HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 "Alps-Potentiometer mit Motor"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/03/16 :  08:04:43  Show Profile Send mac a Private Message
Är det någon som har erfarenhet av potentiometer med motor som volymkontroll? Hittade en på http://www.schuro.de/preisl-alpspotis.htm

Jag funderar på att bygga en "Grounded Grid Preamp" och vill då ha den fjärrstyrd. Har ni några idéer om sändare och mottagare. Hellst enkla, billiga, färdiga lösningar. Kanske radio- sändare/mottagare.

/Marcus

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/03/16 :  08:58:43  Show Profile Send christopher a Private Message
DEt finns på samma sida, special anpassad till Alps. Kolla in
http://www.schuro.de/preisl-fernb.htm
Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  09:34:06  Show Profile Send UrSv a Private Message
Enklaste fjärrstyrningen är nog Allt om Elektronik/Elektor "Lärande RC5 styrdekoder" det enklaste. En enda AT90 och en driverkrets. Lär sig valfri RC5-kod. Endast upp och ned. AoE nummer 1/2001. Kort på http://www.thepcbshop.com/ artikel 000081-1.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/03/16 :  12:54:59  Show Profile Send mac a Private Message
Tackar och bockar för svaren. Ska försöka komma förbi biblioteket och låna det numret av AoE.

Är det någon som har erfarenhet av de ovan nämnda komponenterna? Speciellt potentiometern.

Tipps på andra motordrivna potententiometrar?!?
Någon som har erfarehent av Schuro?

/Marcus
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  13:09:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Schuro har även Panasonic tror jag.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/16 :  14:11:53  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
Om man inte beställar for mange olika artikler då er Schuro ganska bra. Långe leveranstider kan forekomme och betalning kan kun ske via bankoverførsel.

/U.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  14:31:47  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag har bara beställt från Schuro en gång och det fungerade utmärkt. Det är väl typ far och son som driver det och de har fullt upp för jämnan så lite tålamod är på sin plats.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:16:38  Show Profile Send mac a Private Message
Vet ni om det finns någon i Sveige som säljer ovan nämnda potentiometer? För enkelhetens skull.
Även andra motordrivna potentiometrar som säljs i Sverige är av intresse. Ska man ha linjär eller logaritmisk pot till volymkontroll?

Långa leveranstider... innebär det veckor eller månader?

/Marcus
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/03/16 :  15:29:29  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
mac>>Jag fick vänta över en månad. Till sist lackade jag ur och skrev ett riktigt argt mejl. Då behandlades min order samma dag.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:01:51  Show Profile Send UrSv a Private Message
Farnell säljer Alps RK27 motordriven.
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:07:11  Show Profile Send mac a Private Message
Bra att veta att det kan ta tid. Det brukar inte vara lika jobbigt att vänta om man vet hur lång tid det kan ta. Det här med förstegsbygge kommer ändå ta ett tag tror jag. Är inne i en kreativ svacka. Då går allt långsamt och tar lång tid.

Tror ni det är en bra pot annars? I så fall är det väl bara att beställa. Vet ni hur Schuro är i pris på motstånd, kondensatorer mm? Tänkte om jag skulle beställa resten av grejerna där på en gång.

/Marcus
Go to Top of Page

mac
Member

286 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:21:11  Show Profile Send mac a Private Message
Kanske bättre att köpa från Farnell då. Lite dyrare men..enklare kanske.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/16 :  16:29:41  Show Profile Send UrSv a Private Message
Schuro är duktigt svårslagna på många saker. Kylelement är billigt. Philips/BC lytar är duktigt billigt. Motstånd likaså. Framförallt har de nästan allt man behöver till hembygge av bra kvalitet.

Alps motor: På Farnell Schweiz kostar den SEK 300 och på Farnell Sverige kostar den SEK 465...viva Europa....
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2004/03/16 :  17:40:56  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Schuro har Panasonic FC. De ska enligt andra vara riktigt bra. Köp upp en hög med såna vetja. Det vet man aldrig när man behöver.
Standardkomponenter i övrigt skulle jag hellre köpa på reichelt.de. Men dom &¤%!!%* har höjt minimiordern till 100 Euro.
Nån som vill göra ett samköp?

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/16 :  18:47:22  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
>>rejvgudrun: Har också forsökt at beställa for 600 Euro blandade prylar hos Schuro. Det tog runt 2 måneder före att allt hade leverats!!.
Min sista beställning däremot var kondensatorer for runt 300 Euro, men min. 30 stk/varunummer. Det tog bare 16 timmar (!) för end att dom hade bekräftad att min beställning var klar til leverans. Om man inte beställer för mange olika artiklar borde det gå bra, men priset for dom låga prisarna kann väre långe leveranstidor.

Bra/Billigt att köpa på Schuro: Panasonic FC, Panasonic TSHA, Elna Cerafine/Silmic, Philips/BC, Alps potentiometre, Kylelement, Trafoer osv.

/U.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000