HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad gör ni för att Hifi skall bli roligare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:08:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
Skall det finlyssnas så föredrar jag att undanröja så många felkällor som möjligt, dvs. stänga dörrar och se till att dra tjocka gardiner för fönstren osv., samt placera en fåtölj i bästa lyssningsposition. I brist på separat musikrum kan det bli en del knåp att få till det.

Bravo
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:20:51  Show Profile Send manlix a Private Message
Mr Ekan: Hehe, ja. Hifi-porr. Fast de är ännu finare när det är mörkt. Jag har iofs inte de där extra rören på min. De ökar ju mysfaktorn ytterliggare. Din ser ut att vara någon variant nyare än den jag har. Fast ljudet är nog likadant.

Hmm, hemmabio med ett femkanaligt försteg och 5st Audion silvernight monoblock hade vart coolt.

Nu blir det sova. God natt med er.

Edited by - manlix on 2004/03/17 01:24:58
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/17 :  01:54:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
epkpeng,
tänkte inte på det helt enkelt.


EDIT

Mr Ekan,
mycket porriga indeed.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/03/17 01:55:32
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/17 :  02:04:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag kan sitta och titta på de glödande rören länge. De lyser så fint i den dämpade belysningen. Ni med transistorförstärkare går miste om något mysigt.

Precis! Och ju fler rör desto bättre...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/17 :  07:25:47  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag brukar välja tidpunkter när det är tyst "i världen" för att verkligen kunna njuta, tex Söndagmorgon tidigt in hela stan vaknat...

Om det är det mörkt ute brukar jag ha ett ljus eller två tänt som komplement till den fina rörglöden
Go to Top of Page

Carl-M
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/17 :  08:34:35  Show Profile Send Carl-M a Private Message
Tisdagar har varit heliga musik-kvällar för då rider min sambo. Då åker högtalarna fram till rätt position och lyset släcks så man ser rören glöda. Då åker skivorna i en efter en. Tyvär så red hon sista gången förra tisdagen så nu får man skrämma bort henne till någon kompis då och då. Hon förstår ej hur man kan sitta och titta in i väggen mittimellan högtalarna och digga musik. Fredagar brukar jag lyssna på några utvalda spår med en Captain Morgan o cola för då är det helg. Ps! Så ska det låta är grymt bra med projjen via Boxer. Närvarokänslan är grym.
Dålig bild!



Edited by - Carl-M on 2004/03/18 09:00:49
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/17 :  08:35:30  Show Profile Send matså a Private Message
Jag brukar släcka ljuset och ta mig en god cappuchino eller nåt annat gott och njuta. Tyvärr så har jag ingen bekantskapskrets, förutom släkten och de gillar inte hifi. *De tycker det räcker med att lyssna på köksradion. Förutom min bror med sina Nad 218, Canton Ergo, Thule cd. Men jag har bättre ljud.

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2004/03/17 08:48:02
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:11:06  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag har ju ett eget lyssningsrum så jag lyssnar ganska ofta, gärna med en bok och en mugg tea. Igår ville 7 åringen höra något som "rockar fett" (AC/DC). Ibland är det seriöst och då kopplar jag om slutstegt i klass A, släcker ner och fyller glaset med något från Islay. Musikvalet följer humöret.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:40:14  Show Profile Send Amund a Private Message
Minst 5 dagar i veckan så "förlorar" jag mig i musik i timmar i sträck...
Gillar inte å mecka så mycket på stereon utan lysnnar mest, men när jag väl meckar så görs det ordentligt(länge).

För mig så är inte Hifi och musik en hobby, det är en del av mig.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:19:44  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Vad gör ni för att Hifi skall bli roligare?

Svar: Jag sitter och tänker på fler tweaks man kan göra.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:56:37  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
HiFi blir absolut roligare med hifi-forum. Kul att höra andras tips och upplevelser.

Vad gäller lyssning så är det väl självklart att ha en skön fåtölj och sitta i, gärna släcka ner och tända mysbelysning och maka sig in i sweet-spot och sluta ögonen... kanske dricka något gott till.

Annat som jag tycker gör hifi roligare kan vara att prova lite kablar eller utrustning eller variera högtalarplacering, toe-in mm.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/17 :  12:01:35  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hej!

Otroligt stort tack för alla svar!

Generellt finns gemensamma drag:
  • belysningen
  • stämningen (map dag/kväll, ensam, känslan av att vara "ledig"
  • trevliga produkter (rör som lyser)
  • ny mjukvara (nya cdskivor t.ex.)
  • sociala biten (träffar, lyssna hos varandra, temakvällar)
  • mm, mm


Jag har redan beskrivit en del av mina egna preferenser men jag har i denna tråd ännu ej nämt att jag gärna sitter med gitarren och lirar med efter egen förmåga. Intressant att uppleva och bidra till musiken! Dra lite paralleller mellan olika låtar och hur dom är uppbyggda med avseende på vilka ackord och i vilken ordning och vilka små skillnader/nyanser ett enda litet byte kan ge!

Återigen - supertack för alla seriösa och bra svar!!!

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/17 :  13:05:32  Show Profile Send manlix a Private Message
Bernt:
quote:
Precis! Och ju fler rör desto bättre...


Du skall alltid vara värst.

matså:
quote:
De tycker det räcker med att lyssna på köksradion.


Låter som mamma det där. Förstår inte varför jag köper massa dyra grejer. "Nya högtalare? Du har ju redan ett par. Duger inte dem?" Hon hör ingen skillnad på TV:n, köksradion eller mina grejer. Kanske är jag som har dålig stereo?

epkpeng:
quote:
Återigen - supertack för alla seriösa och bra svar!!!


Något skall du väl ha för ett trevligt forum.

Edited by - manlix on 2004/03/17 13:07:49
Go to Top of Page

stice
Member

152 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:42:42  Show Profile Send stice a Private Message
Det som gör hifi roligt, förutom att enbart lyssna, är att det tar aldrig slut. Det perfekta ljudet finns inte! Med andra ord finns det alltid utrymme för planering. Planering inför nästa inköp, nästa tweak, nästa stereobänk, nästa DIY-kabel osv... Det är det som gör hifi kul för mig, lyssna och samtidigt planera inför framtiden. Lite stämmningsljus och lull lull runt ikring gör upplevelsen större visserligen.




mvh Stice...
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2004/03/17 :  15:56:13  Show Profile Send John a Private Message
En sak som man "upptäcker" med hifi när man blir förälder är den lyx det innebär att bara få ägna sig åt sina egna upplevelser en stund. Har faktiskt förhöjt njutningen lite, även om vissa lyssningssessioner kan bli lite framstressade. Men att få slappna av, verkligen gå in i sin musik och smyga lite på en mumsig, mustig mörk öl när det är lite gråjävligt ute... oj, oj!

Under devisen "delad upplevelse, ökad upplevelse" så instämmer jag i att intresserade vänner och forumet gör det lite roligare!

/en john som längtar hem

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:34:12  Show Profile Send 24U a Private Message
Magnan:

håller med om att det roliga börjar när man slutat lyssna på ljudet och börja spela musik. Hur vanlig är fällan att gå ner sig i ljudträsket. Som en kompis och jag summerade oss själva en dag; bara riktiga hifi-stollar kan sitta och få anspänning i ljumsktrakten av en skiva med inspelade subtoner från en tongenerator för att utröna när basen rullar av...

Tips på HIFI-kväll. Bjud hem 6-8 pers, entrékrav - en kasse med minst 10 skivor (helst vinyl då...) och var och en får spela en låt från valfri skiva, den som först tar artist och låt får spela nästa låt för ny gissning. Skitkul och inte alls så lätt som man tror. Pluset är att man lyssnar på musiken istället för idissla dogmer om rak frekvensgång...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

goldfish
Member

214 Posts

Posted - 2004/03/18 :  06:44:56  Show Profile Send goldfish a Private Message
Precis som i en del inlägg......

Man skall lyssna på musiken istället för att analysera anläggningen.
Analysera gjorde man vid installationen, blev man nöjd då så är det bara att luta sig tillbaka och njuta av musiken.
Sedan vill man givetvis gå framåt och uppgradera, men man får inte tappa bort sig så man glömmer att lyssna på musiken.

För det var väl därför vi alla började intressera oss för HiFi, just vår kärlek till musiken.

Vår favoritkväll är nog fredagen, då brukar jag och frugan ta oss en flaska rödvin och koppla av inne i HiFi/Bio-rummet med att lyssna på musik tillsammans. Vi delar intresset HiFi/Hembio.

Rummet har en viss potential för avkoppling, se bilder på nedanstående länk vid intresse.

---------------------------
goldfish - ei saa peittää
---------------------------

Edited by - goldfish on 2004/03/18 06:50:48
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000