HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar av olika fabrikat i samma anläggning ?.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  10:11:42  Show Profile Send CC a Private Message
Du Woland, jag har suttit o blindtestat (händer ibland) mellan tre olika nätkablar inköpta på bl.a. Elfa där de hade en snarlik uppbyggnad (samma typbeteckning) och det vart väldans lätt att höra skillnad! Och de var endast 80cm långa... Däremot så har jag ibland svårt att höra skillnad på signalkablar
Hur seriöst ska bygget vara för att det ska vara tillgodosett menar du? Mitt DP-steg gillar inte störfilter o (billigare) trafos, men mår grymt bra utav riktig nätkabel till elcentral o 16Amp! Men min dac från Electrokompaniet gillar nätfilter från DP

PS. Kul med kabeldebatter! Två sidor som aldrig kommer att förenas, men man måste ju försöka?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Revisorn
Member

380 Posts

Posted - 2004/03/18 :  10:30:03  Show Profile Send Revisorn a Private Message
quote:

Hur någon kan köpa en skärmad sk HighEnd-kabel för x tusen är ju en gåta. Det är ju ingen som helst skillnad ljudmässigt. Jag är beredd att slå vad om vad som helst att ingen klarar av att peka ut en sådan kabel i ett blindtest.

Störtrafos o nätfilter gör oftast nytta bara om dina apparater är felkonstruerade. I seriösa konstruktioner är detta redan tillgodosett.

Håller helt med ang sista metern. Att folk har hifiapparater som inte är utrustade med filter har jag ändå en viss förståelse för.

Att däremot ta ett helhetsgrepp och byta ut all gammal oskärmad kabel till proppskåp eller längre kan vara ett sätt att uppnå hifi-nirvana om man har störande vitvaror eller annat. Detta är ju dock inget som enkelt låter sig förpackas i sammetslåda och säljas i glada färger med guldklumpar, så det dröjer väl innan detta trycks ut av krämarna på samma sätt som görs med dyr-sladdarna
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/18 :  10:37:04  Show Profile Send mats31 a Private Message
sanoj: Jag syftade nu på nätkablar, nätfilter och allehanda mytiska/mystiska strömmatningsprylar...men kanske lägervarning iallafall.

Vad gäller signalkablar är jag bara tvivlare....tillåter mig att lyssna på alla argument.

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/18 :  10:49:05  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
sanoj: Jag syftade nu på nätkablar, nätfilter och allehanda mytiska/mystiska strömmatningsprylar...

mytiska...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:19:35  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
"Störtrafos o nätfilter gör oftast nytta bara om dina apparater är felkonstruerade. I seriösa konstruktioner är detta redan tillgodosett".

Vi (Jonas)och jag var och lyssnade på "en mycket seriös konstruktion" krell/vallhalla/Wattpuppy igår, pratade en del om nätförsörjning. Vi hade en Ferro@mag nätlist med oss. Och nog hördes det på ljudet när den vart integrerad med den befintliga anläggningen. Så den som inte tror att ljudet påverkas av nätanslutningen är välkommen att låna ett antal kablar av mig för utprovning!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2004/03/18 11:20:15
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  11:28:14  Show Profile Send CC a Private Message
Den där ferro@mag:en hade jag hemma en gång. Tillhör de lite dyrare "tillbehören" men fasiken sicken nytta den gör Rekomenderas absolut speciellt till alla ni tvivlare utav nätströmmens förbannelse över oss hifi-freaks! Hör Ni inte den positiva skillnaden med den så vet jag inte vad jag ska ta mig till? Ett rop a la Manowar kanske? Ooooaahhhh!!!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:01:42  Show Profile Send Per G a Private Message
En sån där Ferro@mag nätlist är väl inte helt gratis? Pris?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:14:32  Show Profile Send CC a Private Message
Runt 8500kr vill ja minnas?

Kolla på Creative-Audios hemsida!
http://w1.316.telia.com/~u31629603/images/image06.jpg

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:14:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
woland : Du använder starka ord i dina argument och det verkar som du nog aldrig testat bra kablar i din anläggning, och det är rätt vanskligt att säga att " Det är ju ingen som helst skillnad ljudmässigt. " i detta sällskap !!

Ska få upp lite Ferro@mag kablar om några dagar och det ska bli kul och se hur bra de är, för priset ligger riktigt bra till ( runt 595:- ) och sen kommer nog listen snart ( spänning !! ) och visst den kostar en hel del ( 8550:- ) men det kommer den nog vara värd i rätt anläggning...

/Martin
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  12:15:51  Show Profile Send CC a Private Message
Oj, http://creative-audio.just.nu skulle de va

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:46:07  Show Profile Send mats31 a Private Message
Vad som är ett dåligt skämt blir....*suck*

Jag raljerade lite om behovet av guld i vägguttaget, men häpnar över
att produkterna finns...bara ett måste att ha :-

Guld-Schuko-Stickkontakt
Kontaktstift av renkoppar med 3-skickt- hårdförgyllning.
Belastbar till 16 A
Tar ca. 15 mm Kabel-diameter
Massiva skruvförbindningar för god kontakt utan förluster.
Pris: Skr 595,00 frakt tillkommer.

...raljerade om att man måste ha specialla säkringar, bara ett måste att ha :-

Originalet “Klang - Modulen”
Specielt framtagen för högvärdiga elektronik komponenter, special säkringshållare.
Är CE och VDE anpassad/konform.
I modulen finns försilvrade storytiga kontakter, som ger tidstabil och förlustfri strömförsörjning under lång tid utan att korridera.
Den tillhörande specialsäkringen har storytiga försilvrade kontakter och en innerledare av “RENSILVER”.
Special-Säkringen finns att erhålla som 16, 20 och 30Ampere .
Pris: Skr 550,00 frakt tillkommer.

och sen.....

Ferromag® nätfilterkabel
3 x 2,5 mm² OFC koppar
Skärm med flexibel ferritmassa
Dämpar 5 – 70 dB/m i MHz och GHz området

Pris: Skr 8550,00 frakt tillkommer

Allt från Creative Audio
Säkert bara 10% marginal på denna typ av produkter!!!
Kreativt att marknadsföra dessa typer av produkter av Creative audio.

Ett tweakingtips: Med dessa priser...köp vanliga kraftiga bilbatterier, typ 100 Ah som laddas på natten...seriekoppla till lämpliga spänningar...riv ut alla nätaggregat och driv direkt.. ger upp till 1000+ grymt starka, silkeslena ampere...blir nog billigare och bättre än mycket annat föreslaget... *allvarligt*
Fast tänkte inte på att batterikablarna väl måste vara skärmade och i tillverkade i diverse ädla metaller...

...undrar just hur det ser ut i inspelningsledet...
med både mängder av OP-ampar och "vanliga sladdar". Dålig synergi...

sorry..jag positionerar mig nog i lägret tillsammans med Woland snart.
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:51:24  Show Profile Send CC a Private Message
Fast inte blybatterier då va? Inte särskilt miljövänligt ju...

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  13:57:22  Show Profile Send CC a Private Message
Föresten så vart jag med o byggde (byggde o byggde? Lödde mest) ett mixerbord en gång för länge sedan. Placerades i skola för ljudtekniker föresten..
Hur som helst, skulle den vart byggd så som vi snickrar hifi skulle det blivit DYRT! Men visst våndades jag över dessa billiga vred o kablar som packades in
Trots det så har jag sett ljuset! Hört ljudet menar jag! Sorry

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:05:24  Show Profile Send Woland a Private Message
Helt rätt Mats31. Om man är lite orolig så kör för guds skull batteridrift, eller en REJÄLT tilltagen UPS som lererar en perfekt sinusvåg. Detta är ju prylar som gör NYTTA.

Mvh
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:09:16  Show Profile Send CC a Private Message
En UPS? Kom igen

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:11:34  Show Profile Send MartinH a Private Message
mats31 : Då ska du få nått att tänka på..

Stockfish som gör CD och LP skivor som idag är bland de bästa du kan få i inspelningskvalitet har Ferromags strömkablar och lister i alla sin studios, så det finns en hel del som anväder och vet hur mycket det gör att använda bra grejer HELA vägen !! Och jag vet en hel del studios i världen som anväder både rörförstärkare/highend högtalare för mixningen och även riktigt bra kablage och ström produkter.

Och visst är det säker marginaler på grejerna, tror du inte alla brancher har det ???

/Martin

Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:18:05  Show Profile Send CC a Private Message
Nä, usch! Om jag startar ett företag så kommer jag sälja allt till inköpspris! Inte vill jag känna massor utav pengar på en hobby! Jag kommer inte ens ta betalt för att ha en massa grejor liggandes för utlånning till alla misstrogna köpare!!! För detta att sälja hifi är ju ett kall! Eller hur

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:19:22  Show Profile Send CC a Private Message
OBS! Ovanstående var ironi!

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:31:41  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
För vissa är det fult att tjäna pengar. DET ÄR JU INGEN SOM TVINGAR ER ATT KÖPA PRYLARNA. Men det finns en liten grupp som trots allt tror på denna woodo (jag själv inkl.) Så behåll era blybatterier och testa med dom.

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++

http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/18 :  14:51:29  Show Profile Send mats31 a Private Message
Jaha...då börjar känslorna synas då...
tänk på att jag är ny medlem och inte är van...

MartinH: Klart att lite 'product placement' är nyttigt för Ferromag..tror dock inte dom har betalt 8500 SEK/styck (utan att kunna veta förstås).

Är vi inne på blindtest igen då? Martin, låter som du kan i ett test mellan ferromag och en ellist från Elgiganten för 129 SEK kunna höra skillnaden tydligt? Om du i ett kontrollerat blindtest kan identifiera rätt produkt 11 gånger av 13 (3 minuters lyssning varje gång) så ska jag köpa en Ferromag av dig! Absolut!

CC: Klart att man ska få tjäna pengar...men lite sjukt när man lägger på en faktor x 10 eller x 50 på tillverkningspriset, bara för att ge ett skimmer att super-highend. Negativ priselasticitet...som med dyra parfymer.. A och B kostar ungefär lika mycket att tillverka..10-dubbla priset på A och marknadsför det exklusivt så säljer det bättre än B. Men valet är ju fritt, helt klart.
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  15:17:39  Show Profile Send CC a Private Message
Mmm... Parfymer har jag ingen bra koll på faktiskt... Min fru köper nån flaska ibland som kallas rakvatten o som hon gillar Vill nog inte veta va de kostar...

Men att skillnaden är stor på nätkablar? Yepp!
Får ju tilläga att just den där FerroMag-listen är lite speciell och ligger lite utanför området "vanliga" nätkablar... Tycker jag.
Och om DU köper en sådan FerroMag-list åt mig så kan vi köra ett blindtest mellan biltemas list o FerrMags version där jag bombsäkert kommer höra skillnad! Det handlar INTE om promilleskillnad!

Vanliga nätkablar är det lite si o så med. Vissa hör man lätt skillnad på o andra mindre. Men det tycker jag personligen spelar mindre roll då det är om det låter BÄTTRE som är intressant egentligen!
Att det är lätt att höra skillnad, ja visst! Men det är inte lätt o veta att det är till det bättre eller sämre... Då krävs det oftast längre tids lyssning för att avgöra. Kompromisser sa Bull! Misskomp sa Bill!
Men ibland så hörs det så där direkt klockrent att något är till det bättre! Då blir man glad Tills man ser prislappen Därför e jag mkt en DYI... = Taskig ekonomi...

Nä, mkt tjafs i dessa "läger"! Nu har iallafall jag försökt visa min ståndpunkt. Then I rest my case

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/18 :  15:33:40  Show Profile Send MartinH a Private Message
mats31. Nu har jag inte fått äran att testa Ferromaglisten än, men den kommer upp om nån vecka eller så, och jag kan nog säga med största säkerhet att jag kan pricka ut den i ett blindtest 20 av 20 mot elgigantens plastlåda !! Så det är bara att berätta vilken adress jag ska skicka fakturan...
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/18 :  16:04:13  Show Profile Send mats31 a Private Message
MartinH: Låter som du höjer budet genom att säja 20 rätt av 20!

Då höjer jag också: Jag köper en ferromag OCH en ny CD-spelare av dig om du klarar ...ja 18 rätt av 20 räcker gott.

Men om du har mindre än 18 rätt får du köpa min original Elgiganten-sladd för 1290 SEK (Även betting-branschen har marginaler )

DEAL?
Go to Top of Page

CC
Member

3985 Posts

Posted - 2004/03/18 :  16:15:04  Show Profile Send CC a Private Message
Mats31,
Du vinner på´t oavsett
Men om jag plockar 20 av 20, köper du då en FerroMag-list samt ny cd-spelare till MIG?

Kan nöja mig med en ny DVD från Primare. Den senaste då alltså. DVD30 eller nåt heter den. Har inte hört den men den verkar OK! Hyfsat överkommlig å så. (vill ju inte bräcka din ekonomi helt)

- Oscar Wilde -

- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/18 :  16:21:34  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Här hetsas det rejält..

Själv är jag sedan länge övertygad om skillnader på kablar, även om just nätkablar har varit svårast att smälta för mig..Att den sista biten kan göra sådan skillnad..
Senast för ett par veckor sedan fick jag höra skillnaden på en erkänt bra nätkabel och en ny variant som skall komma ut på marknaden inom kort..är inte hundra på priser och tillgänglighet så jag nämner inga namn här..
Kort sagt..haksläpp..vi pratar inte små skillnader..dynamik, ljudbild, upplösning hamnade på en helt annan nivå..
Blindtest överflödigt för alla som lyssnade..

Sådär, nu är jag väl fast placerad i ett "läger" om jag nu inte var det innan..
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000