HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Fråga om lödning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:50:30  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag har just bytt ett högtalarelement och lött fast anslutningarna till internkablaget. Jag undrar hur man vet att lödningen har blivit riktig? Kablarna sitter fast och så men kan man se på lödningen om det är en kallödning eller ej? Är detta viktigt om lödningen ändå sitter fast? Var kanske lite skakig på handen vid lödningen, Kan detta göra att lödningen ej blir som den skall?
Tacksam för tips om hur man bäst gör sådana här lödningar.

Stereotypen

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:18:50  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Om lödningen ser matt ut så kan det vara en kallödning, oftar blir de bra lödningarna ganska blanka. Men det finns säkert också andra sätt att upptäcka en kallödning! De andra frågorna vet jag inte svaret på, men det gör säkerligen någon annan (som kan rätta mig också om jag har fel i vad jag ovan skrev).

Stereo Audio
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:25:21  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
Man ser om löd tennet sugits upp ordentligt på kablarna om lödningen är som den ska. Det ska liksom bilda en liten "bergstopp" runt ledaren. Inte en "vulkan" med ledaren i mitten.

Sen så är det enklast att testa genom att dra i kabeln och vicka på den lite krafigare. Lossnar det inte så sitter det förmodligen som det ska.

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:55:25  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
Var kanske lite skakig på handen vid lödningen, Kan detta göra att lödningen ej blir som den skall?

Svar, JA! Det är viktigt att försöka hålla still.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/03/17 :  18:19:59  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Kanske ska tillägga till peranders kommentar att det är allra viktigast att allting är stilla under tiden som tennet stelnar, dvs efter du har tagit bort lödpennan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000