Author |
Topic |
CC
Member
3981 Posts |
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 10:12:33
|
Tråd rapporterad till moderator. |
Exit Planet Dust |
|
|
mapem
Member
611 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 10:32:42
|
En gång i tiden var Mr Bose en seriös och innovativ högtalarkonstruktör som var inne på lite samma tankar som Stig Carlsson om direkt och reflekterat ljud. Jag minns en artikel i en mkt seriös svensk musik- och ljudtidskrift nån gång för länge länge sen då en Bose-modell jämfördes med Sonab OA2212 och Carlssonhögtalaren "vann" (förstås), men man tyckte Bosehögtalaren var inte oäven den heller. Så Bose var nog Hi End på den tiden. Sen blev det mer och mer design och PA, och idag skulle man ju knappast reflektera över ett skaffa sig en Bose. Lite samma utveckling har ju B&O haft. Från status som audiofilmärke till design och lifestyle. Fast dom har ju ryckt upp sig på sistone. Det kanske Bose också gör, vad vet man. Jag är emot alla dåliga Bosehögtalare (dom som finns nu) men för alla bra Bosehögtalare (dom som har funnits, och kanske finns?). |
|
|
pekka
Member
190 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 10:43:02
|
Bose 901 MKIII har jag haft en gång Det var typiska imponatorhögtalare. Allting lät brett och stort Ibland passade det in på det man lyssnade till. Verdis Requem och stora orgelverk lät imponerande. Men när små uppsättningar stråkkvartett etc lät som de spelade på gigantiska instrument blev det bara för mycket.
PEKKA
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 11:09:36
|
CC
OK ni vinner jag struntar i denna tråd nu, verkar bara gå ut på en sak |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 11:19:33
|
Kan du inte istället tala om vad som är så bra med bose? Vi andra verkar ju inte ha hört det i alla fall. |
No hay banda!! |
|
|
epkpeng
400.000-klubben
4228 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 12:01:27
|
Hejsan, Måste vi gå in och moderera? Jag får känslan av att det är god stämning, även om det kastas lite "tjafsiga kommentarer"!??
Hoppas ni kan fortsätta diskussionen och hålla kvar ett "mål" med diskussionen och inte minst - komma frammåt!
// Pär
|
|
|
DIYamps
Ej medlem längre
785 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 12:03:33
|
epkpeng, jag kan be om ursäkt för mina korkade kommentarer men jag tycker bara att Bose verkar bli orättvist behandlad. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
molsson
Member
1646 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 12:19:04
|
Målet är fortfarande att utröna om bose är bös eller inte. De enda 2 positiva kan inte/vill inte berätta vad som är så bra. |
No hay banda!! |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 12:23:42
|
Näe, märkligt! Inte en enda kommentar om varför eller på vilket sätt Bose är bra, eller för den delen vad som skulle vara sämre i samma prisklass.
Summa summarum = Bös! |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 12:28:06
|
Hade hemma ett Bose-system för provlyssning för massa år sedan. O det var inget kul. Vi provade en massa olika placeringar men vi fick det inte att låta bra Till slut så fastnade vi för ett par Opus3 chorus (dessa var dessutom några tusen billigare än Bose-systemet) Har fortfarande Chorus högtalarna o trivs med dem. Fast jag måste ju säga att det finns många andra högtalare som låter bättre....
Så tyvärr så är mina erfarenheter med Bose inte allt för positiva...
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
VA333ES
Member
90 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 13:34:20
|
Den provlyssning jag gjorde av ett Lifestyle-system för 39.900 kronor var väl inte allt för positiv. Okey, det låter säkert okey för de som är vana vid kompaktstereos och liknande, men jämfört med vad en konventionell kvalitetsanläggning presterar ifråga om detaljrikedom, realism och renhet är verkligen inte livsstilen från Bose något att hänga i granen.;)
Boseljudet var enligt mig detaljfattigt, ljust och generellt ickeimponerande. Det vore bra om de istället höll sig till att tillverka vettiga högtalare med sin Direct/Reflecting-teknologi som är intressant - om den används rätt (det tycker jag inte att Lifestyle-systemen gör). Vissa saker de skriver i sin katalog kan vara intressanta men det kräver betydligt bättre konstruktion för att kunna bli faktorer att räkna med. |
Stereon: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=67255 |
|
|
bjarne
RödaTråden vinnare
778 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 13:44:53
|
får väl ursäkta mig igen, men det mesta jag skriviyt har varit seriöst menat, även om ordvalet varit lite raljerande och ironiskt. Jag skämtade sedan tillbaka till DIYamps och Larsho som jag trodde skämtade med oss andra... (Det gäller även mitt rop på moderatorer). Hoppas ingen blidde sur. |
|
|
remote
Starting Member
41 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 14:02:12
|
Var själv SERIÖST intresserad av BOSE när jag skulle köpa ny stereo nyss, men BOSE föll bort dels pga ljudkvaliteten, men inte minst pga byggkvaliteten på den kombinerade receivern/cdn: det var den rappligaste, tattigaste plastlucka jag sett! Iofs klädd i RF plåt, men den förstärkte känslan av "Golstar/Kenny-bensinmackshemelektronik" om ni förstår mitt intryck...
Ett koll i plånboken och inköpte istället Rotels RA02/RCD02 och dynaudio A72. Det ser lika bra ut som det låter...:-) |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Marcus_editor
Ej medlem längre
192 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 14:33:04
|
DIYamps har varit ironisk genom hela tråden - "Bose är så bra att alla förstärkare låter skit" var en giveaway. Ungerfär som någon skulle ropa "Svenskt kött är mörast i världen" när vi alla vet att det är segast.
Mvh, Marcus |
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 14:35:21
|
Ja det var ju moget sagt |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
razor
Member
162 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 14:57:53
|
Asch, nu ska vi inte vara dumma mot farbror Bosse. |
|
|
buffy
Member
156 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 16:59:11
|
Fattar "ni" inte att den diskussion INTE går ut på att vinna något.. Ni som tar åt er är "ni" |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 18:21:02
|
quote: Ungerfär som någon skulle ropa "Svenskt kött är mörast i världen" när vi alla vet att det är segast.
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 18:37:54
|
"Bose är så bra att alla förstärkare låter skit."
Det där var typ det roligaste jag läst på detta forum. |
|
|
Mnyb
Member
271 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 12:40:00
|
oj Oj, vad är poängen med denna tråd? Bose produkterna är ju uppenbart inte byggda med ljudkvalitet som mål. Så varför detta på ett hifi forum ? Nästa steg vore ju att köra längdskidor i slamombacken och gnälla på att man bryter armar och ben ;-) Ni håller ju bara de stackars moderatorerna upptagna med en tråd som inte tillför hifi'n något alls.
simma lungt |
Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3 |
|
|
Topic |
|