HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Användning av HF-rör till audio???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:22:22  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Ett EF89 t.ex. är det OK till audio.??? Vissa rör verkar vara helt OK till audio TROTS att de är specade för HF. Inom transistorvärlden vet jag att HF trissor ibland paralellkopplas för att få lågt brus och låg dist för LF!!!

Den som hittar några stavfel får behålla dessa

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:50:59  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag har för mig att EF89 har variabel branthet för att användas i mottagare med AGC (automatic gain control) det innebär att röret är olinjärt, i alla fall om man försöker få till stora utsignaler(flera tiotals volt) om det skall behandla signaler i mV området kanske du inte märker så mycket av det. Man får titta i databladet och bedömma om det passar för den applikation man tänkt.

http://home.planet.nl/~frank.philipse/frank/frank.html

Här finns massa datablad att hämta, fantastisk site.

MvH// Martin

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/18 :  00:12:15  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Många HF-rör är användbara för audio. 6AU6 är nog mest känt av dem. E180F är ett annat. De kallas "sharp cutoff".
ECC88 är egentligen ett HF-rör och en 6.3V variant av PCC88 som snabbt ersattes av PCC189 (som är variabelt) i TV-kanalväljare.

Undvik att ha rör med variabel branthet för audiosignalerna men de kan köras som konstantströmgeneratoret t.ex. Dit hör EF83, EF85, EF89, EF183, 6BA6, ECC189 för att nämna några.

Fotnot: EF83 är en variabel variant av EF86 och är mig veterligt det enda rör med variabel branthet avsett för audio. Användes i kompressorer och liknande tillämpningar.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2004/03/18 :  08:22:31  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej, tänk dig dom i en Quad II, häftig 60-tals kompressoreffekt
skicka hit dom så provar jag...
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:44:35  Show Profile Send gammelnalle a Private Message


6dt6
6j6
6by6
6c4
är några av de rör som jag har GOTT OM!!!! Men det skall vara till likspänning..... det är iallafall vad min radioamatör-vän kallar allt under 100 Khz.....

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000