HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Säljes
 SÅLT: OTL-Rörslutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/19 :  02:30:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag säljer ett av mina hembyggda slutsteg. Det är en Transcendent T8 byggd enligt beskrivningen i Bruce Rozenblit´s bok "Audio Reality". Effekten ligger på cirka 80W per kanal i 8 ohm. Med rätt högtalarmatchning och bra komponenter i övrigt ger slutsteget ett helt sagolikt ljud. Transcendent T8 fanns med på Stereophiles klass A lista över rekommenderade komponenter 1998 och 1999.

http://www.transcendentsound.com/T8OTL.htm

http://www.audioreview.com/Amplifiers/Transcendent%20Sound,T8,Monoblock,OTL/PRD_116203_1583crx.aspx

Man bör veta följande: Slutsteget gillar inte låga impedanser och trögdrivna högtalare. 4 ohm och 90dB är OK, liksom 8 ohm och 87dB. (Jag har i och för sig kört slutsteget med bandhögtalare på 4 ohm och cirka 87dB utan problem också.) Slutsteget ger cirka 400W värme i lyssningsrummet på tomgång.

Provlyssning är möjligt att arrangera hemma hos mig i Mölndal.

Begärt pris: 9 000 kr. Eventuellt kan byte med bra DA-omvandlare eller CD-spelare vara intressant. PMa om du är intresserad.

Det är det högra slutsteget på bilden:

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/21 13:18:15

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:09:40  Show Profile Send qsecofr a Private Message
ungefärligt pris ?
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:13:15  Show Profile Send Larsho a Private Message
Begärt pris: 10 000 kr

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:15:45  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Detta är ju ruggigt fina byggen måste jag säga.

Bernt: Vågar man fråga vad det kommer att ersättas med? :)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/23 :  12:28:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Wolfie: Hehe... Något hembyggt som är mycket, mycket kallare! Två såna här i lyssningsrummet blir aningen varmt, overkill att ha sånt till dipolbasar fast det spelar bra!
Det här slutsteget spelar snarlikt mitt nyare OTL-bygge som finns i den här det här bildreportaget: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=22537
Spelsättet är otroligt dynamiskt, lättflytande och musikaliskt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/23 :  13:51:30  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Bernt: Ahhh då förstår jag :)

Spelar det steget som du ska sälja ens hälften så bra som det nya (enligt den beröm det fått i tråden du länkade) så kan det ju bara ses som ett kap...

Det är inte lite man börjar fundera över att sälja Dynamic Precison steget... Det blir lite kallt i vardagsrummet vintertid...

edit: IcePower till subbarna?

Ingen ordning utan kaos!

Edited by - Wolfie on 2004/03/24 09:34:46
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/24 :  09:47:34  Show Profile Send Margaux a Private Message
Hej Bernt

Du får inte locka med sånt här

Hur skulle du karaktärisera ljudet jämfärt med

1) Ditt stora OTL steg. Skillnader?
2) Ett single-end 300B slutsteg (som egentligen är på min "roadmap")

Andra funderingar.

Vad är skillanden i komponentval mellan ditt steg och den fördiga byggsatsen. Går den att uppgradera till "lågbrus" versionen?

BTW: Om (när) huset brinner upp. Gäller försäkringen då?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/03/24 10:08:37
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/24 :  10:46:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
1. Det stora har aningen mer detaljerat ljud och spelar lite mer kraftfullt pga något större nätdel och fler rör. Det är inga stora skillnader. Karaktären är densamma.

2. OTLen har mycket mer effekt. I övrigt vet jag inte för jag har inte jämfört sida vid sida med något SE 300B slutsteg. Jag kan tänka mig att OTL-en är betydligt mer kompetent i basen.

T8 finns inte att köpa i byggsats. Detta är lågbrusversionen.
Försäkringsfrågan kan jag inte svara på faktiskt, men jag vet att förstärkaren har gått problemfritt sen jag byggde den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/04/24 20:11:40
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2004/03/27 :  15:14:30  Show Profile Send Tomas a Private Message
Jag kan gå i god att detta slutsteg ljudmässigt står sig mkt bra mot ett par Perreaux monoblock för 62000kr. Annat ljudideal bara. Ruggigt bra ljud som MÅSTE höras om ni går i uppgraderings-tankar runt dessa pengar, slår garanterat allt i denna prisklass.


MVH

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

Fyhr
Member

236 Posts

Posted - 2004/04/21 :  18:48:57  Show Profile Send Fyhr a Private Message
jag är garranterat sugen, måste bara lyckas sälja min nuvarande stärkare! återkommer
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2004/05/13 :  21:04:40  Show Profile Send lars a Private Message
Bernt

Det ser ut som om dom driver ett par Thiel-högtalare, som väl har besvärlig impedans för rör.

Är det OK med Thiel (3.6 ser det ut som)?

mvh Lasse
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/05/13 :  21:19:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är ett par CS6'or på bilden.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/14 :  09:55:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nej, Thiel CS6 gick inte alls bra. Fotot är taget hemma hos CH där vi testade detta.
Däremot funkade det helt lysande med JMLab Utopia.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000