HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 TAG-Mclaren DPA32R
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:38:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Har någon testat DPA32R?
Jag har så smått börjat fundera på nästa uppgradering (som kommer ske någon gång i framtiden, jag håller fortfarande på och återhämtar mig från en rätt tung uppgraderingsrunda).

Jag använder nu en "hygglig" DVD-spelare även för CD och min reciever som försteg. Slutsteg+högtalare förkännar nog någonting bättre och egentligen vore väl en ny CD+försteg det mest logiska.

Ett alternativ vore ju dock en separat DAC med DVDn som transport. Fördelen med DPA32R är ju att det är ett försteg med inbyggs DAC som dessutom kan routa digitala signaler (om jag fattat det rätt kan jag skicka flerkanalsinfo vidare till min reciever vid filmtittande) så på papperet ser den väldigt bra ut. Priset är också relativt humant (med tanke på att det både är försteg och DAC).

Så, nu är frågan, hur låter det?

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:18:04  Show Profile Send Margaux a Private Message
Om du skall köpa den begagnad är det antagligen 96 kHz DACar i den.

Dessa är inte lika bra som 192 KHz varianten. Skillnaden är inte stor men den finns där. Den går ju dock att uppgradera.

Begagnad kostar den väl ändå nästan lika mycket som en AV32R. TAG uppger själva att DP32R 96 skall vara lite bättre än AV32R 96. Frågan är om det då ändå inte är bättre att slå till på en AV32R 96.

Det som är negativt med den första AV32R var att man inte kunde routa en D/A omvandlad signal till hörlurar. Det har man alltid kunnat på DP32R.

Det enklaste är nog ändå att testa med din DVD-spelare om DP32R tillför något om man matar den digitalt. Annars är det kanske bättre att satsa på ett renodlat analogt försteg där pengarna inte satsats på digitaltekniken.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/18 :  20:59:54  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har nog närmast funderat på att köpa den ny med 192 KHz DAC.
Har sett den för 22000 kr och det kan ju vara ett bra pris om man får ett försteg+DAC.

Jag vet inte riktigt vilka alternativ som skulle finnas för detta pris. Det stora problemet är ju DACar som det inte finns så många av, särskilt inte där man kan skicka vidare den digitala signalen till en processor när man vill det (inte en livsnödvändig funktion men bekväm, alternativet är ju att koppla om kablar varje gång eller bygga egen switchbox).
Försteg finns det ju en del att välja på så det är ett mindre problem, något borde man ju hitta som man gillar.
Alternativet är ju som sagt att köpa en separat CD, någon av Sonys SACD maskiner ligger bra till (även om drömmen är en Shanling T200C).
Även om jag är något prylgalen så måste jag dock säga att jag drar mig lite för att ha ytterligare en apparat i racket. Att köpa en ny DVD känns inte heller aktuelllt då jag är helt nöjd med bilddelen på den jag har.
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/18 :  23:20:02  Show Profile Send Margaux a Private Message
f95toli

Jag skulle dock inte köpa en ny DPA32R. Bättre då med en begagnad AV32R för samma pris som kan mer men i stort sett lika bra ljud. Eller?

Det finns en begagnad DPA32R med 192 DACs för 695 pund på TAGs hemsida.

Supporten från England är extremt bra så bekymra dig inte för garantier och reparationer. Det är bara att mejla till deras helpdesk om man har problem eller frågor.

Lycka till.


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/19 :  10:15:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack för tipset. Det är onekligen lite frestande att köpa ett av de ex. som fanns kvar. Dock kommer jag nog vänta några månader och ev. prova lita andra konstellationer också, just nu är det mest lösa funderingar men det är ju alltid bra att få tips.

Mitt största problem nu är att det faktisk låter riktigt bra som det är, det kommer nog ta några måndader innan jag hittar något svaghet i anläggningen jag måste råda bot på

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2004/03/19 :  11:20:29  Show Profile Send Margaux a Private Message
He he,

uppgraderingssjukan...det är vägen och inte målet som är det roliga.

För att göra livet lite svårare för dig...även om du säkert redan vet det som jag skriver här:

Om du köper en begagnad AV32R så kan den sedan uppgraderas till AV32R DP när du vill ,ja tom till AV192R. Dess syskon AV192R har exakt samma ljudkvalitet och funktionalitet som AV32R DP(fast även möjlighet till bl.a. videoprocessor).

Se gärna testet i senaste Stereophile Guide Home Theater. Den klassas i högsta klassen AAAA (vilket egentligen inte säger någonting iof). Jag tycker t.ex inte att testet ger full rättvisa eftersom de riktiga fördelarna inte kommer fram (TMREQ, takkanal m.m.)

Nä nu skall jag låta dig vara ifred

EDIT:Språk

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.

Edited by - Margaux on 2004/03/19 11:23:59
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000