HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bose, bra eller skit?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

d_kay
Member

266 Posts

Posted - 2004/03/18 :  17:31:16  Show Profile Send d_kay a Private Message
Har läst lite grann på nätet. Tydligen finns det en hel del Anti-Bose anhängare där ute. Det snackas också om att varför det inte finns några tester av Bose's produkter är att isåfall skulle tidningen bli stämd för förtal... stämmer detta eller är gör Bose bra produkter?


Tangbandare rulez!

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/18 :  17:54:19  Show Profile Send weezer a Private Message
Bose gör liftstylesystem som syns lite och låter därefter. Inga dåliga saker och prioriterar man utseende/diskret lösning är det säkert bra, men man får ju roligare saker för pengarna IMO. "Dont advice your friends buy Bose" har man ju hört .

Edited by - weezer on 2004/03/18 17:54:40
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/18 :  17:59:25  Show Profile Send MartinH a Private Message
För pengarna får man klart bättre grejer, men som sagt så är dom snygga och designade, men ljudet och prestandan är inte där efter....

/M
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/18 :  18:06:40  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Till och med jänkarna själva börjar ge upp på detta tröttsamma märke:
http://www.intellexual.net/bose.html
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/18 :  18:13:39  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Va är det för fel på bose ? Jag tror att alla säger att bose e skit för att dom aldrig har hört dom eller råkat höra ett par som varit trasiga eller ett par med kassa deln filter eller förstärkare. Det sätter med största sannolighet samma element även i andra HIFI högtalare som köps.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/18 :  18:18:33  Show Profile Send n0p a Private Message
http://www.intellexual.net/bose.html här finns lite läsning om Bose.

Jag tror att tiden har börjat komma ifatt Bose, för ett antal år sedan var dem först med "lifestyle-konceptet" dvs små sub/sat-lösningar och elektronik. Nu har nästan varje tillverkare en serie som kan konkurera med Bose vad det gäller högtalare. Plus att handlarna är inte sena på att sätta ihop ett paketpris på elektronik och högtalare.

Om Bose gör bra produkter, det får du med dina egna öron avgöra.

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/18 :  18:21:07  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Verkligen inte - BOSE element hittar du i klockradio och liknande produkter. Satelliterna har ett frekvensomfång (uppmätt av Sound&Vision Magazine 1999) på 280Hz till 13,3KHz +/- 10,5dB och basmodulen har frekvensomfång 46Hz till 202Hz. Hoppsan! Kan knappast bli sämre.

Ställ upp vilken BOSE anläggning som helst i ett rum bredvid en anläggning med "riktiga prylar" till samma pris som BOSE-anläggningen...så tror jag hands down ingen skulle få för sig att köpa skräpet. Jag har varit på flera BOSE demos när jag bodde i USA och försökt förstå vad det är frågan om men kommit fram till att det är ett rent skämt. Ocker!!

Vill man ha en kompakt anläggning varför inte Rotel R02 CD och förstärkare med ett par Dynaudio Audience 52SE till samma pris som något av BOSE's instegsmodeller. Inte konstigt att BOSE systemen står för sig själva i butiker (och ofta säljs av kläd/heminredningsbutiker typ Debenhams och House Of Fraser här i UK).

Såhär "vackert" mäter ett BOSE system (frekvensgång):



Är man det minsta intresserad av naturligt ljud blir man nästan förbannad att folk fortfarande slänger pengarna i sjön.

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/03/18 18:24:29
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/18 :  18:36:46  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Vilket skitsnack! Bara för att dett par mätte så betyder det ju inte att alla Bose högtalare e skit, och detta beror knappast på elementen utan snarare på delningsfiltren och det skulle inte förvåna mej om Bose är bättre än mina ultrabudgethögtalare köpta på en secondhand affär.
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/18 :  18:54:45  Show Profile Send molsson a Private Message
Men, bose ÄR ju skit. Det låter skit, luktar skit, det till och med smakar skit. Då måste det väl vara skit. Bose=Bös.

No hay banda!!
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/03/18 :  19:04:05  Show Profile Send buffy a Private Message
Kabelmackan ! :) en sann bosehatare :) farsans polare i arabemiraten tog hem ett system för ett par tusenlappar för ett par år sedan och jag vill påstå att det inte låter så fruktansvärt som du påstår,, menmen, vad spelar det för roll.. en diskussion går ju inte ut på att vinna något som förhoppningsvis ALLA förstår.. Det som gör mig helt jävla ursinnig är dock att systemet har varit på reparation i 2 år nu.., ingen kan laga det.. Till slut åkte bosen upp till sthlm, där de konstaterade att de mekaniker som hade varit där och pillat var riktiga idioter.. ( såklart den var ju på reparation i västerås ) Nu kan de inte laga fanskapet eftersom det sitter massa extrakomponenter här och där.. aja man blir ju arg..
Någon som vill laga en BOSE ? :)
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/18 :  19:12:27  Show Profile Send masur a Private Message
Bose har själva bäddat för sitt dåliga rykte. En arbetskamrat jämförde för inte så länge sedan Bose med ALR/Jordan och konstaterade att det saknades något i mitten av ljudbilden. Det blev förståss ALR/Jordan (minns inte vilken modell). Det finns tester av Bose på senare år, efter år 2000, som ger Bose godkänt. Huruvida Bose har bättrat sig vill jag låta vara osagt. Däremot har jag sent 80-tal lyssnat en del på Bose hos Best Sound och fascinerats av vad de åstadkom trots sin ringa storlek. Inte minst i form av ljudspridning och fyllig bas.
Bose har ett starkt varumärke och hög status i vissa kretsar. Det ger utslag i sammanställningar som publiceras i finanstidningar (Dagens Industri, financial Times etc.). Den som inte är genuint HiFi-intresserad faller därför lätt för Bose efter en demo. Trots bristerna i ljudbilden är det många Bose ägare som är nöjda. Inte minst p.g.a. designen och märkets status. Att en stor del av HiFi-världens s.k. "nördar" har en annan uppfattning verkar inte bekymra.

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/18 :  19:13:51  Show Profile Send Per G a Private Message
I det här fallet så har jag personlig erfarenhet av diverse uppsättningar med Bose högtalare så jag tar mig friheten att yttra mig.
Tiden har helt klart sprungit ifrån Bose och designen är väl det ende som fortfarande är godkänt. På frågan tråden handlar om lägger jag med stor säkerhet min röst på det sistnämnda!
/Per

You're nobody without a Naim

Edited by - Per G on 2004/03/18 19:15:36
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/18 :  19:30:51  Show Profile Send CC a Private Message
Håller med ovanstående talare!
Alltså det sistnämnda!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/18 :  20:57:49  Show Profile Send krippe a Private Message
Tycker texten (i bifogade länk) är lite märklig på ett sätt. Författaren skriver att Bose i USA riktar sig till "mass-market" konsumenten som handlar på ställen som Walmart, Best Buy, Sam's Club, Price Costco, Sears, Montgomery Wards, d v s lågpriskedjor, samt att konkurrensen i dessa butiker utgörs av japanska märken som Technics, Cerwin Vega (är väl amerikanskt???), Pioneer, Kenwood, och Sony och därför är det inte så konstigt att de låter bättre (om jag förstod texten rätt).

MEN...i Sverige är Bose system inte direkt billiga (mellan 10 - 20 000 kr) och säljs på ställen som Lars Bengtsson Ljud/Video som väl inte precis är en lågpris butik.

...eller har jag missat något
Go to Top of Page

anarkizt
Member

132 Posts

Posted - 2004/03/18 :  21:35:31  Show Profile  Visit anarkizt's Homepage Send anarkizt a Private Message
För att svara på rubriken - Skit!

Har hört en del Bose-system både hemma, i större rum (konferens & skola) och i butiker och det har aldrig låtit bra. Och deras 3-2-1 system måste väl vara ett skämt...

Nej, bu för Bose!
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/18 :  21:48:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Bose används på en hel del offentliga ställen där dom behöver få ut information med hög volym. Bla. på centralstationen i Göteborg finns en hel del Bosehögtalare. Men dom är knappast av en typ som passar hemma.

I senaste numret av tidningen Ljud & Bild hemma som jag fick i brevlådan idag har Bose testats mot ett antal andra högtalarmärken.
Testet hanlar om surroundpaket med 6 olika fabrikat i prisklassen 13000 till 18000 kr. Bose gör inte helt bort sig i det samanhanget, men är placerad näst sist i testet. Och är näst dyrast.


Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:10:59  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Man kan ju vända på frågan - är det något bra med BOSE om man ser till de två parametrarna LJUD och PRIS? Som någon helt korrekt påpekade är ju systemen ultradyra i förhållande till vad man får för pengarna, vilket marknadsförarna på BOSE kan dunka varandra i ryggen för. Folk som köper BOSE missar en hel del av den glädje hi-fi kan bjuda på och får istället tråkigt oengagerande ljud i sina hem.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:25:33  Show Profile Send krippe a Private Message
Apropå 3-2-1 systemet:

"Bose, en av världens ledande leverantörer av
ljudsystem, har lanserat världsnyheten Bose
3.2.1 hemmabio system på den svenska marknaden.
Bose 3.2.1 vänder på begreppen och omger dig med
äkta surround ljud – utan onödigt krångel.

Bose 3.2.1 innehåller två små högtalare istället
för fem. Ett kompakt mediacenter med DVD/CD och
radio istället för flera komplicerade
komponenter och en kraftfull basmodul att gömma
var som helst i rummet. Installationen tar bara
några minuter – packa upp, plugga in tre kablar
och du är klar"

...det är alltså något så revolutionerande som ett surroundljud från två högtalare. Fantastiskt. Hade inte alla japanska massproduktions "mini-tower" anläggningar också en sån funktion redan på typ 90-talet? Fast när Bose gör det är det tydligen revolution och världsnyhet..he he


(Sorry kunde inte längre värja mig för grupptrycket att snacka skit om Bose trots att jag aldrig hört dem själv )

Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:47:36  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
...det är alltså något så revolutionerande som ett surroundljud från två högtalare. Fantastiskt. Hade inte alla japanska massproduktions "mini-tower" anläggningar också en sån funktion redan på typ 90-talet? Fast när Bose gör det är det tydligen revolution och världsnyhet..he he

Jämför med Microsoft. De har sällan haft den tekniskt bästa produkten men varit mästare på marknadsföring. Framgång föder framgång!
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2004/03/18 :  22:52:31  Show Profile Send Wizard a Private Message
Bös...

Wizard
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:19:10  Show Profile Send bjarne a Private Message
Problemet är väl att vi här bryr oss om ljud, och vill att andra "ska förstå". När dom då går för att köpa sig ett finsystem för sisådär 20-40kkr och köper bose blir vi upprörda, för våra blivande själfränder blev istället förtappade själar som dessutom har mage att klaga på våra skrymmande högtalare med dåligt tryck i basen. Och ärligt talat: Hur många bosesystem ställs upp i någon slags ideal lyssningposition?

Jag var hemma hos min chef häromveckan med skivan Mandraki Beach, Andreas Gidlund Kvartett, som förning. Tycker att det är en festlig grej på spåret Night and Day där man hör pianisten mummel till pianospelet ganska tydligt, festligt eftersom det recenserades som typ "tråkigt att scatsången är så nedmickad". Detta skulle demas, men visade sig vara i princip ohörbart på chefens boseanläggning (2 år gammal, minns inte "numret" på den, stereo iallafall). Det finns en del topp, och en hel del midbas, men röster samt djupbas är fantastiskt dåligt återgivet. Dessa två karakteristika är så stora i samtliga bose:ar jag hört att jag inte har tänkt på något vad gäller övrigt, typ upplösning, klangnaturlighet osv. Hade de kostat en fjärdedel av vad de gör hade jag inte ansett att folk blir så lurade, och alltså hade jag inte brytt mig mer om det än om andra som använder sub-sat till musiklyssning...ju för det är ju upp till var och en....ju

för övrigt finns det massor av tester

Edited by - bjarne on 2004/03/18 23:42:32
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:31:43  Show Profile Send Larsho a Private Message
Oj så positiva vi är här då

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:34:30  Show Profile Send Per G a Private Message
Verkar vara relativt lika syn på Bose's missljud, det glädjer mig!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:38:24  Show Profile Send Larsho a Private Message
Varför skulle det glädja någon

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:40:16  Show Profile Send molsson a Private Message
Gillar du bose, larsho?

No hay banda!!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:41:30  Show Profile Send bjarne a Private Message
Kom ihåg den här så jag letade upp den för jag tyckte det var kul http://www.graskinhometheatre.bigstep.com/generic.html?pid=9
quote:
To begin with, Bose speakers produce a particular sound -- most audiophiles refer to it as the "Bose Sound" (clever bunch these audiophiles)
quote:
Oj så positiva vi är här då
äh,det är ju bara för att dom lyckats så bra med sin marknadsförning. Jämför med B&O som det faktiskt fnyses lite åt också pga att dom kan ta mycket betalt. Dom håller ju fortfarande välljudet högt och kommer med innovationer dock.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000