HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga gällande 'o-matchade' rör.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:37:30  Show Profile Send Mindless a Private Message
Hur viktigt är det egentligen att rör är matchade? Håller som sagt att bygga en rörförstärkare och nyligen köpte jag 4st rör av en av pappas jobbar kompisar. Nåja, till saken.

Hur viktigt är det att det är samma märke på rören? Det är 2st matchade Tungsram ECC83 och 1st Mullard E88CC och ett Siemens (HUR STAVAS DET?!) E88CC, så, hur viktigt är det att rören är av samma märke? Kan det bli så att ljudet faller bort i ena kanalen eller liknande scenarion?

Tack på förhand.

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/17 :  14:56:06  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Beror lite på hur du ska använda dem. Jag brukar själv lösa problemet genom att låta ett rör dela båda kanalerna. Det påverkar överhörningen åt det negativa hållet men det är en parameter jag inte anser vara särskilt kritisk. Min förförstärkare är byggd på detta viset och där är det totalt 5 st dubbeltrioder som delar kanalerna från RIAA till ut.

Kolla rören noga, ofta är det samma tillverkare med olika brands.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:07:12  Show Profile Send Mindless a Private Message
Kan då omedelbart säga att båda är värken Siemens eller Mullard. Dom är en av vardera märke eftersom de är rätt olika i utseendet. Detta är en push-pull hörlursförstärkare. Vet inte hur stor roll det spelar om rören inte är matchade. Men med tanke på att mina lurar är kanska blottande så kanske det påverkar rätt mycket?

Andra mer 'bevandrade' inom rör som kan svara. Bernt?

Tack ändå dock.
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:14:56  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Om de ser olika ut så kommer de från olika fabriker ;)

De kan låta olika. Bäst är väl att prova sig fram och se om det är hörbart.

Ibland räcker det inte med att de är av samma fabrikat, spridningen mellan rör är ganska signifikant även inom samma fabrikat.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

niro116
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:18:21  Show Profile  Visit niro116's Homepage Send niro116 a Private Message
Om du med märke menar fabrikat så kan du lungt betrakta både Mullard E88CC och Siemens (du stavade rätt) E88CC som likvärdiga och därmed blanda förutsatt att kretsen är dimensionerad för ett ECC88/E88CC rör. Däremot kan du inte blanda ECC83 med E88CC om det är det din fråga gäller. Hoppas svaret motsvarar det du frågade efter.

Tu-be or not tu-be. H.L Eisenson.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000