HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Impulsrespons - fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

kim h
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/06/28 :  03:45:13  Show Profile  Visit kim h's Homepage Send kim h a Private Message
tjena thomas!

jag har ett par filer i vawe format (direkt från en CD) med sk dirac pulser. en med puls och lång tystnad emellan. och en med pulser som kommer i slumpmässig ordning.
har även annat godis i signalväg också. från CD och signaler jag skapat själv. tex, test CD me sinustoner från 0,5 hz. har testat köra 7 hz signal ut i mina högtalare, skoj resultat. frigolit börjar skrika bland annat. vid 10 hz växlade luften från lyssningsrummet till den svalare luften i hallen och köket. =) funkadelity! och jo, jag har en ansenlig membranyta att producera ljud med.

testa encode en dirac till mp3 format, oj oj oj. ännu ett bevis för att mp3 inte kan komma upp i CD kvalitet. inte ens i 320 kbps.

skicka ett mail om du är intresserad av toner. jag finns i göteborg.

.. kim h ..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/06/28 :  10:16:36  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tack Kim,

jag har redan fått en "puls" av Morello. Jag satt hela natten och mätte och analyserade. Gjorde ett par parametriska korrigeringar av högtalarna, och lyckades få en respons mellan 2-6 kHz inom ±1 dB. (Har en liten puckel på 2-3 dB runt 3-4 kHz i mina högtalare, beroende på en resonans som lyser igenom från mellanregistret).

http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/parametrisk1.htm

Hur låter det då? Jo helt fantastiskt faktiskt! Finjusteringar för att få responsen inom ±0.5 dB återstår. Ett mycket billigt sätt att förbättra sina högtalare. Ett varmt tips att prova. Parametrisk EQ under 2000:- från Behringer.

Thomas
Go to Top of Page

ricardo5
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/06/28 :  12:55:26  Show Profile Send ricardo5 a Private Message
Jag har sett lite olika audio-dataprogram där man kan få ett audiomaterial´s frekvensgång att omvandlas till en annan´s eller till en frekvenskurva man själv "ritar". När jag igår bläddrade i en musik-
tidning( S.O.S) så såg jag en program-variant som hade en [
b]4096[/b]-bands Eq för detta ändamål. Dessa är inte så dyra, en till några tusenlappar eller, om man är en sån som vill testa innan man köper orginalprogrammet, så är de gratis.

Vänligen Ricardo.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/06/28 :  13:36:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
quote:

Jag har sett lite olika audio-dataprogram där man kan få ett audiomaterial´s frekvensgång att omvandlas till en annan´s eller till en frekvenskurva man själv "ritar". När jag igår bläddrade i en musik-
tidning( S.O.S) så såg jag en program-variant som hade en [
b]4096[/b]-bands Eq för detta ändamål. Dessa är inte så dyra, en till några tusenlappar eller, om man är en sån som vill testa innan man köper orginalprogrammet, så är de gratis.

Vänligen Ricardo.

Jag har ju förgäves letat efter ett billigt och bra program till min Macintosh för att mäta frekvenskurvor etc. Jag använder mig av Macspeaker för att tanka ner impulsresponskurvorna och räkna ut frekvensgång och vattenfalldiagram. Impulsen kör jag och mäter genom en extern AD/DA (iMic) och Amadeus II programvara. Macspeaker fungerar tyvärr inte att mäta med (bara till gamla Mac och OS 7). Jag har också studerar Peerless elementet noggrant, för att se var resonanserna ligger.

Den digitala parametriska equalizern (12 band, med precis ställbar frekvens, Q och gain) fungerar faktiskt väl för att jämna ut resonanserna och få en "snörrät" frekvenskurva. Det tar lite tid...men det är kul att se och framförallt höra resultatet. En "fattigmans TaCT" för att få hyfsad högtalare till en bra...felen som EQn ger är nog milsvitt mindre är högtalarens fel.

Go to Top of Page

kim h
Starting Member

45 Posts

Posted - 2002/06/28 :  22:39:40  Show Profile  Visit kim h's Homepage Send kim h a Private Message
tjena thomas!

apropå Behringer.. ringde till ljudia och frågade div frågor om Behringers 3-vägs delningsfilter.

eftersom du ändå har en produkt från dom:
brusnivå? hög, låg, bra eller?
balanserade ut/ingångar? kör du med dessa eller en xlr-rca omvandlare?

.. kim h ..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/06/29 :  00:39:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

jo jag har testat det med lite typ F/E mätning (ej F/E lyssning). Kommer en liten rapport kanske i nästa MoLT.

Den är nog känslig för innivå. Är den för låg kan man förlora detaljer. Är den för hög kan den klippa.

Har inte noterat några ljudskillnader när man matar den med en bra innivå i mitt system. Brus är lågt. Dock kan den kanske låta sämre vid extrema filtreringar, vilket de också nämner i manualen. Bra manual förresten.

Tillägg: Kör ej med XLR. Har 20 bitars varianten som bara har teleplugg. Kör teleplugg-RCA.

Thomas

Edited by - Thomas A on 2002/06/29 00:41:1
Go to Top of Page

ricardo5
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/06/29 :  01:01:21  Show Profile Send ricardo5 a Private Message
Hej Thomas A!

Ja visst, med en schysst 12-bands-par-eq kan du ju göra nästan vad
som helst med ett par flinka händer samt dito öron, tyckte bara att det var coolt med just 4096-bands grafisk-eq, lite sådär,
mild overkill. Den är för jävla snygg den där Behringer´n du har förresten, vill också ha en.

Vänligen Ricardo
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/06/29 :  01:30:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Jo, men kanske är 4096 lite att ta i...beror på. Har man variabel Q på dessa band eller är de fasta?

Nog räcker det med 12 band parametrisk om man vill justera frekvensgången till rak, för de flesta högtalare. Men man kan variera och finjustera i den oändliga; den nya tidens "tweak" kanske? Fast EQs har ju funnits tidigare, fast inte kanske med samma syfte.

Håller inte riktigt med dig att den är så snygg....lite för många lysdioder i min smak, lite plottrig. Men funktionell är den.

Sen vill jag säga att parametrisk ekvilisation (om den är bra) fungerar bra för att justera högtalarens respons. Att justera rumsresponser går ju också, men jag tror att man ska göra allt man kan med akustiska metoder först. Rumseffekter är ju fel i tidsdomänen och och inte frekvensdomänen.

Fast jag avänder den för att dämpa en stående våg också. Det är bättre än ingenting.

Thomas
Go to Top of Page

ricardo5
Starting Member

17 Posts

Posted - 2002/06/29 :  01:41:10  Show Profile Send ricardo5 a Private Message
Hej Thomas A!

Ja, det är ju inte ens säkert att den verkligen har 4096 band då det
kanske bara är en approximation ifrån konstruktörernas sida och så som jag fattade det har men inte tillgång till varje enskilt band på "traditionellt" vis sas.

Håller helt med om att rummet är underskattat, ibland är det schysst att sitta nära små högtalare då ju rummets "påverkningar" då minskar radikalt.

( Den kanske endast är snygg i litet format på bild, då??).

Vänligen Ricardo.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000