HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Atoll Electronique någon?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/03/16 :  14:56:17  Show Profile Send Gabe a Private Message
Hos Ljudmakarn i Stockholm har en för mig okänd fransk tillverkare dykt upp vid namn Atoll Electronique. I butiken finns både förstärkare och CD. Eftersom prisbilden är angenäm undrar jag om någon på forumet vet mer!
hälsningar
Gabe

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:42:19  Show Profile Send christopher a Private Message
Jag har läst om Atoll i franska tidningar där den har fått bra recensioner. Atoll är ett litte franskt företag ungefär som Cairn. Jag har tyvär inte hört något från dom. Men från vad jag har läst skall det vara prisvärda saker.

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/03/16 :  21:35:33  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
http://www.atoll-electronique.com/

Finfina grejor för priset. Säljs också i Tyskland och Finland vad jag har sett hitills...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

thaugen
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/03/16 :  23:50:05  Show Profile  Visit thaugen's Homepage Send thaugen a Private Message
Lånte med meg en "Atoll CD80" sist helg og koblet den opp mot min Tandberg TCP 4025 som er en 10 år gammel cd spiller som den gangen (1995-96) kostet ca 10 000,- NOK. Atoll spilleren koster ca 8 000,- NOK. Atoll CD100 ca 10 000,-(den har jeg ikke prøvd)
Til min store forbauselse var det liten forskjell på disse. Mulig litt fyldigere mellomtone på Atollen men jeg syntes at Tandberg gikk noe dypere. Byggekvaliteten på den franske spilleren imponerte meg ikke! Vi var alle enige under A/B testen at denne oppgraderingen av anlegget ikke var verdt åtte tusen NOK.......

Se bilder:












Edited by - thaugen on 2004/03/17 20:41:55
Go to Top of Page

Gabe
Member

535 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:02:59  Show Profile Send Gabe a Private Message
Tack för redovisningen, Thaugen! Det är sånt som kallas för att syna något i sömmarna...
:-)
hälsn.
Gabe
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:38:59  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message


Den spelarn ingav inget särskilt förtroende vad det gäller byggkvalitet i alla fall. Kan ju låta bra för det men det finns mycket godis i 10000+ klassen.

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/17 :  09:58:30  Show Profile Send MartinH a Private Message
Såg nästan lite pinsamt ut..Även om det inte alltid är den bästa byggkvaliten i det prisläget, men LITE kan man väll begära ?!?!
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2004/03/17 :  22:20:26  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Kul att ni hittat dom! Jag är ju färgad om någon, men hade hemma det största slutsteget (100 modellen) och provade i min anläggning och blev mycket förvånad över resultatet.

Viktigast är som vanligt att prova i lugn och ro själv.

Ang. Cd-spelarna så är dom ganska "back to basic"... Men bygger på bra technicstransporter och som ni ser är utgångsteget t.ex. väl tilltaget.

För övrigt så är en del Atoll produkter med på Stereophiles B-lista.

mvh

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn

Edited by - Jonas@Ljudmakarn on 2004/03/17 22:33:11
Go to Top of Page

kungpingvin
Member

406 Posts

Posted - 2004/03/20 :  11:36:26  Show Profile Send kungpingvin a Private Message
När jag var inne på Radiolagret i Göteborg häromdagen stod det en Atoll förstärkare i en hylla där. Har ingen aning om de har fler produkter från Atoll men nåt finns det där i alla fall
Tyvärr har jag ingen aning om vilken modell det var...

/Jonas
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:18:00  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag tror det var Sam Tellig i Stereophile som rosade en integrerad förstärkare och CD-spelare från Atoll för något nummer sen.
Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000