HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Frekvensdippar i rummet..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:32:35  Show Profile Send Laggie a Private Message
Jag har problem med mitt rum!
Jag har dragit runt mina högtalare halva dagen och kört frekvenssvep. Hur jag än bär mig åt så hittar jag inget ställe där jag får alla frekvenser i basområdet att låta bra i soffan. Det blir alltid någon frekvens som slås ut nästan.
Tips?

Om jag dämpar rummet mera (lite dåligt nu) så hjälper det väll inte mot att några frekvenser träffar soffan i en nod, eller?

Galactron
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:07:08  Show Profile Send Galactron a Private Message
Resultatet beror på att du får reflexer i väggarna, så att det reflekterade ljudet summeras med direktljudet ur fas vid vissa frekvenser (destruktiv interferens) och i fas vid andra frekvenser(konstruktiv interferens). Lösningen är basabsorbenter. Observera att sådan är STORA. Suspekta metfysiska pinnar hjälper alltså inte

Med information om måtten på ditt rum samt soffans och högtalarnas placering kan man ganska lätt beräkna, med papper, räknedosa och penna, var du får "dippar" och "toppar" i frekvensgången.

I ett konventionellt rum kan du räkna med avvikelser på cirka +-10dB vid låga frekvenser pga. rummet.

Out of time

Edited by - Galactron on 2004/03/16 19:07:58
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/16 :  19:30:50  Show Profile Send henricsson a Private Message
Vanligt problem detdära.. så gott som alla lider av det (vetande eller ej).

Vilka frekvenser låter illa eller inte alls?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/03/17 :  16:44:42  Show Profile Send Laggie a Private Message
Jag har mest problem vid 60 till 100hz med riktig dipp vid ~80hz..
Frågan är hur djup måste trapen vara för att komma ner till dessa frekvenser?
Tänkte bygga 25-25cc masonit, mineralull och tät ram av furu. Är det bästa att packa den full med mineralullen eller ska man lämna en luftspalt mot väggen?

Jag har lite plats i rummet så jag slänger upp en bild hur det ser ut..

Det gröna är platser jag kan sätta upp grunda dämpväggar.
Det bruna är platserna för reflexerna.
Det lila är plats för en trap
Det gula är plats som kan kanske användas som trap om det gör någon skillnad där inne?
Det blåa är förståss högtalarna.

Den övre första reflexen sitter vid fönster så den kan inte dämpas..

Edited by - Laggie on 2004/03/17 16:46:09
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/17 :  17:20:03  Show Profile Send Aton a Private Message
Att sitta och lyssna nära ett hörn är väl ingen höjdare. Även vä högtalare skulle nog må bättre längre från sidovägg och hörn. Har du verkligen provat allt i möbleringsväg?
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/17 :  17:21:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Vid närmare analys kanske du inte sitter så nära hörnet .
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/17 :  19:11:53  Show Profile Send henricsson a Private Message
Laggie, vi har nästan samma planlösning. Vrid hela setupen 90 grader (som klockan) - viola!

quote:
Frågan är hur djup måste trapen vara för att komma ner till dessa frekvenser?

Ganska djupa. Enligt F. Alton Everest >10cm mineralull för att nå 150Hz.

quote:
Tänkte bygga 25-25cc masonit, mineralull och tät ram av furu. Är det bästa att packa den full med mineralullen eller ska man lämna en luftspalt mot väggen?

Till dämppanelen bakom soffan kan det vara en idé att lämna en liten spalt mellan tyg & dämpullen. Det ökar dämförmågan i högregistret.

Prova med temporära lösningar innan du slutför dem men se till att göra allt på en gång.. små akustiska ingrepp gör sällan speciellt mycket.

Återkom gärna med resultat.




Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:26:33  Show Profile Send Aton a Private Message
Ja, att vrida denna setup kan väl bara bli bättre. Förutsatt att lyssningspositionen blir framför sovalkoven så det blir riktigt mycket luft bakom ryggen.
Go to Top of Page

Laggie
Member

163 Posts

Posted - 2004/03/17 :  21:40:54  Show Profile Send Laggie a Private Message
Pga möbleringstekniska skäl kan inte möblerna ändras, det finns andra möbler som inte är utritade som styr.
Vänster högtalare står egentligen längre ut än vad ritningen visar.
10cm för 150hz.. logiskt borde det bli dubbelt så tjock för hälften av frekvensen, alltså 20cm för 75hz??
Det är inget problem att fixa 20cm i hörnet, därmot bakom högtalarna blir det enbart 10cm eller är det bättre med 5cm + en 5cm:s luftspalt bakom?

Gör det någon skillnad (mer än placebo) att bygga 20cm:s traps i alkoven också eller påverkas lyssningsplatsen bara marginellt?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000