjakt.nu/galleri.php?user=Djim

Edited by - marcus_ec on 2004/03/19 16:21:16
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/19 :  16:57:02  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det är en bi-wire konstruktion med möjlighet att justera frekvensgången 1db upp eller ned över 3kHz, dessutom kan du utöver detta även justera 1db upp eller ned över 10kHz.

För mer detaljerad information kan du titta i manualen: http://www.jamo.se/prodtext/OWMCC3821EFED742CD7214192062138B66420000703110253.pdf



Jag har själv dessa högtalare i Concert 11 och jag är mycket nöjd med hur dom presterar. Ibland så kan jag dock ana att vissa röster kan låta lite tunt (så även piano) men om det är högtalarens fel är oklart (den huvumisstänkte är min billiga gamla Sony XB930q cd-spelare).

Det som slog mig först var hur rent dom spelade ifrån mellanregistret och upp. Efter ett förstärkarbyte (mer effekt åt folket!) så blev även den djupare basen mycket fastare.

Men som Soulman säger, i vissa fall så kan den låta vasst. T.ex så har jag testate Primare A30.1 (förstärkare) och då var det riktigt obehagligt! Men den förstärkare lät även vasst via Sonus Faber Cremona Auditor så det är primärt förstärkarens fel, men det var mycket mer påtagligt via Jamo Concert 11.


Tyvär har även jag lite att göra just nu. Men kom gärna med konkreta frågor så ska vi se om vi kan svara på dom!

Soulman: Du som har haft exakt samma kombination sony-jamo, upplevde du att rösterna fick mera kropp efter att du skaffade Perpetual DACen?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/19 :  17:30:46  Show Profile Send edison a Private Message
Hmmm...kollegan har ett par, som spelar med en "mellanmodell" DD/DTS-reciever från Onkyo.Det jag ibland hört från ägaren är att basen skulle kunna vara mer framfusig än den är (har själv bara ytterst hastigt provlysnat den kombinationen, minns inte så vidare värst bra hur det lät tyvärr)
Blir nog intressant att se om min EDISON 60 kan åstadkomma något nice från dessa lådor...kanske blir det fritt från eventuell vasshet i alla fall...men kanske den ändå är väl klen för att orka driva dem till "tillräcklig" nivå...(?)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/19 :  18:57:08  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag kan även säga att så vitt jag vet så är det ingen skillnad mellan D870 och Concert 11 förutom namnet och vilka färger som dom finns i.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/19 :  20:36:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Känns kanske rätt meningslöst att byta från Canton RC-L till Jamo D870(Concert 11) men jag är sugen på något nytt projekt.

Någon som vet det exakta måttet på diskanten? Är det en 110.4mm eller är det en 110.0.

Och varför undrar jag det? Jo Seas Excel har en helt klart intressant diskant (millenium) som hade suttit som handsken i hålet.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:18:07  Show Profile Send Patrik B a Private Message
I en annan tråd på detta forum http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27202 så länkar man till en sida som listar elementen i olika högtalare.

Och enligt denna lista så innehåller Jamo Concert 8 (vilket är stativmodellen utav Concert 11)
Concert 11 innehåller sedan ytterliggare ett 6½" element utav okänd härkomst...


Enligt Hifi-kits hemsida så är det T25-002 (http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=193) som är Millenium modellen...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/19 :  21:56:21  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag letade också efter häromsten av 6.5 men kunde inte hitta den. Är kanske en Seas som inte Sverige har...

Edited by - marcus_ec on 2004/03/19 21:58:45
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/20 :  10:36:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon i södra skåne som har ett par 870/11? (Lyssna på)
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:55:10  Show Profile Send Soulman a Private Message
Patrik B -> Det går nästan inte att ens jämföra ljudet före och efter jag skaffade Perpetual P-1A + P-3A Det är som att jämföra ett svenskt korplag i fotboll med Real Madrid... Eller kanske inte riktigt, men nära på.

Allt blev mycket, mycket bättre med Perpetual. Ljudet blev fylligare. Bättre dynamik. Betydligt mindre vass diskant. Betydligt fastare bas. Röster blev bättre med mer kropp. Utplaceringen av röster och instrument i ljudbilden blev enormt mycket bättre. Jag kan nog fortsätta i (nästan) all evighet...

Jag tycker helt klart att du skall försöka låna hem en bättre cd-spelare och jämföra. Men se för allt i världen till att ge den lånade spelaren ordentligt med tid...

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:02:22  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Soulman: Så du har alltså både rumskorrektion samt DAC i Perpetual-kombinationen, då kan det ju vara rumskorrektionen som ger den extra tyngden i basen samt kroppen i rösterna... Köpte du nytt eller begagnat? Och vad kostade det?

Har du prövat att köra med bara DACen?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:30:41  Show Profile Send Soulman a Private Message
PatrikB -> Nej jag har ingen rumskorrektion i min Perpetual P-1A. Den finns inte än... De verkar till slut vara på "g" med SOCS som är högtalarkorrektion, typ. P-1A fungerar endast som uppsamplare hos mig. Kör man utan P-1A kan P-3A sampla upp signalen själv men den gör tydligen inte det på samma (läs: lika bra) sätt som P-1A gör.

Nog om det.. Ja, jag har provat att bara köra med DAC:en. Jag köpte nämligen först en P-3A och senare en P-1A. Båda är frexten köpta begagnade för ca 5 kkr styck. Kör man bara med P-3A så får man alla de förbättringar som jag skrev om tidigare. Men man vår "inte lika mycket" av dem som med båda burkarna inkopplade. Med P-1A blir ljudet lite rundare och fylligare. Betydligt mindre "digitalt" tycker jag iaf. Frågar du min flickvän så är skillanderna knappt hörbara mellan någon av Sony, P-3A och P-1A Som vanligt är det svårt att "vikta" hur stor en skillnad egentligen är.

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2004/03/21 :  14:15:18  Show Profile Send jiha a Private Message
Intressant tråd det här.. Går själv i tankar som leder till D870 (har D590 idag). Vad tror ni om Advantage Thor för att driva dom? Finns det risk att det blir för ljust(essigt)ljud?

Skulle gärna låna ut Thor:en om det finns någon i gbg-området som har ett par D870..

// Jiha

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2004/03/22 :  12:35:39  Show Profile Send Soulman a Private Message
jiha -> Personligen tror jag att Thor skulle passa alldeles utmärkt. Har iofs bara hört Thor med ett par prototyper till högtalare hos Hifi Consult. Men det lät grymt bra.

Det finns ju en kille i Gbg som skall sälja sina Jamo... Kolla med honom ifall du får ta med dig stärkaren. Kolla länk:

http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=11469

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/22 :  14:06:53  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Bytes mot bose, han borde se den senaste bose tråden!
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/22 :  14:37:36  Show Profile Send goldfish a Private Message
"Jiha"

Jag bor i Göteborgsområdet och har ett par D870,
har även ett par 830.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/03/22 14:38:54
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/22 :  15:08:16  Show Profile Send Patrik B a Private Message
För ett par månader sen så var det någon som krängde ett par Jamo D870 för 11.500kr (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=19392). Jag köpte mina Jamo Concert 11 (vilket är samma högtalar så vitt jag vet) för 2½ år sedan hos Esoterisk-Hifi för 14.500kr. Dessutom så ligger väl nypriset på högtalarna någonstans kring 27.000kr.

Det borde med andra ord finnas en viss prutmån på högtalarna i Göteborg...

Mvh
Patrik B

Edited by - Patrik B on 2004/03/22 15:21:12
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000