Japp, nu skall jag sälja mina älskade QRS Neptunus. Det är ett unikt par, de enda i mahogny med många lager båtlack ovanpå! Toppen är i silver. (Se bilder nedan) Högtalarna står på Super Spikes.
Högtalaren behöver kanske inte någon närmare presentation men för er som inte känner till den så följer här lite info från Hifi Consults hemsida:
Detta är en högtalare som i elementval är lik lillebror Saturnus. Elementbestyckning: Scanspeaks finaste 1" diskantelement, 7" mellanregisterelement i kolfiber som sitter i många berömda högtalare upp till 10 gånger pengarna. QRS variant är en speceialbeställd typ där kolfibret är coatat med ferrooxid. I Neptunus har man dock gått ett steg vidare och gjort en mer kompromisslös fullregisterhögtalare. Mellanregister och diskantelement är samma men här satt i en separat topp av flerlagers lackad MDF. Toppen går att vinkla vilket möjliggör exakt injustering i olika rum och lyssningsavstånd. På baksidan hittar vi återigen justeringsmöjligheter i fyra olika områden. Basen är liksom i saturnus isobarikkopplad men här används 10" element. Om något sticker ut och alltid blir ihågkommet efter provlyssning av en Neptunus så är det just basområdet. Ren, torr, djup och slagkraftig. Det låter helt enkelt väldigt lite låda och väldigt mycket luft. I en så pass stor låda får man också plats med större delningsfilterkomponenter av kompromisslös sort. Renhet och upplösning i en Neptunus är alltså ett snäpp bättre än den redan utmärkta Saturnusen. Du hittar manualen på denna sida: länk Pris 74 000:- med träpaneler runt om (och nu folk, snackar vi inte fanér utan riktiga doningar…) Tekniska specifikationer: Rek förstärkareffekt: 75-300 Watt
Nominell impedans: 4 Ohm
Frekvensomfång: 21-20 000 Hz +/-3dB
Känslighet: 89 dB
Element: 3 st 10" baselement varav en är passiv 1 st 7" mellanregister med metalliserat ytskikt på coatad kolfiber. Gjutet chassie, dubbla magneter och fasplugg. 1 st 1" diskantelement, tygdome.
Mått & vikt: Höjd: 1210 mm Bredd: 320 mm exklusive tygkorgar som skyddar baselementen Djup: 520 mm Vikt: 66 kg/st. Nypris med VANLIGA träsidor 74.000:- (vad mahogny kostar vågar jag inte fundera på...) Mitt pris 40.000:-
Snacka om att jag har dalig timing. Perfect lage och jag ar utomlands och florerar. Som f.d. agare till ett par Saturnus ar ju detta det naturliga klivet.
He he he... Ja du har ju köpt kvalitetshögtalare av mig förr... Dom är ju inte sålda än mina Neptunus så är du inte borta för länge kanske du hinner hem... Men det kommer en intressent och lyssnar på dem på torsdag...